Annons

Vilken extern hårddisk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Nu börjar utrymmet att tryta i min Macbookpro och jag letar nu febrilt efter två externa hårddiskar. Den ena ska jag spara arbeten på och arbeta mot. Den andra ska vara ren backup. De måste så klart arbeta snabbt mot datorn OCH vara SÄKRA mot kraschar osv

Vad ska jag tänka på inför köpet?

Tacksam för svar!

/Marie

Råkade få syn på din fråga, är dock inte väldigt insatt i ämnet, här kommer i alla fall några funderingar.

Jag har flera externa hårdiskar, nästan alla är av märket Iomega. Tycker att kvaliteten på dessa verkar vara bra, dom är ganska billiga, och tysta, och har bra funktioner för automatisk backup mm.

Jag behöver ofta flytta bildmaterial mellan olika datorer, och då använder jag mig av en portabel (mycket liten) hårddisk från Western Digital. Den är ungefär lika stor som en såndär Mac Ipod, och rymmer hela 250 GB. Energin hämtar den dessutom via USB-kontakten, så man slipper dessutom släpa med sig el-sladd.

Hej

Skall de vara snabba kanske du skall ha Firewire 800 anslutning om du nu har det på datorn.

De har nog blivit bättre, men innan var det många som gick i sönder och jag gissar på att de blev för varma om man jobbade emot dem, de hade för dålig kylning.

Själv har jag bara använt de som backup, har tillräcklig plats i datorn, 4 hårddiskar och plats för två till och jobbar mot dessa och har många fläktar för kylning.

Annat är ju ett bra backup program, tex till mina nu lite äldre Maxtor enheter följer Retrospect med och fungerar bra för backup, lägger bara till det som är nytt på källhårddisken.

Köpte en Lacie, den hade väldigt dumt backupprogram, den överför allt från källhårddisken, vilket tar typ hela natten, större risk att hårddisken pajar då den går så länge och blir varm.

Själv har jag en stor extern fläkt som jag har emot mina externa hårddiskar när jag gör backup.

Jag har inte så mycket koll på de senaste backupenheterna.

Mvh

Omar

Ja, denna har jag tittat på. På IDGs hemsida har den fått Bäst i test.
Funderar på att köpa två sådana, en som backup och en som jag arbetar mot.

Inom snar framtid kommer jag att behöva ha en länkning mellan två Mac-datorer, för att enkelt kunna hämta filer fram och tillbaka. Har innan provat att länka ihop två mac-datorer via internet så att man kan gå in i varandras hårddiska och hämta material.
Kanske inte det bästa om man inte vill att assistenten ska rota i ens dator men i detta fall är det ok.

Ja, bra backup program vill man gärna ha. De program som man inte är nöjd med, (de som kommer med i paketet) kan man istället köpa externa program?

Hej

Externa hårdiskar har alltid haft lite problem, läst att folk har haft stora problem med Lacie, Maxtor, western digital etc dvs typ alla märken.

Mina ena maxtor blev det fel på, fick en ny.

Mvh

Omar

Hjompe skrev:

Jag behöver ofta flytta bildmaterial mellan olika datorer, och då använder jag mig av en portabel (mycket liten) hårddisk från Western Digital. Den är ungefär lika stor som en såndär Mac Ipod, och rymmer hela 250 GB. Energin hämtar den dessutom via USB-kontakten, så man slipper dessutom släpa med sig el-sladd.

Köpte en sån igår. Har en annan 2.5" Hårddisk på 100 MB för backup av kritiska dokument och bilder.Kopplar in den 1g/månad och trycker på en knapp.. Tar bara några minuter.

Den nya hårddisken på 250 GB ska vara mitt nya lagringsstation för bilder. Lär ta ett tag innan den fylla helt. Den hårdisken rymmer ALLA mina bilder jag arkiverat samt håller på och jobbar med. Väldigt smidigt att ta med på resor utomlands eller till kompisar. Dessutom får man väldigt bra överblick.
Så fort jag har 4.7 GB av färdigt material så läggs de även över till DVD skiva ifall att!

PS. Det kostar dock lite mer än de stora 3.5" Hårdiskarna och rymmer inte lika mycket. DS.

/Stefan

Låter smidigt med de små hårddiskarna.

Tittar på de olika Western Digital MyBook.
Några att kolla på och undersöka. En av hårddiskarna som jag ska ha måste ha ett bra Backup-program. En av Western Digital MyBook har Retrospect som sägs vara bra.
Ska kolla vidare på de olika WD.
/Marie

Omar skrev:
Hej

Externa hårdiskar har alltid haft lite problem, läst att folk har haft stora problem med Lacie, Maxtor, western digital etc dvs typ alla märken.

Mina ena maxtor blev det fel på, fick en ny.

Mvh

Omar
Det har även Interna med! Externa är faktiskt samma som de interna. Skillnaden är att man har en box som styr och kyler ner hårddisken. En Extern 2.5" ska heller inte användas dygnet runt. Då skaffar man en 3.5" med fläkt.
Har man pengar, laptop så rekommenderar jag skaffa en NAS som kopplas in på ett trådlöst nätverk.

/Stefan

Atena skrev:
Låter smidigt med de små hårddiskarna.

Tittar på de olika Western Digital MyBook.
Några att kolla på och undersöka. En av hårddiskarna som jag ska ha måste ha ett bra Backup-program. En av Western Digital MyBook har Retrospect som sägs vara bra.
Ska kolla vidare på de olika WD.
/Marie

Dessa är inte de små hårddiskarna. De är lika stora som de du har inne i din dator. Dessa hårddiskar kräver strömförsörjing från en nätdel.
Men du betalar hälften så mycket per GB än de små.

http://www.kjell.com/content/templa...1953&path=38400000,38500000,39000000,39500000

Denna är en liten som drar strömmen från en USB-kabel och är skitliten.

/Stefan

Atena skrev:
Inom snar framtid kommer jag att behöva ha en länkning mellan två Mac-datorer, för att enkelt kunna hämta filer fram och tillbaka. Har innan provat att länka ihop två mac-datorer via internet så att man kan gå in i varandras hårddiska och hämta material.
Kanske inte det bästa om man inte vill att assistenten ska rota i ens dator men i detta fall är det ok.
Det är faktiskt det bästa. Mycket bättre än att flytta en extern hårddisk mellan två datorer.

I Mac OS X kan man ha flera användare registrerade på en dator, så du kan ge assistenten ett eget login-ID på din dator och bara tillåta åtkomst via nätet av det material som assistenten behöver.

RAID 1

Ett jättekneppigt ämne, och jag är inte säker på något i denna fråga.

Min erfarenhet är att det krävs en

1. Bra disciplin
2. En större näve pengar
3. och tur om det ska fungera.

Min lösning f.n. är:

A. Eftersom jag inte är en robot får datorn sköta säkerhetskopiering med hjälp av RAID 1 teknik (se Wikipedia) i korthet går det ut på att du sparar bilderna på disk 1, denna speglas hela tiden på disk 2 automatiskt så att du får 2 identiska uppsättningar.

B. RAID tekniken (licens) följer med vid köp av tex. A.C. Ryan Dual storagebox SATA (LAN)(Webhallen.se) a´990 kr, du behöver också 2 st HD av samma storlek (SATA2 helst) tex. 500 GB, vilket gick på totalt 2000 kr för 500MB effektivt bildlagringsutrymme

Obs att säkerhetskopiering inte är samma som Backup!

C. Vitsen med RAID-1 är att om disk 1 kraschar har du en exakt spegling på disk 2 , innan du har fixat en ny HD och speglat till den är risken du kan förlora allt möjlig.

Jag har haft detta en kort tid och är inte alls säker på att det fungerar, så jag har 500 GB backup på en 3é USB disk som bara aktiveras ett par timmar /månad. (lågt slitage=längre livslängd)

Jag kör manuella backuper då och då c kör då till två separata diskar. En lite mer sällan och den förvarar jag inte i hemmet. Dessa diskar är av "standardtyp" eftersom jag dels inte behöver någon superhastighet och dessutom hoppas att jag inte har sån otur att både datorns disk och båda backuperna pajjar samtidigt.

Som extern arbetsdisk (för bildbiblioteket) kör jag en snabb disk med fw800. I mitt fall en Lacie Big Disc Extreme. Den har raid 0 och 2 st 7200-varvsdiskar vilket verkar göra den mycket snabb, märkbart snabbare än den interna disken i alla fall och det spelar roll när man t ex kör Aperture som jag gör.

Jag ser till att hålla den externa disken fylld till mindre än hälften efter att ha sett i några tester hur mycket långsammare diskar blir av att fyllas.

Skulle jag behöva mer extern kapacitet så börjar det luta åt en NAS-server så man kan komma åt data enkalt från alla datorer.

För övrigt funkar det helt OK att jobba mot en disk på dator 2 om du sitter på dator 1 md Mac. Det blir givetvis inte lia snabbt som fw800 dock, men jag har dålig koll på hur mycket långsammare det blir.

Förresten, någon som vet om man kan koppla 2 fw800-anslutna datorer till samma disk? Eller får disken spel då?

Re: RAID 1

cool cat skrev:
Ett jättekneppigt ämne, och jag är inte säker på något i denna fråga.....
.
.
.
....Vitsen med RAID-1 är att om disk 1 kraschar har du en exakt spegling på disk 2 , innan du har fixat en ny HD och speglat till den är risken du kan förlora allt möjlig.

Nu har jag testat RAID-1 i en månad och är jättebesviken., har lagt mina erfarenheter under Test av produkter, datorer, övrig utrustning

Slutsats..RAID-1 fungerar inte på "A.C RYAN dual storage ..." iallafall.

jag har en från packard bell

som jag är nöjd med, den är inte lika snabb som datorn eller ens en vanlig usb men den funkar för mig, där har jag filmer o bilder sparade.

funderar även på att göra en backupp på mina bilder till vanligt USB utifall att....

vem sa att tekniken bara var av godo... hehe

ANNONS
Götaplatsens Foto