Annons

Vi som har en Canon ImageProGraf PRO 1000

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Alltså, detta är ett mindre problem egentligen, det mesta går att justera/hantera i programvaran som följde med skrivaren. Det finns däremot andra inställningar som man kan göra i drivrutinen, men det går även att sköta detta från själva skrivaren, som rengöring, t e x.Självklart kalibrerar jag skärmen. F.n har jag D50 (eftersom det omgivande ljuset som jag använder vid redigering är ~ 5000 K) och jag använder mig av en ljusstyrka på skärmen om 100 Cd/m2.

Hitintills stämmer utskrift och skärm väldigt väl överens, måste jag säga, d v s att jag kan förutse det färdiga resultatet ganska väl, innan jag har utskrift i handen. Får faktiskt lägga till att jag är ganska nöjd med vad som hittills uppnåtts, men vad som behöver förbättras i vissa avseenden är redigeringen, men det är ju knappast ett skrivarproblem 😉.

F ö så har jag gått in och tittat i utskriftmodulen i Lr och det jag efterfrågar förefaller vara betydligt lättare att uppnå i Lr än i Canons programvara, men jag får titta lite noggrannare i Canons program. Vad jag eftersöker är alltså detta resultat;

Visa bilaga 168583

Observera att bilden är till enbart för illustrativt syfte, det är alltså inte den slutgiltiga versionen 😉.
Jag påpekade vikten av att kalibreringsgrejorna verkligen tar hand om brightness-kalibreringen. Min gamla Spyder 4 mjukvara gjorde inte det till skillnad mot de senare grejorna jag har. Så det behöver nödvändigtvus inte bli OK fast man "kalibrerar". Det är nog brist på eller slarv med kalibrering av brightness som förmodligen är det vanligaste problemet. Man kan ju i en del fall bara acceptera "defaults" istället för att verkligen se till att systemets rekommendation verkligen möts upp genom manuell justering av monitorns brightness så att den ligger så nära föreslaget värde som möjligt.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Aha, vet du var man kan köpa dessa !? Scandinavian, Crimson, Ebay, Amazon !?
Edit: Det största pappret som går att skriva ut på är 1200*432 mm (47*17 tum).
Tror att det är få som säljer och kanske inte butiker som till stor del vänder sig mot konsumenter. Jag kunde tidigare ta hem som specialbeställning från papperstillverkaren. Men det gör sig inte ekonomiskt då det är väldigt skrymmande så transportkostnaden blir orimligt hög. Bättre eller enklare att du kör 17” rulle och kapar i den längd du vill ha och sedan motrullar pappret.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tror att det är få som säljer och kanske inte butiker som till stor del vänder sig mot konsumenter. Jag kunde tidigare ta hem som specialbeställning från papperstillverkaren. Men det gör sig inte ekonomiskt då det är väldigt skrymmande så transportkostnaden blir orimligt hög. Bättre eller enklare att du kör 17” rulle och kapar i den längd du vill ha och sedan motrullar pappret.
Rulle=💸💸💸 😭. Dessutom hade jag tänkt att (kanske) skriva ut ett eller två panoramor, då blir inköp av en 30 m rulle lite overkill, om man säger så. Men det kunde ju inte du veta.
 
Senast ändrad:

Malcao

Avslutat medlemskap
Rulle=💸💸💸 😭. Dessutom hade jag tänkt att (kanske) skriva ut ett eller två panoramor, då blir inköp av en 30 m rulle lite overkill, om man säger så. Men det kunde ju inte du veta.
Arken ligger i 25-pack och om du tycker att 17” kostar mycket så kan du multiplicera med 5 så har du pris på arken. Om du inte vet att du verkligen skall skriva ut då är det inte kul att köpa rulle, men om du testar då tror jag att du blir såld. Väldigt häftigt med panorama i större format. finns mycket 17” x15m.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Arken ligger i 25-pack och om du tycker att 17” kostar mycket så kan du multiplicera med 5 så har du pris på arken.
Uj uj uj.
Om du inte vet att du verkligen skall skriva ut då är det inte kul att köpa rulle, men om du testar då tror jag att du blir såld.
Nä, jag tror inte jag skulle skriva ut så många panoramor, kanske (på sin höjd) två.
Väldigt häftigt med panorama i större format. finns mycket 17” x15m.
Det kan jag mycket väl tänka mig, men jag har inte plats för några panororamor hemma på 15 meter 😉.
 
ANNONS