Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken blixt!?

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
Hej

Jag ska imorgon köpa blixt till min D70, men vilken rekomenderar ni? hur e det med pirat blixtar hur funkar de?

Hed hopp om snabba svar / nicklas

Jag rekommenderar SB-600. Den är förhållandevis billig (2195 kr inkl frakt från Fotokungen) och är tillräckligt kompetent för att duga till en kräsen amatör. SB-800 är lite mer lyxutrustad, men jag tycker inte det riktigt är värt merkostnaden om man ska ha den som enda blixt (ska man ha flera blixtar kan det vara trevligt med en SB-800 då den har fina funktioner för att fjärrstyra ytterligare blixtar).

Tredjeparttillverkarnas blixtar verkar inte fungera lika bra som Nikons originalprylar. Jag läste lite i fotosidans recensionsbank innan jag bestämde mig själv, och Nikons egna blixtar får bara toppbetyg medan övriga tillverkares varianter får lite mer blandad kritik - vissa upplever felktig exponering etc.

Instämmer. SB600 är bra, enkel och väldigt kompetent.

Ska du komplettera med blixtar på sikt, kolla då på en SB800 eller pirat när det blir dags beroende på dina behov då.

Men ska du bara ha en blixt, och särskillt som förstablixt, så rekommenderar jag dig att skaffa en SB600.

ANNONS
Götaplatsens Foto