Annons

Vilken:Canon 350d Nikon D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Spacetruck

Medlem
Hej!

Nu skall jag köpa kamera och står i valet mellan Canon eos 350d och Nikon D70s.
Kan nå'n snäll själ övertyga mig om vilken jag skall köpa och varför.

Tack på förhand
Örjan
 
Bra bildkvalitet får du med båda. Men de är ganska olika. 350d är liten, och i mitt tycke mer svårarbetad än D70s. Nikonkameran är rejäl att hålla i. Lättbegripliga menyer och bra reglage. Känn på båda, bestämm dig efter vad som känns bra i handen, det är mitt råd. Kolla gärna in Nikon D50 också.
 
finns inget svar

Hej;
om du inte sitter "fast" i något system, dvs har objektiv som passar den ena så är det som att välja mellan SAAB eller Volvo:
Båda är utmärkta kameror.

350D brukar få lite "smisk" för att den är för liten (blir mycket bättre med batterigreppet). Men, om man har små händer så är det ju bara en fördel.

Du blir mycket nöjd med vilken som helst av dessa. Valet av objektiv spelar mycket större roll än valet av kamera. Tänk efter hur mycket du vill lägga på kamera inkl objektiv; och vilken kvalitet på objektiven. Var inte för snål: du tröttnar snabbt på ett billigt "superobjektiv" med 28-200 mm zoom för 1800 kronor...
 
Jag vet inte om jag vågar lägga mina åsikter som liten hobbyfotograf. =)
(Men jag gör det ändå.)

Som sagt, objektiven är ju väldigt viktigt. Om man känner någon man kan låna av, så kan det vara bra att skaffa samma märke.

350 är helt klart mindre än D70s, men du kan bygga ut kameran med ett riktigt batterigrepp, eller(?)
Vad jag vet så finns bara lite halvfunktionella batterigrepp till D70:n.

Har man inte mycket pengar kan Canon passa eftersom det verkar finnas oerhört mycket mer grejjer till dom på begagnatmarknaden än Nikon. *muttrar*

Personligen har jag Nikon D70 för att den är stor o gedigen.
 
Varför inte en D50? Ca 2000:- billigare. Pengar du istället kan lägga på objektiv... Så resonerade jag när jag köpte. /Magnus
 
Jag valde D70s. 350D är otroligt liten/plastig och jag vill inte betala 1400 extra för batterigrepp. Dessutom tycker att dessa grepp är asfula om de inte är integrerade med huset som i 1D serien.

Hursomhelst var den 350D med 17-85IS som jag fick känna på en fin kombination, om än något framtung. Dock är D70s med 18-200VR klart coolare och manligare.

Småsaker som att den övre displayen även i avstängt läge visar antalet bilder som får plats är bra. Då vet man att man har minneskort och batteri i kameran direkt när man ser på den. Dessutom kan kortet tas ut utan att man behöver lyfta kameran ur en toppmatad väska.

Tillgången till objektiv är ganska viktig. Sigma fungerar bättre med Nikon, tror jag iaf. 18-70 objektivet är ruskigt bra. kompletterad med en bra blixt kommer du aldrig sakna ljusstyrkan. Ska du använda L objektiv med Canon, då ska du definitivt välja ett tyngre hus där objektiven balanserar bättre. Nikon har billigare och bättre blixtar som kan styras trådlöst.

Det är bara du själv som vet hur mycket pengar du kan lägga ut på utrustning och utifrån det välja ett system och tillbehör som passar.
 
vilken känns bäst när du håller i den i affären?

enligt mitt tycke är det viktigare än mpxlar etc.

båda kamerorna är bra så gå förbi en fotoaffär och be att få känna, klämma, prova båda kamerorna!
 
TACKAR

Tack för alla bra svar, har varit och testat, vridit och vänt på bägge 2 sorterna och det lutar åt Nikon. Stabil rackare!
En sista fråga innan köpet.
Pixlarna då, hur stor skillnad är det mellan 6 och 8 MP i praktiken.
Kommer jag att märka en begränsning med 6 isf 8 MP efter ett tag.

Mvh
Örjan
 
Är absolut ingen expert på det här området, men jag tror inte att du kommer att göra det. Vad jag har förstått så har du egentligen bara nytta av mer MP om du ska göra mycket stora utskrifter. Men är du som jag en glad amatör kommer du nog aldrig att märka skillnaden. Du borde istället tänka på vad du har för objektiv. Ett objektiv har ("nog") mer betydelse för bilden än antalet MP. Men som sagt jag är ingen expert på området.
 
Stod inför precis samma val för några veckor sedan. Föll för D70s och ångrar mig inte. Den kändes helt enkelt mer gedigen och kändes bra i handen. Kitgluggen är desutom bra mycket bättre på D70'n än på 350'n vilket bidrog till att D70s helt klart kändes som en bättre affär.
 
Re: TACKAR

äos skrev:
Tack för alla bra svar, har varit och testat, vridit och vänt på bägge 2 sorterna och det lutar åt Nikon. Stabil rackare!
En sista fråga innan köpet.
Pixlarna då, hur stor skillnad är det mellan 6 och 8 MP i praktiken.
Kommer jag att märka en begränsning med 6 isf 8 MP efter ett tag.

Mvh
Örjan

Jämför D70s och 350D själv här. Jag har gjort A4 utskrifter från min D70S med min Canon 5200. Om någon kan titta på bilderna och säga att -"De här bilderna är tagna med en Nikon D70s och inte en Canon 350D" Ja, då får han/hon kameran av mig.
 
Re: TACKAR

äos skrev:
Pixlarna då, hur stor skillnad är det mellan 6 och 8 MP i praktiken.
Kommer jag att märka en begränsning med 6 isf 8 MP efter ett tag.

Det går ju inte att komma undan att fler pixlar ger lite större svängrum, men i praktiken är skillnaden inte särskilt stor. Man kan göra förstoringar som är 15% större eller beskära 15% i varje ledd och fortfarande få samma upplösning. Så det är inte någon enorm fördel.
Med 6Mpix klarar du, förutsatt att bilden är skarp från början, att göra förstoringar på iaf 50x75cm. Åtminstone tycker jag att det ser bra ut och jag vet att andra har gjort ännu större med ett resultat de tycker är bra.
 
Gör som jag köp den ena.

Jag valde Eosen före nikon. hoppas jag har valt rätt och det lär visa sig ikväll.
 
Re: TACKAR

äos skrev:

Pixlarna då, hur stor skillnad är det mellan 6 och 8 MP i praktiken.
Kommer jag att märka en begränsning med 6 isf 8 MP efter ett tag.

Mvh
Örjan

Ska man hårdra det så är frågan egentligen bara relevant om bildkvaliteten är identisk (samma bildchip och bildprocessor) men upplösningen olika (6/8 Mp).

Det är en massa andra faktorer som spelar in (i mitt tycke betydligt mer), som objektiv, AA-filter osv.
D70s har lägre detaljnivå på höga ISO jämfört med 350D exempelvis, beroende på brus och brusreducering. Men Nikon har bra funktioner som customkurvor och ett skönare grepp.

Båda kamerorna är väldigt trevliga och bildkvaliteten är det sista du behöver fundera över. Kan du inte få snygga bilder med någon av de här så behöver du helt enkelt öva mer ;-)
 
ANNONS