Annons

Vilka kommer att köpa 5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Minns när bufferten var maximalt 36 bilder och sedan var man tvungen att tömma minneskortet. Visserligen var bufferten lika stor som minneskortet och det matades på med några bilder per sekund. Attans vad dyrt det var att glömma släppa fingret från avtryckaren på canon EOS 1000F.

j3n5 skrev:
Själv tycker jag 3bps räcker långt, om bufferten är större än 300D:s..

Allt är ju som sagt relativt.. =) har själv gått från 10 bps (EOS 1v HS) till 5 bps med 20d och det är grym skillnad.. och att sen gå ner till 3 bps är inte nån dröm kanske.. men som sagt.. plåtar man studio så är det ju inga problem.

/Nicklas

RolandM skrev:
Minns när bufferten var maximalt 36 bilder och sedan var man tvungen att tömma minneskortet. Visserligen var bufferten lika stor som minneskortet och det matades på med några bilder per sekund. Attans vad dyrt det var att glömma släppa fingret från avtryckaren på canon EOS 1000F.

Hmm... även jag minns. Fast visst var det 1 bild per sekund?

(snabbt gick det iallafall!)

Nicklas77 skrev:
Allt är ju som sagt relativt.. =) har själv gått från 10 bps (EOS 1v HS) till 5 bps med 20d och det är grym skillnad.. och att sen gå ner till 3 bps är inte nån dröm kanske.. men som sagt.. plåtar man studio så är det ju inga problem.

/Nicklas

Visst, men fotar man fåglar med 3bps så är man van med det också. Själv tyckte jag inte det var så stor skillnad den vecka jag lånat en 1D mk2, förrutom tokmycket bättre AF och SÅ mycket mer bilder att gå igenom...

j3n5 skrev:
Visst, men fotar man fåglar med 3bps så är man van med det också. Själv tyckte jag inte det var så stor skillnad den vecka jag lånat en 1D mk2, förrutom tokmycket bättre AF och SÅ mycket mer bilder att gå igenom...

Haha.. ja det blir väldigt mycket bilder =)
Men man får vara glad att det inte är diafilm..

Nicklas

För det finessorienterade fotografen som vill ha just det senaset är 5D ett mycket bra val. Dock så är skillnaden mellan 1Ds huset och 5D troligen lika stor som mellan Eos 1V och Eos 3. För den som vill jaga vikt och aldrig kommer att ha vertikalgepp så är det nice med 5D.

1Ds tillhör en lång serie hus som fungera på ett identiskt vis med bebrövad tålighet. Uppskattar man det så är 1Ds ett klart bättre val

Vid normala ISO tal och med begränsad blixanvändning så är 1Ds fortfarnde en minst lika bra kamera. Jag kommer köpa en till för att kunna köra dubbla hus och då vill man inte ha olika hus bara förvirrande.

Jag tycker det låter som samma gnällspikar som klagade på den dåliga kantskärpan och brusiga filer vid 800 ISO och därför valde 10D istället.

1Ds har alltid dragit på sig kritik för att den är så extrem på alla sätt. Avundsjuka helt enkelt.

Canon 1Ds är är fortfarande något av det bästa Canon byggt. Visst 1Ds Mark II har bättre upplösning och 5D lika bra upplösning men 1Ds är definitivt fortfarande med i matchen, och ett rimligt pris borde ligga mellan 20-30000 kr beroende på skick.

Själv är jag en filmtok och plåtar bara med singel bild tagning på min eos 5. Tycker att 5d känns som ett naturilgt val att gå över till digitalt.

Jo jag fotar fåglar i flykt och sport med funkar bra tycker jag, så en 5d kommer nog att sitta som en smäck i min väska, fast kanske bättre i handen :)

/Stefan

5D blir nog kanon för bröllop, studio, landskap...

Själv vill jag inte ha en till kamera med typ 20D-hus, jag skulle sakna vädertåligheten. Så blir det också intressant att se hur bra autofokus 5D har, man blir snabbt bortskämd med 1D Mark II.

Jag hoppar över denna generation och väntar på nästa utgåva av proffshusen om något år eller så. Det blir spännande att se hur de kommer att se ut och vad de kommer att innehålla.

Jag kommer inte att köpa 5D, jag väntar tills dom nya proffs husen kommer, troligen nästa år.

Eos 5D blir inte någon volymprodukt. På en 5D går det mer 50 Eos 350D.

Eos 5D tilltalar säkert de amatörer som vill ha det bästa och har råd med den lyxen. Bland proffsen kommer kameran säkert tilltala allehanda fotografer utom sportfotografer.

För reportagefotografen eller naturfotografen som vill bära lätt och använda vidvinklar verkar 5D vara rätt.
Jag vet massor av pressfotografer som saknar sin Eos 1:eek:r med avskruvade motorer. 3 bilder per sekund räcker till det mesta.
Jag hade sällan booster på mina båda 1V.

Just nu har jag fått ryggskott och sned rygg och ser fram emot en lättare kamera.

Hoppas att kameran kommer att motsvara förväntningar, det återstår ju att se.

ANNONS
Götaplatsens Foto