Annons

Vilken diafilm för crossframkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att prova på att lämna in en film för crossframkallning men vet inte vilken diafilm jag bör köpa.
Kameran jag kommer att använda mig av är antagligen mest en Lomo LC-A, så som ni förstår är det en film som skapar mest skruvade färger jag är ute efter.

Tips mottages tacksamt!

Själv gillar jag Sensia 100, exponerad efter 100.
Det varierar rätt mycket. Sen ifall du ska ha bilderna på papper efteråt, så kommer du få mycket olika resultat beroende på vem som sitter och gör bilderna åt dig.
Vissa skruvar ner färgerna så det ser normalt ut, andra fattar vad du vill åstadkomma och fixar bara till det litegrann.

Leta upp ett labb i trakten som kan fixa det åt dig, prova några filmer och glöm inte att säga att du vill crossprocessa med flit.

/Henri

eatfrog skrev:
Själv gillar jag Sensia 100, exponerad efter 100.
Det varierar rätt mycket. Sen ifall du ska ha bilderna på papper efteråt, så kommer du få mycket olika resultat beroende på vem som sitter och gör bilderna åt dig.
Vissa skruvar ner färgerna så det ser normalt ut, andra fattar vad du vill åstadkomma och fixar bara till det litegrann.

Leta upp ett labb i trakten som kan fixa det åt dig, prova några filmer och glöm inte att säga att du vill crossprocessa med flit.

/Henri

Jag pratade med en gubbe idag som sa att det gick bra att crossframkalla hos honom. Han tog inte ens extra betalt för det utan det kostade samma som för "vanlig" negativ färgfilm. Han sa även att "ja det brukar ju bli rätt roliga färger då" så jag tror nog inte att han borde vara en sådan som försöker "rädda" bilderna...men det är väl likabra att säga till i förväg

ANNONS
Götaplatsens Foto