Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattentätt fodral till kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

ulams

Aktiv medlem
Det hade jag tänkt skaffa mig ett ända sedan jag skaffade en Minolta Dimage 7i. I söndags kapsejsade jag med min kajak. För första gången någonsin på öppet vatten. Kameran pajad förstås. Har nu fått hem en ny likadan men ska nu se till att ha den i ett vattentätt fodral när jag har den med mig i kajaken.

Jag har dock inte hittat något bra alternativ. På Cyberphoto har de vattentäta ryggsäckar för ca 2000 kr vilket inte är någon bra lösning när man ska spara plats i en kajak.

Ska jag behöva bygga ett själv eller nar någon ett bra tips?

För dom pengarna skulle jag satsa på en bra försäkring istället. Så slipper du krånglet med superanordningar så fort du vill ta en bild. Dessutom får du även skydd i andra situationer på köpet.

Johan A skrev:
För dom pengarna skulle jag satsa på en bra försäkring istället. Så slipper du krånglet med superanordningar så fort du vill ta en bild. Dessutom får du även skydd i andra situationer på köpet.

Vad då försäkring? Naturligtvis har jag en hemförsäkring med tillägg så jag får kameran ersatt men jag tycker inte det är så smart att behöva betala 1500 kr i självrisk, få kameran förstörd och med en axelryckning säga att "det ersätter försäkringen".

Nej, naturligtvis vill jag förebygga att få kameran förstörd om jag kapsejsar igen och då är en vattentät påse eller låda en bra lösning tycker jag så därför ville jag gärna höra om det redan är någon fotograf här på forumet som har ett bra tips att lämna.

Jag valde ett vattenhus till min digitala kompaktkamera så kan den ligga "framme" hela tiden när jag padlar kajak. Fungerar utmärkt.

Ett sånt här: PT-16

/ Johan

Senast ändrad:
Ett undervattenshus är självfallet det optimala, vet dock inte om det finns nåt till D7i. Dessutom så brukar dom kosta en slant...

En billigare lösning är ju att hitta en lämplig förslutbar plastbehållare, jag har själv en vattentät plastbehållare som följde med en mobiltelefon jag köpte en gång (Ericsson 310S).

Den är tänkt till exempelvis paddling & i den så har jag haft en digitalkompakt + min & mina kompisars mobiler. Vet dock inte om 7i går ned i den, eftersom jag har en 7i så ska jag testa & se, är dock tveksam.

Den är annars perfekt eftersom den flyter, utan den så skulle några mobiler samt min kamera inte klarat vår senaste paddling...

Larsa

ulams skrev:
Hej Johan!

Vattenhus? Förklara litet mer detaljerat! Var skaffar man det? Passar det till alla digitalkameror? En Minolta Dimage 7i är stor som en konventionell systemkamera.

Jag la till en länk i förra inlägget... Vattenhus är oftas anpassade efter kameran då alla reglage är länkade till vattenhuset. Mitt hus passar földaktligen bara till My-300 och My-400. Kolla med Minolta om det finns ett hus till din kamera.

/ Johan

J_Plupp skrev:
Jag valde ett vattenhus till min digitala kompaktkamera så kan den ligga "framme" hela tiden när jag padlar kajak. Fungerar utmärkt.

Ett sånt här: PT-16

/ Johan

Johan! Det fungerar för Olympuskameror förstår jag men jag får undersöka, det kanske finns något liknande hos Minolta. Tack för ditt svar!

Ewe Marine, sök efter det här i forumen.
Billigt & bra!!!
Har själv haft en sådan på mkt djupa vatten.

"Ursäkta, missade ovanstående"

Det finns vattentäta förvaringspåsar i lagom format för en systemkamera. Jag köpte en på Friluftsbolaget (eller magasinet) i Lund för runt 250 kr, funkar både vid paddling och fjällvandring. Jag fick komplettera den med en liten kameraväska som jag skar locket av och tryckte ner i den vattentäta påsen, detta för att få kameran lite stötskyddad.
Svima sport säljer vattentäta kameraväskor men hua vilken prislapp....

klabbarpan skrev:
Det finns vattentäta förvaringspåsar i lagom format för en systemkamera. Jag köpte en på Friluftsbolaget (eller magasinet) i Lund för runt 250 kr, funkar både vid paddling och fjällvandring. Jag fick komplettera den med en liten kameraväska som jag skar locket av och tryckte ner i den vattentäta påsen, detta för att få kameran lite stötskyddad.
Svima sport säljer vattentäta kameraväskor men hua vilken prislapp....

Ewa-Marine DA 2250 kr. Det är inte undervattensfotografering jag är ute efter utan just som klabbarpan skriver en påse som är vattentät och kostar 250 kr. Det får jag spinna vidare på. Tack alla som engagerat sig och lämnat tips!

ulams skrev:
Vad då försäkring? Naturligtvis har jag en hemförsäkring med tillägg så jag får kameran ersatt men jag tycker inte det är så smart att behöva betala 1500 kr i självrisk, få kameran förstörd och med en axelryckning säga att "det ersätter försäkringen".

Nej, naturligtvis vill jag förebygga att få kameran förstörd om jag kapsejsar igen och då är en vattentät påse eller låda en bra lösning tycker jag så därför ville jag gärna höra om det redan är någon fotograf här på forumet som har ett bra tips att lämna.

Ulf, jag beklagar att jag inte tyckte det var helt naturligt att du redan hade försäkring. Då du nämnde att du inte kapsejsat förut lät vattentäta anordningar som en onödigt dyr investering i sig. Och icke minst relativt bökig att ha att göra med. Har man en systemkamerautrustning med minst ett hus och några gluggar med sig på vattnet anser jag nog att den bästa lösningen är (1) en vattentät väska som rymmer all den för stunden icke använda utrustningen och (2) en fullgod försäkring som täcker det som ändå skadas. Kolla exempelvis Lowe Pro Dryzone (finns i två storlekar) på:

http://www.lowepro.com/pages/series/dryzone/dzone.htm

Johan A skrev:
Har man en systemkamerautrustning med minst ett hus och några gluggar med sig på vattnet anser jag nog att den bästa lösningen är (1) en vattentät väska som rymmer all den för stunden icke använda utrustningen och (2) en fullgod försäkring som täcker det som ändå skadas.
Ursäkta, men att förlita sig på försäkringen är fullständigt idiotiskt. Försök komma till försäkrinsbolaget en andra gång: "Jag tappade kameran i vattnet IGEN..." De kan helt vägra betala ut något, alternativt höja premien med ett antal 100%...

Utebutiken i Umeå säljer vattentäta påsar i lika storlekar. Märket är Seal-line och går säkert att få även andra ställen. Kostar olika för olika storlekar, men i kamerastorlek handlar det om några hundra SEK. De finns i klar plast, så man ser vad man har stoppat i dem. Dock inget att fota genom, men håller för att tippa med kanoten.

Bent C.

ANNONS
Götaplatsens Foto