Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

ViewNx hittar min kamera, men inga filer. Vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Har två Nikonkameror och där är det inga problem alls att ladda över bilderna. När jag köpte min senaste kamera, Nikon D750 så uppdaterade jag programmet. Nu har jag ett problem att när jag vill föra över bilder från min Sony Rx100 så hittar programmet kameran, men det kommer aldrig upp några bilder att överföra. Känner någon igen problemet och vet hur jag ska lösa det? För visst kan jag använda detta program även för Sonykameran?

Det är inte meningen att det ska fungera med andra tillverkares kameror. Om det skulle göra det så lär det bara gå med jpeg och i så fall är det att betrakta som en ren bonus.

Har två Nikonkameror och där är det inga problem alls att ladda över bilderna. När jag köpte min senaste kamera, Nikon D750 så uppdaterade jag programmet. Nu har jag ett problem att när jag vill föra över bilder från min Sony Rx100 så hittar programmet kameran, men det kommer aldrig upp några bilder att överföra. Känner någon igen problemet och vet hur jag ska lösa det? För visst kan jag använda detta program även för Sonykameran?

Ta för vana att föra över bilderna med kortläsare istället. Skaffa en USB3 så kommer du spara mycket tid.

Fast en kortläsare hjälper ju inte TS ett dugg med tanke på frågeställningen. ViewNX fungerar ändå bara med Nikonfiler.

För att hantera råfilerna från Sonykameran rekommenderar jag Capture One Express (som också är gratis): https://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Capture-One-for-Sony.aspx? eller att gå över till Lightroom som hanterar i stort sett alla tillverkares filer.

Med en kortläsare gör TS sig oberoende av program och kan kopiera över alla bilder direkt i windows/macos och det rejält snabbare än med dagens kabel oavsett om det är Nikon / Sony eller annan kamera.

Att framkalla råfilerna sen kräver förstås lämpligt program som klarar sonyformatet. Om det är råfiler.

Med en kortläsare gör TS sig oberoende av program och kan kopiera över alla bilder direkt i windows/macos och det rejält snabbare än med dagens kabel oavsett om det är Nikon / Sony eller annan kamera.

Ja, det stämmer vad gäller själva överföringen av bilderna, men det krävs ju ändå ett program som kan hantera råfilerna (och det kan inte ViewNX). Man blir inte oberoende av program bara för att man har en kortläsare.

Ja, det stämmer vad gäller själva överföringen av bilderna, men det krävs ju ändå ett program som kan hantera råfilerna (och det kan inte ViewNX). Man blir inte oberoende av program bara för att man har en kortläsare.

Självklart och det hann jag också skriva ovan, du svarade snabbt dock :)

Fast en kortläsare hjälper ju inte TS ett dugg med tanke på frågeställningen. ViewNX fungerar ändå bara med Nikonfiler.

För att hantera råfilerna från Sonykameran rekommenderar jag Capture One Express (som också är gratis): https://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Capture-One-for-Sony.aspx? eller att gå över till Lightroom som hanterar i stort sett alla tillverkares filer.

Det hjälpte väl en del av den i alla fall; dvs den första delen av problemet som TS hade med överföring av filerna, som slutat att fungera efter en uppdatering av Nikons program. Tror inte att Sony-råformaten gått att titta på eller redigera tidigare heller. Har nog isf bara varit JPG hon använt.

Däremot så håller jag annars med dig om nästa del; Är ju oftast klart bättre att använda något stort generellt katalogprogram/RAW-framkallare. Då är man inte beroende av kameratillvernas egna, och kan istället använda och investera sin tid i ett enda program som kan användas med flera olika tillverkares kameror.

Ingår C1 Express med Sonykameror så är det ju att kanonalternativ att starta med! Fanns förr i tiden att köpa för ungefär samma pris som Adobe Lr, runt drygt en 1000-lapp. Är ju riktigt grymt att ett såpass bra och beprövat program följer med eller finns att ladda ner för Sony-ägare (lite motsvarande som att Leica brukar inkludera en licens av Adobe Lr med alla sina kameror).

Frågan som jag dock inte vet svaret på, men som kan vara bra att kolla innan; kommer det att fungera som tidigare C1 Express, dvs med alla typer av kamerors RAW-filer? Eller är den möjligen "cripplad" så att den eventuellt är låst till bara kunna hantera Sonys RAW-filsformat?

Om den fungerar som tidigare så är det ju perfekt för TS att starta med den och därmed kunna hantera både sina Sony-filer och sina Nikon-filer i den (klart mycket bättre än Nikons egna program).

Om inte, så instämmer jag ånyo med dig; kan vara ett bra alternativ för TS att kika på Adobe Lr som alternativ. Finns ju som prenumeration, eller fortfarande att köpa för lite mer än en tusenlapp. Gillar själv det programmet och är mitt standardalternativ för alla mina kamerafiler (även om C1 Pro säkert kan vara bättre på vissa saker än Lr).

Gratisvarianten av C1 Express fungerar bara med Sonys kameror, så då krävs det både ViewNX och C1 för TS - det går förstås att uppgradera till fullversion, men då hamnar man på ungefär samma pris som Lightroom tror jag. (Jag kör själv "fotografipaketet" av Adobe CC med Lightroom och PS för 107:- per månad.)

Hej alla!

Jag var nog otydlig i min trådstart. Jag har både Photoshop och Lightroom så det är inte det som är problemet. Jag använder ViewNx och Nikon Transfer2 för att föra över bilderna från mina Nikonkameror. Problemet för mig är att jag inte lyckas föra över mina bilder från Sonykameran in i datorn. Jag trodde att jag kunde använda Nikon Transfer även för den kameran då den hittar kamerabeteckningen för Sonykameran, dock inga bilder.

Hej alla!

Jag var nog otydlig i min trådstart. Jag har både Photoshop och Lightroom så det är inte det som är problemet. Jag använder ViewNx och Nikon Transfer2 för att föra över bilderna från mina Nikonkameror. Problemet för mig är att jag inte lyckas föra över mina bilder från Sonykameran in i datorn. Jag trodde att jag kunde använda Nikon Transfer även för den kameran då den hittar kamerabeteckningen för Sonykameran, dock inga bilder.

Då är det mitt ursprungliga tips som gäller. Sluta använda kabel och kör med en USB3 kortläsare, de är billiga. Det är så de flesta gör och du kommer spara mycket tid.

ANNONS
Götaplatsens Foto