Annons

Varning för bedragare köpare

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför går vissa på detta gång på gång,kan ju inte vara så svårt att fatta att det kan bli trubbel.

Det gör ont att få reda på att ni förlorat pengar men man måste vara lite klokare när man både köper och säljer.
 
Tack för att ni hade postat detta. Jag var så nära att skicka till denna kille. Fick paypal mess som såg ut som dom borde men inga pengar sågs på mitt paypal konto.

Sen när jag googlade leverans adressen så fick jag som tur upp denna sida. Lider med er som blev av med era grejor...
 
Jag fick precis ett likadant mail och insåg direkt att nåt inte stämde, googlade och hamnade här.
Den här gången hette han Jordi Iskaac:
Hello,
Thanks for getting back to me, i really appreciate your
response, These is my personal email account, and am willing to ship the Camera to my son in England for his
new promotion in Class and am also willing to transfer the money Via
money transfer from my bank here in Canada. I have also discuss these
with my bank and i was told that there will be no problem about that,
kindly get back to me with the amount you are willing to
sell the Camera in Euro and the sending cost to England by your post
office .And also get back to me with your details as required for the
payment below.

NAME ON ACCOUNT :
BANK NAME :
BANK CITY :
ACCOUNT NUMBER :
YOUR CELL PHONE NUMBER :
ITEM TO SELL :

or your paypal email if you will like to use Paypal

And here is my son Address in England below

ISHO PETE
Unit 23 Carioca Business Pack
2, Sawley Road
Manchester
M40 8BB
United Kingdom

so i wait to hear from you again

Regards

Jag undrar, vad händer om jag uppger min paypaladress? Skickar han en likadan begäran om scanning av fraktkvitto, fast från paypal? Funderar på att spela med lite...
 
Väldigt Nära! Tack alla som skrivit här!

Hej! Jag har fått samma mail, ett välskrivet på engelska och ett på taskig svenska.

Det engelska är identiskt med ovan samma adress, men det är skickat från Ront blont <[email protected]>.
 
Jag har så svårt att förstå hur bedragaren kan ha mage att bete sig så här. Att det finns såna här människor som tycker sig har rätt att behandla sin omgivning efter vad som passar dem själva.
Det är ju uppenbart några av de "vanliga" funktionerna som saknas i hjärnan. Man blir så jä... förbannad.

Det borde ju finnas nåt man kan göra. Vet bara inte vad, förutom lynchmob och det är ju oxå olagligt. Man vill inte vara på bedragarens nivå.

Den där datorgrejen tyckte jag var kul:
http://www.zug.com/pranks/powerbook/
Tyvärr är det inte möjligt att göra samma "bestraffning" inom EU dock. Inga tullar...



Ja men verkligen!! det är hemskt! att det finns så onda människor!
Har själv blivit lurad! Dock så var det en skitdåligt data! haha;) 1500:- skulle jag få för den, så lite tråkigt är det! Men då är det mer synd om folk som skickat grejer som varit värd mer!
 
Så här såg mitt meddelande ut:


Hello Fia,
Thanks for getting back to me, i really appreciate your
response, am willing to ship the computer to my son in England for his
new promotion in Class and am also willing to transfer the money Via
money transfer from my bank here in Canada. I have also discuss these
with my bank and i was told that there will be no problem about that,
kindly get back to me with the amount you are willing to
sell the Computer in Euro and the sending cost to England by your post
office .And also get back to me with your details as required for the
payment below.

NAME ON ACCOUNT :
BANK NAME :
BANK CITY :
ACCOUNT NUMBER :
YOUR CELL PHONE NUMBER :
ITEM TO SELL :

or your paypal email if you will like to use Paypal

And here is my son Address in England below

ISHO PETE
Unit 23 Carioca Business Pack
2, Sawley Road
Manchester
M40 8BB
United Kingdom

so i wait to hear from you again

Regards



_________________

Känner mig så J**** dum att man gick på nått sånt!!
 
Lurad

Herregud! Jag har precis också blivit blåst. Stressade som bara den för att få iväg paketet på 48 timmar att jag inte hann tänka igenom vad som verkligen förssiggår. Sex timmar senare började jag ana att något var på tok. Jag åkte direkt till poststationen där paketet var inne. Hade redan paketerats i en lastbil och fick inte tillstånd att gå in och hämta mitt paket. En timme senare hade paketet farit ut ur landet och nu är det omöjligt att få stopp på det hela.

Jag har kontaktat Svenska polisen, polisen i Manchester, tullen i Malmö som har skickat en reklamation på paketet. Jag har pratat med både Parcelforce och Royalmail som har hand om posten i England. Ingenting verkar ha hjälpt. Jag sitter här hjälplös och bara följer hur transporten rör sig framåt. Det verkar ju vara hur många som helst som har anmält adressen dit paketen går, varför har ingenting hänt!? Hur kan detta fortgå?

Jag hoppas innerligt att min reklamation kommer att lyckas med att få paketet tillbaka, men enligt de returneras paketet oftast först efter att ett utlämningsförsök har gjorts! Vi får alla hålla tummarna att de inte lyckas leverera det på första utlämningsförsöket.

Usch jag vet inte vad man ska ta sig till. Känner sig så hjälplös här hemma i Sverige. Och jag har varit så nära att få tag på det på poststationen. England verkar också vara det enda landet i Europa som inte har återsändelserätt. Är mot lagen i England (enligt parcelforce, samt engelsk polis) att stoppa paket på väg! Men jag ska inte ge upp. Håller på att få över polisanmälan gjord i Sverige till England nu.
 
Bra

Bra att den här tråden finns, men jag förstår allvarligt talat inte hur någon går på detta. Man måste ju ha levt i en grotta i 20 år för att missa de uppenbara varningssignalerna i denna scam:

1. Varför skulle någon vilja handla dyr elektronik och betala frakt på detta till England när det uppenbarligen vore billigare att köpa prylen där? Killen villa köpa en dator av mig för 4000 spänn och betala 1400 i frakt på detta, helt orimligt.
2. Varför skulle personens "son" bo på en address i en företagspark?
3. Om man kör på "bank transfer", varför efterfrågar bedragaren fel information (inte IBAN och BIC) och varför hävdar bedragaren att det gick bra att sätta in pengarna även med denna felaktiga information?
4. Varför skulle banken bry sig om huruvida en vara har skickats eller ej? Banker har ingen sådan tjänst, antingen är pengarna överförda eller inte.
5. Om man valde PayPal, varför skulle PayPal skicka ett mail som hävdar att du har pengar på väg in från en email-address som inte har något alls med PayPal att göra?
6. Varför syns det inget på ens PayPal-sida när pengarna överförts?

Allvarligt talat, jag tycker det är förjävligt att någon gör sånt här, men just att folk är godtrogna och okunniga gällande att handla på nätet är exakt det som möjliggör att det kan fortgå. Oavsett om ni ska köpa eller sälja något på nätet så ska ni ALLTID utgå från att den ni handlar med försöker blåsa er och aldrig genomföra en affär där det finns någon möjlighet för det. Skicka aldrig iväg något överhuvudtaget utan att ni har pengarna säkert på ert konto, eller att en pålitlig "escrow" använts, dvs inte en som den ni handlar med föreslog och som ni aldrig hört talas om tidigare. Tar ni emot betalning via paypal, var försiktiga med att acceptera betalning från kreditkort, då köparen då kan göra en chargeback efter de har emottagit varorna och då blir det upp till dig att bevisa att de har skickats och kommit fram. Köper ni så gör det genom en tjänst med någon form av "buyer protection", där ni kan reklamera betalningen om något går fel.

Framförallt, använt sunt förnuft! Mata inte de här parasiterna bara för att ni inte orkar försöka förstå hur man handlar säkert på nätet.
 
Förresten, skicka skräp är en bra idé, om man nu tycker det är värt några kronor att jäklas lite. Ta något som luktar väldigt väldigt illa och förpacka det väldigt väl så lukten sparas till mottagaren. Om alla som blir utsatta för detta på fotosidan gör så lär bedragaren snart tröttna på att försöka här.
 
Förresten, skicka skräp är en bra idé, om man nu tycker det är värt några kronor att jäklas lite. Ta något som luktar väldigt väldigt illa och förpacka det väldigt väl så lukten sparas till mottagaren. Om alla som blir utsatta för detta på fotosidan gör så lär bedragaren snart tröttna på att försöka här.


haha, fyfan vilken bra ide. Jag ska nog spara minsta grabbens bajsiga blöjor. sen setta ut en fake annons på blocket på en dator eller nått och skicka blöjorna i stället. Eller en bajsbomb om jag kunde bygga en sån =)
 
Surströmming...en oöppnad överjäst burk...scammarna är säkert tillräckligt nyfikna för att pröva öppna burken ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Han härjar igen...

Fick mail från honom ang. min annons på en Nikon D7100.
Samma upplägg. Sa att han ville skicka den till sin son.

Denna gång under namnet Jamin Roland. Med följande mailadresser:
[email protected]
[email protected]
[email protected]

Jag sa att jag skickar ingenting förrän jag ser pengar på mitt konto. Då blev det tyst.
Tråkigt att det ska behöva vara så..

/jacob
 
Bedragare: "Bella Gustafsson"

Ännu ett försök till bedrägeri... :-(

Mail : [email protected]


Hej,



Tack för ditt mail ... am Barrister Fru Bella Gustafsson sedan är från Sverige men jag baserar i London Jag är glad att höra detta från dig i dag och jag vill att du också hjälpa mig skicka objektet till min son i Nigeria för att han är födelsedagspresent och jag kommer att betala dig 5000 SEK till dig med transporten kostnader så om du gillar banköverföring för betalning kan du skicka dina bankuppgifter , så att jag kan betala för objektet för ditt konto .... ska du inte sälja objektet till någon gång .... Tack du



Detta är leveransadressen ?



Fullständigt namn : Akin James

Fullständig adress : 2 Apata Street

Stad : Shomolu

State : Lagos

Land : Nigeria

Postnummer: 23401



JAG KAN SKICKA PENGAR DU GENOM banköverföring




Så jag behöver ditt :



Ditt efternamn ... ?



Bankens namn ... ?




Kontonummer och IBM ANTAL .. ?




SWIFT KOD ?




TOTALA KOSTNADER INKLUSIVE Fraktkostnader ?
 
Har oxå fått detta!!!

Har också fått detta mail angående ett objektiv jag har till försäljning på fotosidan
Håkan

Hej,

Tack för ditt mail ... am Barrister Fru Bella Gustafsson sedan är från Sverige men jag baserar i London Jag är glad att höra detta från dig i dag och jag vill att du också hjälpa mig skicka objektet till min son i Nigeria för att han är födelsedagspresent och jag kommer att betala dig 5500 SEK till dig med transporten kostnader så om du gillar banköverföring för betalning kan du skicka dina bankuppgifter , så att jag kan betala för objektet för ditt konto .... ska du inte sälja objektet till någon gång .... Tack du

Detta är leveransadressen ?

Fullständigt namn : Akin James
Fullständig adress : 2 Apata Street
Stad : Shomolu
State : Lagos
Land : Nigeria
Postnummer: 23401

JAG KAN SKICKA PENGAR DU GENOM banköverföring


Så jag behöver ditt :

Ditt efternamn ... ?

Bankens namn ... ?


Kontonummer och IBM ANTAL .. ?


SWIFT KOD ?


TOTALA KOSTNADER INKLUSIVE Fraktkostnader ?


Väntar på ditt svar .
 
Senast ändrad:
Bella är nu medlem på FS

Ännu ett försök till bedrägeri... :-(

Mail : [email protected]


Hej,



Tack för ditt mail ... am Barrister Fru Bella Gustafsson sedan är från Sverige men jag baserar i London Jag är glad att höra detta från dig i dag och jag vill att du också hjälpa mig skicka objektet till min son i Nigeria för att han är födelsedagspresent och jag kommer att betala dig 5000 SEK till dig med transporten kostnader så om du gillar banköverföring för betalning kan du skicka dina bankuppgifter , så att jag kan betala för objektet för ditt konto .... ska du inte sälja objektet till någon gång .... Tack du osv

Bella Gustafsson 1974 blev medlem här på FS alldeles nyss och har skickat tre mail där hon frågar efter sista pris på det objektiv som jag har till försäljning här.
 
Mailsvar!

Mailade svar till "Bella" att jag inte går på sån här skit, har inte hört av sig sen dess.
Håkan Rosenquist
 
Mailade svar till "Bella" att jag inte går på sån här skit, har inte hört av sig sen dess.
Håkan Rosenquist

Gjort samma sak + skrivit i "hennes" gästbok med förhoppningen att folk kollar hennes profil innan ngn affär görs upp.

Har också meddelat admin att hon är en bluff så att de kan spärra hennes konto här.

Undrar om de kan spärra hennes IP också?
 
ANNONS