Annons

Vidvinkelobjektiv till Canon 350D, kompl. till Tamron 28-75/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

marianil

Aktiv medlem
Har idag ett Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical [IF] MACRO objektiv som jag vill komplettera med ett bra vidvinkelobjektiv.

Prisklass ej över 8000-10.000 kr, så ljusstarkt som möjligt men samtidigt ingen tegelsten till objektiv [jag är medveten om att detta är motsägelsefullt...]

Vilket objektiv skulle ni proffs rekommendera?

Tamron har ju släppt ett nytt objektiv, SP 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL [IF], något som vet hur det är?

Vidvinkeln är väl lite liten egentligen här...

Tamron SP AF11-18mm F/4,5-5,6 Di II LD Aspherical [IF] är kanske ett bättre alternativ?

Eller Canon Objektiv EF-S 10-22/3,5-4,5 Usm?

Eller Sigma Objektiv Af 10-20/4-5,6 EX DC HSM?

Detta är en djungel av förkortningar och bokstavskombinationer och det snurrar i huvudet.

Så min fråga, vilket vidvinkelobjektiv rekommenderar ni?

/Maria

marianil skrev:
Tamron har ju släppt ett nytt objektiv, SP 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL [IF], något som vet hur det är?

Vidvinkeln är väl lite liten egentligen här...
/Maria
Om du inte haft en 28-75 så är det mycket möjligt att den vidvinkeln räckt åt dig men nu så blir ju en 17-50 inget bra komplement till din 28-75, jag har en känsla av att 17-50:an alt. 28-75:an då kommer att sitta på till 90% lite beroende på din fotostil. Jag är själv i det dumma läget med 28-75 samt 19-35 & använder knappt min 28-75 längre då jag då hellre slänger på 70-210, kommer faktiskt förmodligen att köpa en 16-80 & då hamnar väl 28-75 & 19-35 i byrålådan:)

Näh, nåt nånstans emellan 10-20 blir ett bra komplement för dig annars så blir det lite tårta på tårta. Har själv ingen erfarenhet av zoomarna i detta brännviddsområde så nån annan får råda dig om märke/modell...

//Larsa

Senast ändrad:
Canons 10-22 helt klart!!!
Sigma, Tamron och Tokina är suveräna de också,
men Canons har lite mustigare färger tycker jag.

( jag har provat dem alla )

Har du dessa pengar att använda, så
står valet lätt :)

Lycka till med vilken du än väljer,
det är SKITKUL att fota med extremvidvinkel!

Canons 10-22 har jag,, och måste säga attt jag är hur nöjd som hellt med den. kostar 7 425 på zebramedia.

Och är man ute och fotograferar så har man ju ofta hela utrustningen med och då är det kanon när dom inte överlappar utan man går på funktion & kvalite istället för enkelhet,

Dock ser jag lite begränsning med att ha det som i mitt fall 10-22 & 24-70 att om man skall iväg på tex fest eller liknande att man vill ha med kameran, men det är jobbigt med två objektiv och byta stup i kvarten. så ett 17-70 är ju smidigt som allround objektiv. tex sigmas 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO vilket jag tolkat vara rätt ok,

Men kolla med fotokompisar / medlemamr på FS som bor i din omgivning och be och få prova deras objektiv, ersättning en fika eller liknande. Kan bara tilläga att 10mm är KUL !! men det är ju en smaksak.

Lycka till med ditt dilemma

/Bosse

Tusen tack för era alternativ och åsikter hitills.

Det kluriga i det hela är att i normala fall så ägnar jag ganska lång tid åt research men grejen är den att vi åker till Malaysia & Singapore på bröllopsresa tidigt på torsdag morgon och givetvis vill jag ha med det nya objektivet.

Just nu känns det som om OM jag ska ha med ett så måste det inhandlas på Scandinavian Photo nere i Mölndal. Andra bra fotobutiker i närheten av Borås?!?

Köpa på plats? Nja, blir knepigt med kvitton för firman etc, eller?

/Maria - en aningens förvirrad och stressad

Ahh.. det var ju tajt..

Tänk på att motljusskydd inte ingår på Canons 10-22 utam måste köpas separat.

Andra bra fotobutiker i närheten av Borås?!?

Kolla gula sidorna.. hittade några.. hur dom är däremot vet jag inte..

Om du skall köpa på plats så måste du säkerligen deklarera det när du passeras svenska tullen & därmed betala moms & tull. borde säkert gå för firman att betala det , snarare värre om nått går sönder..

Lycka till !

BIF-BigFoot skrev:
Ahh.. det var ju tajt..

Tänk på att motljusskydd inte ingår på Canons 10-22 utam måste köpas separat.

Andra bra fotobutiker i närheten av Borås?!?

Kolla gula sidorna.. hittade några.. hur dom är däremot vet jag inte..

Om du skall köpa på plats så måste du säkerligen deklarera det när du passeras svenska tullen & därmed betala moms & tull. borde säkert gå för firman att betala det , snarare värre om nått går sönder..

Lycka till !

Tror det får bli Sverigeinköp denna gång just p.g.a. garantin.

Har köpt en hel del saker från B & H i New York, men då alltid köpt till deras MACK-garanti [har ännu aldrig behövt utnyttja den].

Såg att jag måste komplettera med motljusskydd. Har lagt undan Canon-objektivet nere i Mölndal så det får nog bli en tur ner i morgon. Killen jag pratade med rekommenderade även Tokina objektivet som nämndes tidigare här i tråden. Ska testa lite i morgon och se.

Men fler tips mottages tacksamt! :)

Har också Canons 10-22 och den är riktigt bra för att vara ett så pass vidvinkligt objektiv..hyffsat rakteknande,bra skärpa,snabb af och riktigt fin färg/kontraståtergivning..synd bara att det inte va fast f4 och levererades med motljusskydd..hade jag inte haft råd med detta objektivet så hade jag helt klart valt Tokina..Tokina objektivet har ju sina fördelar mot övriga alt..fast ljusstyrka och bättre byggkvalite och är troligtvis lika skarp som övriga...testa båda..ta några provbilder och se/känn efter vad som känns bäst för dig.

Lycka till med ditt objektivköp.

ANNONS
Götaplatsens Foto