Annons

Varning för rhinocamera.se?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Självklart är det mycket som inte går sönder och det är just det dessa företag lever på. Problemet är inte när det funkar utan när det inte gör det.
E-infinity ger nån slags garanti men det kan vara lite dyrare att skicka tillbaka en kamera till E-infinity än att skicka den till en verkstad i Sverige för garantireparation.

Det finns dock vittnesmål om att folk har fått besked av E-infinity att lämna den trasiga kameran till en märkesverkstad i Sverige och sen har E-infinity betalat reparationen. Jag tror att det finns något om det i tråden om E-infinity här på Fotosidan.

Jag kan tänka mig att handla av E-infinity som verkar vara en seriös säljare. Rhino Camera tänker jag dock undvika efter vad som har skrivits om dem. Man ska inte dra alla lågprissäljare över en kam.
 

kiwi

Aktiv medlem
Jag kollade in Rhinos hemsida för att se vad det var för företag. Såg i nedre hörnet att de hade väldigt bra betyg på trustami.com, någon form av betygssajt för handlare.

Men metoden som används för att samla in betygen är ju ett skämt.

Läser man "recensionerna", så ser man att de allra flesta verkar ha svarat när de precis har lagt beställningen: "Nu väntar jag bara på varan", "Ska bli kul med en ny kamera" och liknande.

Helt idiotiskt. Och att folk faktiskt sätter betyg på företaget innan de ens har fått varan. Måste vara samma människor som är inne på Icas receptsida och sätter femmor med motiveringen "Detta ser jättegott ut!"...


/ Kiwi
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag kollade in Rhinos hemsida för att se vad det var för företag. Såg i nedre hörnet att de hade väldigt bra betyg på trustami.com, någon form av betygssajt för handlare.

Men metoden som används för att samla in betygen är ju ett skämt.

Läser man "recensionerna", så ser man att de allra flesta verkar ha svarat när de precis har lagt beställningen: "Nu väntar jag bara på varan", "Ska bli kul med en ny kamera" och liknande.

Helt idiotiskt. Och att folk faktiskt sätter betyg på företaget innan de ens har fått varan. Måste vara samma människor som är inne på Icas receptsida och sätter femmor med motiveringen "Detta ser jättegott ut!"...


/ Kiwi
Alla större e-handlare mäter kundupplevelsen i flera steg:
Köpupplevelse - att hitta vara och lägga order & betalning
Leverans - hur gick det att få varan
Kundsupport - att få hjälp
Men att att bara mäta det första ger ju inte alla svar
Betyg på varan får tillverkaren fundera på så länge det inte är aktuellt att ta bort den ur sortimentet eftersom den driver mycket support.
 

atotowi

Aktiv medlem
Alla större e-handlare mäter kundupplevelsen i flera steg:
Köpupplevelse - att hitta vara och lägga order & betalning
Leverans - hur gick det att få varan
Kundsupport - att få hjälp
Men att att bara mäta det första ger ju inte alla svar
Betyg på varan får tillverkaren fundera på så länge det inte är aktuellt att ta bort den ur sortimentet eftersom den driver mycket support.
En länk till Dagens Berglin i SvD:
 

PMD

Aktiv medlem
Termen "customer experience" har använts i USA i minst 30 år. Någon halvanalfabet översatte det ganska nyligen rakt av till svenska utan att tänka.
 

Taamten

Ny medlem
Liten skillnad dock. Många andra försäkringar har man antingen p g a lag (trafikförsäkring) eller för att man inte har råd att reparera om det värsta skulle hända (hem t ex). Man får hoppas att kameraköpare har råd om den skulle behöva reparation eller ersättas.
Håller inte med. Garanti och försäkring är skilda saker. Garanti är en laglig rätt du har att få fel avhjälpta som kan uppstå utan din förskyllan, där ingår även rätten att få felen åtgärdade kostnadsfritt och om det inte är möjligt, produkten utbytt. Det gäller alla produkter sålda inom landet.

Försäkring är något du tecknar för att du vill skydda din egendom för oförutsedda händelser. som att plumsa i vattnet med 140.000:- kamera och objektiv.

Problemet är att företag som RhinoCamera vilseleder sina kunder med felaktiga uppgifter och sen försöker smita från sitt ansvar att hedra sitt åtagande de enligt lag är skyldiga att utföra.

Så, nej, det har inte med vilken risk man själv vill ta och det kan inte likställas med om du tecknar försäkring eller ej.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Håller inte med. Garanti och försäkring är skilda saker. Garanti är en laglig rätt du har att få fel avhjälpta som kan uppstå utan din förskyllan, där ingår även rätten att få felen åtgärdade kostnadsfritt och om det inte är möjligt, produkten utbytt. Det gäller alla produkter sålda inom landet.

Försäkring är något du tecknar för att du vill skydda din egendom för oförutsedda händelser. som att plumsa i vattnet med 140.000:- kamera och objektiv.

Problemet är att företag som RhinoCamera vilseleder sina kunder med felaktiga uppgifter och sen försöker smita från sitt ansvar att hedra sitt åtagande de enligt lag är skyldiga att utföra.

Så, nej, det har inte med vilken risk man själv vill ta och det kan inte likställas med om du tecknar försäkring eller ej.
Lite fel här ovan..

Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren, det är inte 'obligatoriskt' alls från säljaren.. och är då heller ingen 'laglig rätt' alls..

Däremot har du som köpare en reklamationsrätt upp till 3 år efter ett köp (2 år i EU), även om det inte finns nån garanti, eller om garantitiden gått ut efter 1 år.. Sen skiljer det sig en del på om varan är köpt före eller efter 1 maj 2022. Och det är 'bevisläget' för dig angående 'felet' som skiljer sig åt mellan före och efter det datumet.. men det får du 'klicka dig fram till själv i länkarna här under!

För dig som köpare: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/

För dig som säljare: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

Hälsn!
 
Senast ändrad:

keckax

Aktiv medlem
Allt är ju frid hos de flesta handlare tills fel uppstår, först då bekänner butiken rätta färgen.
Jag hade otur med leveransen och då visade Rhinocamera hur syniskt de driver sin verksamhet.

/K
 

Turbo56

Aktiv medlem
Låga priser? Kollat en del och priserna är ju som svenska butiker, en del är tom. högre..
Det beror på vad du söker, ett nytt Nikon D850 hus till exempel är 4000 billigare än i Stockholm.
Allt är inte billigare, men det mesta är billigare i alla fall de saker som jag har köpt.
 
ANNONS