Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken förminskningsmetod?

Produkter
(logga in för att koppla)

x-per

Aktiv medlem
Tjenare!

Om man ska förminska en bild för bästa kvalite, vilken förminskningsmetod ska man då använda i Photoshop CS2?

Nearest Neighbor?
Billinear?
Bicubic?
Bicubic Smother?
Bicubic Sharper?

Eller kvittar det vid förminskningen?

Jag har aldrig brytt mig om att undersöka varför och har heller inte gjort några jämförelser varför mitt svar inte egentligen är intressant.

Vad jag har förstått så ska bikubisk vara den bästa metoden. Men, som sagt, jag vet inte hur mycket bättre (dvs jag kan inte svara på fråga "är det meningsfullt?"), och jag vet heller inte vilka, om några, nackdelar det finns osv.

x-per skrev:
Tjenare!

Om man ska förminska en bild för bästa kvalite, vilken förminskningsmetod ska man då använda i Photoshop CS2?

Nearest Neighbor?
Billinear?
Bicubic?
Bicubic Smother?
Bicubic Sharper?

Eller kvittar det vid förminskningen?

Jag har för mig att Bicubic Sharper är bäst för förminskning och Bicubic Smother för förstoring, men jag kan ha fel.

Ok tack för svaren, har alltid kört på Bicubic så jag får väll fortsätta på det ser det ut som.

Enligt Microsoft (av alla) så lämpar sig inte bikubisk interpolation till att förminska bilder till under 25% av originalstorleken. I alla andra lägen ska den vara överlägsen. Jag har ingen aning om detta stämmer eller inte, skulle vara roligt om någon här som har bra syn kan prova. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto