Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken film?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120524

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är nybörjare och har lagt vantarna på en Zeiss Ikon Nettar 516/2. Nu är det så att jag bara fotat digitalt, så den analoga världen är helt ny. Min (första) fråga är helt enkelt vilken film jag ska använda och var man kan köpa den. Det står i den att formatet är 6x9. Min andra fråga är vart jag kan få filmen framkallad, eftersom jag inte har någon egen utrustning.

Om ni har något annat viktigt att säga angående denna kamera, så gör gärna det. Jag är helt rudis!

MVH Mats

Lär inte bli särskilt billigt att få dessa bilder framkallade av lab. Vet inte om det funkar med vanliga fotoaffärer men annars finns det säkert någon firma som kan framkalla åt dig. Bäst och billigast vore givetvis om du framkallade filmen själv och sedan scannade (om du har en scanner som kan ta film i format 6x9 förstås) för du har säkert ingen förstoringsapparat för 6x9-format om du är nybörjare?. 120-film ska du ha och den finns att köpa i välsorterade fotoaffärer, annars över nätet på flera sajter. Du måste också ha en exponeringsmätare (använd t.ex en vanlig kamera) där du kan läsa värdena för tid/bländare och sedan ställer du in dom på kameran. Även avståndet ställer du manuellt på kameran.
Hoppas att du blev lite hjälpt!
Hälsn, Nils.

Hej

Jag har kvar min orginal bruksanvisning För Nettar
Om det är något du undrar över så tag kontakt.
Det är faktiskt en himmla bra kamera även sett med dagens måttstock.
Negativen kan du blåsa upp hur stort du vill.
Calle

Hej