Annons

Varumärkesfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Lille-bror

Aktiv medlem
Jag fick ett brev från bildombudsmanen maj 2007 med utgrag av hennes regstrering då jag under ca 2 veckor då jag hadde använt det namnet på min hemsida och han krävde en summa på 10.000kr för att jag hade använt namnet. men jag kunde bevisa att jag hande bara använt namnet i ca.10 dagar

efter jag har har skrivit till henne och bevisat att det var så i det fallet så la hon ner det

iomede att hon äger namnet sedan nov 2005 så har hon all rätt att sicka fakturor för att det är hon som äger namnet

Mattz
 
Jag fick ett brev från bildombudsmanen maj 2007 med utgrag av hennes regstrering då jag under ca 2 veckor då jag hadde använt det namnet på min hemsida och han krävde en summa på 10.000kr för att jag hade använt namnet. men jag kunde bevisa att jag hande bara använt namnet i ca.10 dagar

efter jag har har skrivit till henne och bevisat att det var så i det fallet så la hon ner det

iomede att hon äger namnet sedan nov 2005 så har hon all rätt att sicka fakturor för att det är hon som äger namnet

Mattz
Så du menar att ingen bloggare/webbplatsägare får i huvudtaget skriva hennes varumärkesnamn på sin sida? Du kanske skulle sälja tjänsten Secret Box vilket är stor skillnad.

Hon borde ha ringt/mailat dig först om hon är sjusst och förklarat läget...dra in bildombudsmannen...suck vad tråkigt.

Om jag kritiserar tjänsten Secret Box som tjänst på min blogg ska jag då få en faktura på 10.000 i brevlådan för att jag inte gillade tjänsten. Då kan man ta bort alla omdömessiter direkt och Ikea kan bli rika på att bara skicka ut fakturor till de som nämner deras produkter på sina sidor...

Varumärkesskydd bygger på användningen av en tjänst/produkt.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Secret box är väl ett vanligt engelskt ord/uttryck eller?

Skulle jag kunna ta "patent" på vilket ord som helst då och börja stämma folk som skriver det.

Har inte hört talas om denna människa innan med det verkar vara något som inte står rätt till.

Kanske ska ta ordet fotograf som varumärkesnamn och tjäna storkovan?

Förstår inte ärligt talat.
 

Liax

Aktiv medlem
Hon är inte ensam...

Ibland tror jag att det bland Sveriges fotografer finns en ovanligt hög andel personer med rättshaveristriska drag. Överallt och i alla möjliga sammanhang stöter man nämligen på fotografer som tycks lägga ner mer tid på sådant här än på att göra sina jobb.

Det är fotografer som jagar, hotar och skäller ut folk som råkat låna eller länka till deras bilder i en privat blogg, eller som i det här fallet personer som använder ord fotografen tror sig äga.

Eftersom jag dagligen jobbar med marknadsföring och kommunikation förvånas jag också gång på gång över hur otroligt korkat och kontraproduktivt det är att bete sig på det här sättet. Hur man så att säga dödar sitt eget varumärke genom att uppvisa en urbota korkad attityd.

Det är alltid lika trist att se men jag tror det i stort beror på en förlegad och ålderdomlig kultur som odlas i fotovärlden, bland annat i forumen här på fotosidan. Om någon använder din bild utan din tillåtelse så ska man liksom skicka en saltad faktura, vara oresonlig och närmast fanatisk i sin hållning.

Problemet är bara att den attityden inte funkar i verkligheten. Du kommer bara att framstå som en sur idiot i slutändan. Och sura idioter får inga jobb.
 

Lysmask

Avslutat medlemskap
Det hon har är ett skydd att endast hon får använda "Secret Box" som varumärke för produkter i klass 16 vilket innefattar bland annat: Papper; kartong samt produkter därav, ej ingående i andra klasser; trycksaker; bokbinderimaterial; fotografier; pappersvaror (skriv- och kontorsmaterial); klister och lim för pappersvaror och hushållsändamål; konstnärsmaterial; målarpenslar; skrivmaskiner och kontorsförnödenheter (ej möbler); instruktions- och undervisningsmaterial (ej apparater); plastmaterial för emballering (ej ingående i andra klasser); trycktyper; klichéer.

Så länge som man inte marknadsför en produkt som klassar in där med hennes skyddade namn så har du inte gjort nåt intrång på hennes rättigheter heller som jag uppfattar det?
 
Secret box är väl ett vanligt engelskt ord/uttryck eller?

Skulle jag kunna ta "patent" på vilket ord som helst då och börja stämma folk som skriver det.

Har inte hört talas om denna människa innan med det verkar vara något som inte står rätt till.

Kanske ska ta ordet fotograf som varumärkesnamn och tjäna storkovan?

Förstår inte ärligt talat.
Jo den skulle vara fin :) du får inte använda ordet fotograf på din sida för det är mitt varumärke....då finns det inte många fotografer kvar... :)

Jan Olsson : Tack för en bra förklaring på vad klass 16 är! Förklarar vad hon egentligen har varumärke för. Verkar som hon själv inte vet...

Nej man får inga kompisar genom att hota och tuvärr finns det för många av den här kalibern. De bör tänka hur kan jag vända det här till någonting positivt? Hur mycket tid tar det inte att dra in bildombudsmannen, skicka mail, ringa flera ggr och till flera personer?
 
Senast ändrad:

jdandanell

Aktiv medlem
...
Det är alltid lika trist att se men jag tror det i stort beror på en förlegad och ålderdomlig kultur som odlas i fotovärlden, bland annat i forumen här på fotosidan. Om någon använder din bild utan din tillåtelse så ska man liksom skicka en saltad faktura, vara oresonlig och närmast fanatisk i sin hållning.

Problemet är bara att den attityden inte funkar i verkligheten. Du kommer bara att framstå som en sur idiot i slutändan. Och sura idioter får inga jobb.
Ursäkta att jag kapar lite Joakim

Här håller jag fullständigt med. På stort sett veckobasis är frågan uppe; "någon har använt min bild och vad skall jag ta betalt" och i de flesta fall är det någon amatör/frilansare som, påhejjad av andra i forumet, skall dra iväg fakturor på fantasibelopp till någon som kanske inte ens visste om att han/hon gjorde ett intrång i upphovsrätten när bilden visades.

Det är väl en sak att värna om sina rättigheter och varumärken men det behöver ju inte gå till överdrift
 

Third eye

Aktiv medlem
"SecretBox" är ju ledigt enligt PRV, Hon har "Secret Box", man kanske skulle pinka in SecretBox ideellt och ge alla automatiskt lov att skriva det i bloggar.

Det hela är fan tragiskt. Hon skyddar det långt mer än vad hon skäligen behöver skydda det och hon skulle antagligen inte kunna klara en process om det.
 

christian veltman

Aktiv medlem
Är det fler bloggare/webbplatsägare som har blivit hotad av Brigitte Grenfeldt?

Läs artikeln och se hennes metoder:
http://www.danielnorin.com/index.php/ris-och-ros/brigitte-grenfeldt-en-fotograf-som-inte-vet-hur-man-gor.html

Det är pinsamt att en professionell människa kan bete sig på ett så tråkigt sätt!
--------------------------------------------------------------------------------------------

Vad gjorde du för att få detta "hot"?
Hon måste haft en anledning till att skicka dig/er surt mejl eller?
 

Lille-bror

Aktiv medlem
Private Gift ägs av Sandra Birgersdotter
Secret Box Ägs som somsakt av Brigitte Grenfeldt

detta är det jag som jag känner till i fotograf värden om skyddade varunamn

Mattz
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
det är riktig jag säljde tjänsten Secret Box på min hemsida..


Mattz
Tjänsten Secret Box?

Jag som fotograf tar likväl uppdrag som bröllop som secret box uppdrag.
Finns ingen som kan förbjuda mig att skriva att jag tar Secret Box uppdrag också.

Ärligt förstår jag fortfarande inte vad som är problemet här, kanske trött? ;-)

Men tar jag Secret Box uppdrag har jag all rätt i världen att skriva det på hemsidan t.ex.

Finns ingen möjlighet att någon "#"%"#% kan köpa ORD!

Hört talas om apskaft?

MVH Julle.
 
Senast redigerad av en moderator:

Olsin

Aktiv medlem
Tjänsten Secret Box?

Jag som fotograf tar likväl uppdrag som bröllop som secret box uppdrag.
Finns ingen som kan förbjuda mig att skriva att jag tar Secret Box uppdrag också.

Ärligt förstår jag fortfarande inte vad som är problemet här, kanske trött? ;-)

Men tar jag Secret Box uppdrag har jag all rätt i världen att skriva det på hemsidan t.ex.
Prova att sälja din hemgjorda apelsinsaft som Fanta så får du se vad som händer.
 

Photosession

Aktiv medlem
Prova att sälja din hemgjorda apelsinsaft som Fanta så får du se vad som händer.
Tycker inte din liknelse blir helt rättvis.

Bättre att han säljer sin hemgjorda apelsinsaft som smakar som Fanta för då slipper han säkert alla repressalier.

Samma sak om man skriver att man tar uppdrag som går under kategorin "SecretBox" (vilket hon inte skyddat)
då kommer man undan där också.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Secret Box är ju ingen framtagen produkt, det är ett namn på en kategori, en fotosession.

Jag kan med andra ord då ta och "köpa" ordet Nature Phographer.

Och sedan gå igenom alla engelskspråkiga hemsidor där fotografer skriver
Nature Photographer och stämma arslet av dem.

Det kan ju inte funka så eller hur?

Det är ju ett ord, inte en framtagen produkt som Fanta.
 

Lille-bror

Aktiv medlem
Tjänsten Secret Box?

Jag som fotograf tar likväl uppdrag som bröllop som secret box uppdrag.
Finns ingen som kan förbjuda mig att skriva att jag tar Secret Box uppdrag också.

Ärligt förstår jag fortfarande inte vad som är problemet här, kanske trött? ;-)

Men tar jag Secret Box uppdrag har jag all rätt i världen att skriva det på hemsidan t.ex.

Finns ingen möjlighet att någon "#"%"#% kan köpa ORD!

Hört talas om apskaft?

MVH Julle.

Hej Julle

det finns ju en anledning att man varuskyddar ett namn eller hur

skriver du på din hemsida att du fotografera Secret Box så kommer det kosta dej dyra pengar
iomed att hon har varuskyddat Secret Box så får di INTE använda det i fotograf samanhang

jag hadde en lång diskotion med bildobudsmannen när jag fick hans brev från Brigitte Grenfeldt
som hadde kontaktat honom för att driva in pengarna då jag skadar hennes varumärke
sedan diskuterade vi om 3 väm äger 3 tv3 eller nätopratören 3 det har dom bråkat om hur mycket som hälst

han sa att du kan gå in på min hemsida och kopiera all min text och jag kan bevisa att det är min text
så kan jag stämma dej sedan kan det ju vara svår få rätt i slutänden det är ju text

slall du fotografera morångove bilder kalla det inte Secret Box eller Private Gift
det finns tusen andra ord

Mattz
 

BugEyes

Aktiv medlem
Samma sak om man skriver att man tar uppdrag som går under kategorin "SecretBox" (vilket hon inte skyddat)
då kommer man undan där också.
Du kommer knappast undan med det och lär inte heller kunna registrera ett varumärke som är så likt ett annat, det vore att snylta på ett etablerat varumärke och PRV kollar sånt.

Att Brigitte byggt upp sitt varumärke och vill ha det i fred har jag full förståelse för. Vi andra som gör den typen av fotograferingar får helt enkelt kalla det för något annat.

Däremot kan det inte vara fel att nämna varumärkets namn i en löpande text som inläggen i denna tråd eller det artikeln handlar om, bara att marknadsföra en produkt med det namnet strider mot varumärkesrätten.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej Julle

det finns ju en anledning att man varuskyddar ett namn eller hur

skriver du på din hemsida att du fotografera Secret Box så kommer det kosta dej dyra pengar
iomed att hon har varuskyddat Secret Box så får di INTE använda det i fotograf samanhang

jag hadde en lång diskotion med bildobudsmannen när jag fick hans brev från Brigitte Grenfeldt
som hadde kontaktat honom för att driva in pengarna då jag skadar hennes varumärke
sedan diskuterade vi om 3 väm äger 3 tv3 eller nätopratören 3 det har dom bråkat om hur mycket som hälst

han sa att du kan gå in på min hemsida och kopiera all min text och jag kan bevisa att det är min text
så kan jag stämma dej sedan kan det ju vara svår få rätt i slutänden det är ju text

slall du fotografera morångove bilder kalla det inte Secret Box eller Private Gift
det finns tusen andra ord

Mattz
Med andra ord så kan jag varumärksskydda ordet BRÖLLOP och BRÖLLOPSFOTOGRAF?

Och därefter stämma alla fotografer som skriver Bröllop eller bröllopsfotograf på sin hemsida.

Tjoho,. jag lär bli stenrik ;-)

Eller, ja, jag ska varumärksskydda ordet NYHETER, och stämma alla tidningar etc.

Nä, något måste vara helt fel.

Ett ord kan inte varumärksskyddas så att inga andra får använda det.
Till slut skulle man inte kunna skriva någonting, inga mail, inga brev, för grannen har varumärksskyddat ordet Hej.

Secret box är ingen produkt, det är ett ord på en kategori.
Är porträtt också en produkt då?

Eller har hon uppfunnit/kommit på själva ordet?
Det ordet fanns inte innan eller? USA, England?
 
Senast ändrad:

Lille-bror

Aktiv medlem
Med andra ord så kan jag varumärksskydda ordet BRÖLLOP och BRÖLLOPSFOTOGRAF?

Och därefter stämma alla fotografer som skriver Bröllop eller bröllopsfotograf på sin hemsida.

Tjoho,. jag lär bli stenrik ;-)

Nä, något måste vara helt fel.
Det går nog inte i genom då detta är vardags ord

skulle någon i dag vilja sydda ett namn som Private Gift eller Secret Box så skulle det nog inte fungera iomed detta med internet

det finns många i min fotograf krets som inte förstår hur on fick tistånd att få det regstrerat

Mattz
 

jennyk

Medlem
--------------------------------------------------------------------------------------------

Vad gjorde du för att få detta "hot"?
Hon måste haft en anledning till att skicka dig/er surt mejl eller?


Intressant att få läsa era synpunkter ang. Secret Box - det är så att jag är ganska ny på fronten och i fjol bestämde jag mig för att prova med att fotografera "morgongåva" gogglade på nätet och såg att det var många hemsidor som använde begreppet Secret box, då fick jag för mig att det liksom var ett "allmänt" begrepp där alla får använda. Efter ett par dagar fick jag mail av Birgitte där jag tvunget var att ta bort namnet Secret Box - jag medger att jag blev orolig eftersom det absolut inte var min avsikt - utan det handlar om okunskap helt enkelt. Jag var tvungen att ta bort all ord som hade med secret box med att göra. Men tyvärr lyckades jag inte ta bort allt för jag fick så många fina kommentarer. Så det blev lite fel det här - nu är jag tvungen att använda ordet Boudoir istället för Secretbox.

Fortfarande förstår jag inte varför man inte får använda namnet, men får nog respektera detta. Men jag är glad att ni diskuterar vad som är rätt och fel!
 
ANNONS