Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka program ska finnas med vid köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Imorgon åker jag en bra bit med tåg för att titta på en begagnad DSLR (Canon), som jag antagligen köper. Det blir isf min första digitala kamera, så jag kan ingenting alls om det. Men eftersom jag nu ska åka långt, vill jag vara säker på att jag verkligen kollar allt som ska kollas när jag är där, och då har jag en liten fråga ang programvara:

Vad finns med när man köper en splitt ny DLSR, i programväg? Vad behövs? Är det mer än ett program? Om det inte följer med vid begagnat-köp, var får man då tag i det man behöver? Finns det att ladda ner?

Tacksam för svar, som alltid...

Kolla tex på cyberphoto, de brukar väl ha listat vilka program som följer med vill jag minnas. Det gör de säkert på dpreview också, förresten. Det går ju även att få fram fakta om äldre kameror.

Johan__S skrev:
Vad finns med när man köper en splitt ny DLSR, i programväg? Vad behövs? Är det mer än ett program? Om det inte följer med vid begagnat-köp, var får man då tag i det man behöver? Finns det att ladda ner?
Det är mycket viktigt att original-CDn från Canon är med. Den innehåller alla viktiga program du behöver. När du kommer hem och har laddat in alla programmen tar du upp Zoombrowsern den är säkert i version 4.2 eller lägre. Då går du in på denna länk och laddar ner uppgraderingen som heter 5.2.1. Den ger ett riktigt lyft :

http://alpha03.c-wss.com/inc/ApplSe...LA=1117220686790&SV=WWUCA900&menu=DR&TRF=MAIN

Sedan skall du ha en handbok helst på svenska annars kan du ladda hem en engelsk på nätet från samma ställe.

Det är väl det viktigaste till att börja med.

Är det inte en CD 1 med Canon-specifik programvara för att koppla upp kameran mot datorn samt RAW-hantering.
Och CD 2 med antingen Adobe Photoshop Elements eller på nyare (20D/350D) Arcsoft PhotoStudio.

Sedan 2 handböcker, en för kameran och en för programvaran på lite olika språk. Det blir några stycken totalt.
Och sedan är det ju lite papper och häften om garantivillkor, försiktighetsåtgärder och kom igång.

En USB-kabel och en video-kabel är det som gäller i kabelväg.

Batteriladdare med tillhörande sladd.

Sedan kommer jag inte ihåg mer.

Ang CDn med program - du klarar dig mer än väl utan den. Det som kan vara kul att ha är manualen. Men den kanske också finns att ladda hem från www.
Kolla hellre om kameran verkar OK. Vad som skall gås igenom där vet jag inte riktigt, men jag skulle nog vilja se ett kort på datorn (som är taget när du tittar på).

Lycka till!

jseffel skrev:
Ang CDn med program - du klarar dig mer än väl utan den.
Johan måste ha originalskivan, för man måste ha den gamla Zoombrowsern laddad i datorn för att uppgraderingen skall accepteras och installeras.

Och Jonas har du aldrig använt ZB 5.2.1 lär dig den, den har massor med finesser som du kan använda både i RAW och JPG.

En fråga: hur fanken får man tag i Zoombrowser, det låter som om det ska följa med kamerorna men jag har min själ inte sett något om det bland cd-skivorna som jag fick med min 20D...

Vad gäller kameran och dess skick, är jag redan ganska övertygad, men kommer givetvis att kolla ordentligt också. Det jag mest undrade var vilka program som är absolut nödvändiga för mig. När jag frågade säljaren, via mail, om programvaran följde med på köpet, svarade han att "det är alltid bäst att ladda ner det senaste". Men jag måste alltså ha åtminstone en skiva med Canons egna program, för att alls klara mig med kameran?

Ja det är Canons sätt att kolla att man köpt en kamera från dom. Det går nämligen utmärkt att använda ZB också till Minoltas A2. Jag har nämligen en gammal Canon S45 innan jag bytte A2:an till 300D och den skivan räckte för att installera senaste ZB som jag sedan använde till A2:an också.

I sista versionen 5.2.1 kan man t.o.m. kolla vilken av focuspunkterna som AF använt.

Daniel, vad jag förstår har ZB 5.0 inte varit tillgänglig för 20D ägare. Nu finns ZB 5.2.1 med i downloadlistan även för 20D. Kolla om den accepteras i datorn när den märker att du har 20D.

Det kan ju tänkas att skillnaden i antalet focuspunkter på 20:an gjorde att den inte gick att använda innan 5.2.1 kom.

Berätta gärna om du kan använda den nya ZB:n på 20:an, jag skaffar nog snart en sån men vill absolut ha kvar ZB som är mitt perfekta förstadie till RawShootern.

Tänkte bara tacka för alla svar, utan dem hade jag inte haft en aning, men nu klarade jag mig. Det hjälpte till rätt mkt i avgörandet. Kan alltså meddela att jag nu äntligen dels blivit Canon-ägare, dels blivit DSLR-ägare, och därför börjat så smått med att byta system. Tack! Mycket nöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto