Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilka minneskort går till 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
I min instruktionsbok till EOS 5D står det såhär:
"Fastän tjockleken är olika kan CF-kort både av typ I och II användas i kameran. Kameran är också kompatibel med Microdrive- och CF-kort med 2 GB eller större utrymme"

Och tittar man på cyberfoto.se, tillbehör till 5D, så finns även typ III av minneskorten med.

Är instruktionsboken o-uppdaterad när det gäller detta? Kan 5D ta CF III korten?

hej
det är skillnad på det SanDisk kallar extrem/ultra i, ii,iii, detta anger bla hastighet och temperaturområdet.

och typen, type 1 är tunnare än typ 2, dvs tjockleken.

Dock har jag för mig att det kan vara problem med 8GB eller större på 5D, men vet ej om det är fixat i senare programvara i kameran.

Roine

Jag har ett 8 GB ultra II till min 5D och det fungerar utmärkt. Tror inte kameran klarar snabbare nedladdning om man använder III i vilket fall som helst

Olika typer

Blanda inte ihop tjockleken på CF-kort som betecknas Typ I och Typ II. De flesta CF-kort är idag av typ I. Typ II är tjockare än typ I.

Sandisk säljer kort som heter Ultra II och Extreme III. Det är en beteckning Sandisk använder och inget som har med den fysiska storleken att göra.

Fy Sandisk som förvirrar för folk.

Så här är det: Jag ska till afrika i nio veckor (rosa bussarna) och vill helst kunna fota rätt mycket (bara RAW i princip) utan att behöva tömma hela tiden. Men jag vet inte hur mycket ett foto i RAW tar, har aldrig fotat med det tidigare.

Re: Re: Re: vilka minneskort går till 5D?

rebecca.bergsland skrev:
Ja, under teknisk data. Men på fliken "tillbehör" finns ändå III med. Men det är alltså fel?

Om det står san disk extreme III så är dte hur bra kortet är inte typen III.

rebecca.bergsland skrev:
Så här är det: Jag ska till afrika i nio veckor (rosa bussarna) och vill helst kunna fota rätt mycket (bara RAW i princip) utan att behöva tömma hela tiden. Men jag vet inte hur mycket ett foto i RAW tar, har aldrig fotat med det tidigare.

En råfil från 30D väger typ 8 meg så en från en 5d bord eväl väga 12 meg.

rebecca.bergsland skrev:
Men jag vet inte hur mycket ett foto i RAW tar, har aldrig fotat med det tidigare.

Jag har råfiler från en 5D som ligger på allt ifrån knappt 11 meg upp till 17. Beror väl bl a på vilket ISO-värde som använts.

Är det inte bättre att köpa fyra 4 gb CF i stället för ett 16 gb.
Går ett kort sönder/försvinner så har man ju 3 stycken kvar? Sen går det ju lite fortare att tömma ett 4 gb än ett 16gb?
Nackdelen är att det går rätt fort att fylla ett 4gb kort med RAW-filer. Bilderna är ju, som sagt, cirka 12 mb per styck

Bara en tanke...

Re: Re: Re: Re: vilka minneskort går till 5D?

Robin Gyllander skrev:
Om det står san disk extreme III så är dte hur bra kortet är inte typen III.

NU ser jag! Hur kan man vara så blind, det står ju sist i varje rubrik:SanDisk CompactFlash 12GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet) Typ I .

*generad*

hej igen
Alla morderna kort är av typ 1, det är enbart microdrivs (hårddiskar) samt vissa extremt stora kort som är typ 2, dvs lite tjockare.

Din 5D klarar båda, dvs du kan inte göra fel där.

Dock har kort större än 8GB spökat för vissa.

Som andra skriver, köp hellre fler små än ett superstort.

Jag har 16 st 2GB ultra 2 kort och ett 4GB Extreme. Det räcker för 14 dagars resa för mig. Kör med 1D mk2 / 400D.

Har haft en 5D och den ger lite större filer.

Som backup har jag haft en lös härddisk med kortläsare, en tripper bla, så jag raderar aldrig korten under resan.

roine

roinek skrev:
hej igen
Alla morderna kort är av typ 1, det är enbart microdrivs (hårddiskar) samt vissa extremt stora kort som är typ 2, dvs lite tjockare.

Din 5D klarar båda, dvs du kan inte göra fel där.

Dock har kort större än 8GB spökat för vissa.

Som andra skriver, köp hellre fler små än ett superstort.

Jag har 16 st 2GB ultra 2 kort och ett 4GB Extreme. Det räcker för 14 dagars resa för mig. Kör med 1D mk2 / 400D.

Har haft en 5D och den ger lite större filer.

Som backup har jag haft en lös härddisk med kortläsare, en tripper bla, så jag raderar aldrig korten under resan.

roine

Tack Roine! Och tack ni andra!
Jag ska fundera lite på storlek, men jättebra att veta att de stora korten medför en risk.

hej
ang stora kort, man kan se på helheten, de lösa hårddiskarna som finns har ofta en begräsning, vissa 4GB, vissa tar större, 5D konstruerades innan ens 8GB gick att köpa osv.

Sen har du priset, ett stort kostar ofta mer än två mindre som ger samma datamängd.

Mitt råd är att håll dig under eller lika med 8GB, antagligen är 4GB mest kort för pengarna idag. Ultra II är tillräckligt snabbt och tåligt samt billigt. Undvik lågpriskort, de kan haverera och är sega på att spara. Jag hadde ett lågpris till min ixus o det dog i Thailand, surt.

JAg förvarade hårddisken på hotellet o hadde korten med mig, blev jag rånad hadde jag disken kvar o blev det inbrott på hotellet fanns ju korten kvar i kameraväskan.

Se till du har korten i soma fodral ifall allt skulle bli blött.

Roine

rebecca.bergsland skrev:

Du får plats med ca 250-300 bilder i rawformat från 5D på ett 4GBskort. Jag har flera Sandisk Extreme III och IV. Har flera minnneskort ifall olyckan är framme.

Lycka till i Afrika! Jag gjorde precis den resan 2001 och det var fantastiskt.
//
Nina

rebecca.bergsland skrev:
Jag ska fundera lite på storlek, men jättebra att veta att de stora korten medför en risk.
5D klarar (som redan har påpekats) minneskort på upp till och med 8 GB på alla sätt och vis. Den klarar även att läsa och skriva till minneskort större än 8 GB (t.ex 12 och 16 GB) men däremot inte att formatera dessa utan det måste då ske i en kamera som har stöd för detta, eller i en dator. Minneskorten kommer dock förformaterade vid leverans vilket gör att så länge man kommer ihåg att inte formatera om dem i kameran så är det inget problem.

Se t.ex följande lathund angående storleksbegränsningar:

http://www.gronjord.com/daniel/faq/index.asp#A.1

Jag skulle rekommendera att du skaffar några 8 GB-kort. Många framhåller att stora minneskort för med sig större risk för att man förlorar många foton om kortet går sönder men jag resonerar som så att det är större risk att man tappar bort minneskort när man byter och laborerar med dessa ute på fältet eller t.ex får problem med damm och smuts när man utför kortbytet. Man riskerar också fler förlorade fotochanser när man har många små kort och behöver byta fler gånger.

hej
Det är ju som sagt en smaksak.
Jag gillar iden med fler kort då jag oftas dedikerar en eller ett par kort per dag under resan, då riskerar jag inte mer än den dagen om nått sker. Det har fungerat bra för mig sen 2000 då jag drog till Thailand första gången med D30 på 3.3Mpixlar o 6 st 1GB microdrivar för en förmögenhet, de kostade då 4 000 / st

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto