Björn: Naturligtvis kan man inte lita på turen. Framförallt inte när man, som uppenbarligen både du och jag, gör det för en betalande kund oavsett det är en privatperson eller ett kommersiellt företag, där har du alldeles rätt. Därför går man knappast in i t.ex. ett kyrkobröllop (eller vad för typ av lokal det må vara) med endast ett zoom med sig, oavsett om det är ett 24-70/2,8 eller ett 24-105/4 med IS utan har alltid med sig alternativ, eller hur?
Vad jag försökte få fram med mitt första inlägg var att jag själv blev väldigt positivt överraskad av hur bra 24-105 fungerade och att det kanske kan vara ett alternativ, jag säger inte att det är den optimala universallösningen. Ännu bättre vore ju ett 2,8 MED IS men oj vad dyrt det skulle bli.
Sen var det iof mitt första kyrkobröllop men inte mitt första bröllop och absolut inte min första fotografering i dåligt ljus. Dålig formulering, ber om ursäkt.
Vad gäller ISO 1600 och stativ så är det naturligtvis tveksamt om IS hade räddat en handhållen bild i den situationen, däremot kunde man kanske använt ett enbent stativ istället och på så vis blivit rörligare.
Sen tycker jag väl knappast att det är att "hjälpa" när man använder skygglappar och säger att "så här är det, punkt!".
Lasse: Hur har 24-105 fungerat för dig? Känner du att du saknar 2,8? (nyfiken på fler åsikter...)
/Micke