Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sir Hans

Aktiv medlem
Fick just ett mail från butterflyphoto.com där med rubriken billing support. I mailet stod det att en räkning var bifogad men den bifogadefilen var en exe-fil. Jag tänker inte öppna den då jag inte känner till företaget och är till 100% säker på att det är ett virus. Gissar att de tagit adressen antingen från Fotosidan eller Pbase....

Sir Hans skrev:
Gissar att de tagit adressen antingen från Fotosidan eller Pbase....
Står det 'Detta brev har skickats via "Kontakta medlem"-funktionen på Fotosidan' längst ner i brevet tillsammans med en länk till den medlem som skickat mejlet, eller vad får dig att tro att de tagit adressen från Fotosidan?

Re: Re: Varning!

200cm skrev:
Står det 'Detta brev har skickats via "Kontakta medlem"-funktionen på Fotosidan' längst ner i brevet tillsammans med en länk till den medlem som skickat mejlet, eller vad får dig att tro att de tagit adressen från Fotosidan?
Att jag misstänker det är att i fotosammanhang är det dessa två communitys jag har registrerat denna e-postadress. Det är iof. mer troligt att de tagit adresserna från Pbase där de står öppet men jag tyckte ändå att en varning var på sin plats då flera är medlemmar på båda ställena...

Med största sannolikhet är det inte från fotosidan då det som Thomas antyder inte går att se mailadressen på fotosidan. Det är positivt av fotosidan att se till att mailandet fungerar på det sättet av flera orsaker varav den största och bästa anledningen är just att man slipper spam och med det medföjande virus. Så en varning här är överflödig, men det är ju bättre att varna en gång för mycket dock.

Fick ett nyss till jobbet och den adressen är inte registrerad på någon community. Det är ett virus.
Rakningen.exe kom till mig från någon som kallar sig "Customer support" och den tänker jag inte öppna ;0))

Man kan få spam-mail även om man aldrig har lämnat ut adressen till någon. Det finns program som gissar adresser.
/Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto