Fast en kortläsare hjälper ju inte TS ett dugg med tanke på frågeställningen. ViewNX fungerar ändå bara med Nikonfiler.
För att hantera råfilerna från Sonykameran rekommenderar jag Capture One Express (som också är gratis):
https://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Capture-One-for-Sony.aspx? eller att gå över till Lightroom som hanterar i stort sett alla tillverkares filer.
Det hjälpte väl en del av den i alla fall; dvs den första delen av problemet som TS hade med överföring av filerna, som slutat att fungera efter en uppdatering av Nikons program. Tror inte att Sony-råformaten gått att titta på eller redigera tidigare heller. Har nog isf bara varit JPG hon använt.
Däremot så håller jag annars med dig om nästa del; Är ju oftast klart bättre att använda något stort generellt katalogprogram/RAW-framkallare. Då är man inte beroende av kameratillvernas egna, och kan istället använda och investera sin tid i ett enda program som kan användas med flera olika tillverkares kameror.
Ingår C1 Express med Sonykameror så är det ju att kanonalternativ att starta med! Fanns förr i tiden att köpa för ungefär samma pris som Adobe Lr, runt drygt en 1000-lapp. Är ju riktigt grymt att ett såpass bra och beprövat program följer med eller finns att ladda ner för Sony-ägare (lite motsvarande som att Leica brukar inkludera en licens av Adobe Lr med alla sina kameror).
Frågan som jag dock inte vet svaret på, men som kan vara bra att kolla innan; kommer det att fungera som tidigare C1 Express, dvs med alla typer av kamerors RAW-filer? Eller är den möjligen "cripplad" så att den eventuellt är låst till bara kunna hantera Sonys RAW-filsformat?
Om den fungerar som tidigare så är det ju perfekt för TS att starta med den och därmed kunna hantera både sina Sony-filer och sina Nikon-filer i den (klart mycket bättre än Nikons egna program).
Om inte, så instämmer jag ånyo med dig; kan vara ett bra alternativ för TS att kika på Adobe Lr som alternativ. Finns ju som prenumeration, eller fortfarande att köpa för lite mer än en tusenlapp. Gillar själv det programmet och är mitt standardalternativ för alla mina kamerafiler (även om C1 Pro säkert kan vara bättre på vissa saker än Lr).