Annons

Vilka är era favoritfotografer, och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
För att på något sätt få till en forumtråd som inte handlar om prylar och teknik, så ställer jag helt enkelt frågan till er: Vilka är era favoritfotografer, och varför?

Jag återkommer med mina svar, men tycker det ska vara intressant att se hur ni tittar på fotografi, vilka fotografer ni fått som favoriter, men viktigast av allt: varför är det favoritfotografer?

Kanske kan vi tipsa varandra om böcker från dessa fotografer, hemsidor/bloggar/youtubekanaler. Har ni gått några workshops eller varit på föreläsningar/utställningar med några av dessa favoriter?

mvh
Terje
 

esbtse

Aktiv medlem
Bill Brandt för hans dokumentära bilder. Tycker om svärtan i bilderna. https://www.billbrandt.com/
William Eugene Smith för hans dokumentära bilder. Tycker om svärtan i bilderna. https://www.icp.org/browse/archive/constituents/w-eugene-smith?all/all/all/all/0
Michael Kenna Tycker om svärtan i landskapsbilderna https://www.michaelkenna.com/
Edward Steichen svartvita naturbilder från början av 1900 ex The Pond-Moonlight (1904)
Alfred Stieglitz tidiga år exempel The Terminal (1893)
Lee Friedlander Desert Seen öken bilder https://www.google.com/search?channel=trow2&source=univ&tbm=isch&q=Lee+Friedlander+Desert+Seen&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwiSr43V1KTrAhXyk4sKHZQXAE8QsAR6BAgOEAE&biw=818&bih=597
Josef Sudek skogs och träd bilder http://www.artnet.com/artists/josef-sudek/
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Intressant Terje. Jag har nog inga favoriter. Jag kan namnet på några och gillar många foton. Roligt med de som nått kommersiell framgång och hur de lyckats. Ibland utan några utmärkande foton (jämfört med mindre kända men minst lika duktiga fotografer) förutom att de varit på rätt plats vid rätt tillfälle och på så sätt gjort sig ett namn. (Får man porträttera några kändisar sedan så har man sitt på det torra). Hoppas att några kommer med tips på fotografer som förtjänar att titta extra på och vad de gör som utmärker dem. Det finns så många hårt arbetande fotografer där ute idag, men hur många sticker egentligen ut?
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Anders Engman av hans bilder från 1956 av Ungernrevolten.
På mitten av 70 talet gick jag på en fotokurs
som anordnades av honom och Tidningen Foto. Det var 14 fotografer och jag som enda amatör. Mycket intressant föreläsning som inspirerade mig.
 

VargenW

Aktiv medlem
Cartier-Bresson förstås, honom kommer man inte förbi. Men det är så många andra: Mary Ellen Mark, Richard Avedon, Vivian Maier, Garry Winogrand, Anders Petersen, Annie Leibowitz... det finns så många!!!
 

howlingsun

Medlem
Några av mina senare bokinköp är

Stephen Shore - Uncommon places
Mark Power - Good morning America
Joshua Dudley Greer - Somwhere along the line

En som jag inte fått tag i, men tittat mycket på datorn är
Bryan Shuutmat - Greys the mountains sends

De påminner lite om varandra, med mycket bilder på stads och landsorts landskap. Jag gillar denna genre en hel del, vardagliga bilder på tex parkeringar, köpcentrum etc, men med mycket fint ljus och bra kompositioner. Lite nostalgi och diverse olika sidor av samhället. Det får gärna vara något lite skeft med i bilden också.

Jag har börjat leta lite liknande svenska och europeiska motsvarigheter. Tacksam för tips!
 
Senast ändrad:

Måns H

Aktiv medlem
Andreas Feininger. Därför att han är arkitektkollega och jag förstår hur han tänker. Han skrev mycket och bra om foto som hantverk, konsthantverk och konst.Plåtade med allt från 220 graders fisheye till 1,5 meters teleobjektiv som han byggde själv.
 

Jezqio

Medlem
Ganska nyligen upptäckt Lennart Olson, och då ffa boken "From One Side to the Other" (som jag fick hem lite tidigare i somras). Helt i min smak!
 

Double Dee

Medlem
Några av mina senare bokinköp är

Stephen Shore - Uncommon places
Mark Power - Good morning America
Joshua Dudley Greer - Somwhere along the line

En som jag inte fått tag i, men tittat mycket på datorn är
Bryan Shuutmat - Greys the mountains sends

De påminner lite om varandra, med mycket bilder på stads och landsorts landskap. Jag gillar denna genre en hel del, vardagliga bilder på tex parkeringar, köpcentrum etc, men med mycket fint ljus och bra kompositioner. Lite nostalgi och diverse olika sidor av samhället. Det får gärna vara något lite skeft med i bilden också.

Jag har börjat leta lite liknande svenska och europeiska motsvarigheter. Tacksam för tips!
Intressant och givande tråd. Tack för tipsen och länkarna på dessa fyra fotografer. De är nya för mig (känner iofs inte till så många). Otroligt skickliga bildberättare att inspireras av.
 

stlu

Medlem
Hej,
När det gäller enbart att titta på foton från olika fotografer så är dessa några som jag tycker om.
Sonja Josefsson, Kenny Josefsson, Bengt Sigeholt, Peter Lik, Ken Kamineskey, Paul Reiffer, Scott Kelby, Jay Slupeskey, John Finney, Bruce Getty, Serge Rameli och Louis Grimace Ortiz lll. Alla dessa följer jag på Instagram för att få inspiration.
Mvh/ Stefan
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag kan beundra och tycka om fotografer och deras bilder av olika skäl. Några som kommer för mej vid en snabb eftertanke är Emil Heilborn och K.W. Gullers. Två komersiella fotografer mest kända för foto av och för näringslivet. Heilborn var nyskapande inom reklam men fotograferade även annat. Ingen har som Gullers spridit bilden av Sverige utomlands, inte bara industri utan även andra delar av Sverige.
Och så en fotograf med en helt annan inriktning, Yossuf Karsch, som främst var skicklig porträttfotograf och som jag uppfattat som en mycket sympatisk man.

Alla tre var skickliga fotografer och hade förmågan att få uppdragsgivarna att betala för bra produkter vilket är den viktigaste egenskapen hos de som ska leva på fotografi.
Men det finns fler som jag beundrar och vars foto jag tycker om. Återkommer kanske om tråden utvecklas väl.
 

mombasa

Aktiv medlem
Josef Koudelkas Gypsies finns nu till överkomligt pris i en paperback utgiven 2019. Aperture foundation NY
All about Saul Leiter Thames&Hudson från 2018. En snygg utgåva, paperback och anständigt pris.
/Gunnar S
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att jag kan peka ut jättetydliga favoriter, men många betyder något på olika sätt i olika tider.

Sally Mann för hennes sätt att gräva där hon står, och för det täta sätt hennes fotografi och skrivande är sammanbundna.

Gordon Parks, som synliggjorde det svarta USA på ett sätt som ingen annan tidigare gjort.

Dawoud Bey, som är en tydlig arvtagare till Parks.

LaToya Ruby Frazier, som liksom Sally Mann gräver där hon står, och liksom Gordon Parks synliggör amerikansk svart arbetarklass. Liksom båda med riktigt fin teknik.

Susan Meiselas för hennes sätt att integrera sig i olika situationer, med ett mycket respektfullt sätt att vara. Inte fullt så mycket för hennes estetiska uttryck som jag tycker är lite svårplacerat.

Lisette Poole, vars arbete påminner om Meiselas på många sätt.

Pentti Sammallahti för att jag känner samhörighet med hans sätt att se.

Stephen Shore för att jag inte helt gör det, utan han tvingar mig att se på nya sätt.

Lars Tunbjörk vars sätt att se, liksom Shores, smugit sig in i mitt eget, trots att jag från början hade svårt för hans bilder.

Josef Koudelka för att han är så kompromisslös, och ännu i 80-årsåldern hela tiden förnyar sig.

Mary Ellen Mark går inte att komma ifrån. Hennes utställning på Arbetets museum i Norrköping var en tidig riktigt stark fotografisk upplevelse för mig.

Niall McDiarmid är en nyare favorit.
 

Jottas

Aktiv medlem
Hej Terje.

William Albert Allard för att han söker och finner en komposition där det kokar ner till det essentiella. Rena mästerverk. Det är stilrena kompositioner. Men det finns en kontakt med det han fotograferar, gillar också Steve Mccurry men han har en nästan klinisk komposition men mindre känsla och kontakt med objektet.

James Nachtwey för att han är en fotograf som är nästintill brutalt ärlig i sina bilder. Det är oundvikligt att bli berörd. Ett genuint engagemang.

Och Terje Hellesø såklart. Med en unik blick för det lilla och stora i naturen och det som syns och inte syns. Det är eteriskt och komponerat med en blick för helheten. Jag tycker att bilderna väldigt ofta känns naturliga i det att de inte spänner för mycket mot bildkanterna. Dom är helheter. Naturen som Fotomotiv hjälpte mig mycket i början av min väg in i fotografin.
 

JonasHol

Aktiv medlem
Eftersom jag är rätt färglös så är jag oerhört förtjust i svart-vitt o där tycker jag Ansel Adams är en av de bästa, han kunde få fram så oerhört fina gråskalor.
 

jondavid

Aktiv medlem
Josef Koudelka, för konsten att vara där och besattheten av att alltid vara på väg. För den blixtsnabba närvaron i själva avtrycket.

Christer Strömholm, för allt han lärde mig på Fotoskolan. Och för all klokskap han förmedlade om livet och om bildens magi.

Eugene Smith, för några av de bästa bilderna som togs under hela 1900-talet. För besattheten och den tekniska briljansen.

Brassai, för att han såg nyanserna i mörkret.

Anders Petersen, för att han alltid vågat gå närmre och för ett livsverk utan fotografiska kompromisser.

Kennet Gustavsson, för den visuella egensinnigheten och för att han öppnade mina ögon.

Don McCullin, för att han överlevde, kom hem och kunde visa hur det var där ingen annan varit.

Bruce Davidson, för att han fotograferade East Hundred street.

Sally Mann, för att hon med en konstnärlig vision visat att bilderna oftast finns närmare än man tror.

Diane Arbus, för bilderna jag alltid återkommer till.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
De tre jag tänker främst på:

Paolo Roversi; ljussättningen och stilen är otroligt mogen, vacker och elegant.

Deborah Turbeville; banbrytande med Bath house-bilderna för Vogue 1975. Senare experimentell med sin serie Unseen Versailles och sina stilrena bilder för bland annat Valentino.

Ellen von Unwerth; lite av motsatsen till de två ovanstående. Något galnare, lekfullare och kaxigare.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Bra Terje, ibland behöver man tänka till.
Mina favoritfotografer är duktiga på människor.

Första och viktigaste inspiratören är Henri Cartier-Bresson
Det räcker till att börja med att titta på hans bilder, sedan fördjupa sig i fotografen och hans historia.

En annan favorit är en av Cartier-Bressons vänner, Bruce Davidson


Dessa både visar mod och hjärta.

MVH Janne
 

Third eye

Aktiv medlem
Erik Johansson för hans förmåga att ordagrant skapa foto.
Isabella Tabachi bara så superimponerad hur hon kan gå från mörker till färgglatt ljus i en och samma bild och få båda att verka vara bildens essens.
Och hybridförmågan Peter McKinnon ihop med en massa andra pophybrider som har så mycket oförskämd och outbildat glatt synsätt på foto, med gemensam nämnare att ingen av dem kallar sig fotograf.
 

velocio

Aktiv medlem
Är inte så superkunnig om alla möjliga fotografer som finns, men några vars bilder tilltalar mig är, utan inbördes ordning, följande:

Lars Tunbjörk
Cindy Sherman
Christer Strömholm
Jan Delden
Man Ray

Sen finns det många andra, men jag är dålig på att minnas namn...
 
ANNONS