Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken film?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120524

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är nybörjare och har lagt vantarna på en Zeiss Ikon Nettar 516/2. Nu är det så att jag bara fotat digitalt, så den analoga världen är helt ny. Min (första) fråga är helt enkelt vilken film jag ska använda och var man kan köpa den. Det står i den att formatet är 6x9. Min andra fråga är vart jag kan få filmen framkallad, eftersom jag inte har någon egen utrustning.

Om ni har något annat viktigt att säga angående denna kamera, så gör gärna det. Jag är helt rudis!

MVH Mats

Lär inte bli särskilt billigt att få dessa bilder framkallade av lab. Vet inte om det funkar med vanliga fotoaffärer men annars finns det säkert någon firma som kan framkalla åt dig. Bäst och billigast vore givetvis om du framkallade filmen själv och sedan scannade (om du har en scanner som kan ta film i format 6x9 förstås) för du har säkert ingen förstoringsapparat för 6x9-format om du är nybörjare?. 120-film ska du ha och den finns att köpa i välsorterade fotoaffärer, annars över nätet på flera sajter. Du måste också ha en exponeringsmätare (använd t.ex en vanlig kamera) där du kan läsa värdena för tid/bländare och sedan ställer du in dom på kameran. Även avståndet ställer du manuellt på kameran.
Hoppas att du blev lite hjälpt!
Hälsn, Nils.

Hej

Jag har kvar min orginal bruksanvisning För Nettar
Om det är något du undrar över så tag kontakt.
Det är faktiskt en himmla bra kamera även sett med dagens måttstock.
Negativen kan du blåsa upp hur stort du vill.
Calle

Hej

Jag har inte hunnit titta närmare på den än. Känns som om jag behöver lära mig lite ett och annat om fotande i största allmänhet innan jag ger mig på den... annars blir det dyrt med film och framkallning! Men jag kommer med all säkerhet ha ett gäng frågor när jag sätter igång, så tack för erbjudandet!

MVH Mats

Jag har en liknande kamera. Har provat diafilm och negativfilm. Diafilmen måste skickas bort, det funkar i o f sig utan problem men tar ett tag och kostar jag vill minnas någon hundralapp med porto etc.
Negativfilmen framkallas av fotografen som bor i mitt kvarter, mycket praktiskt och bra. Du kanske har någon yrkesfotograf som kör Hasselblad e d i närheten. Rullfilm 120 är nog rätt val, den har pappersmellanlägg som visar hur långt man ska skruva fram filmen, syns i röda fönstret på baksidan på min kamera.
Jag tycker det är svårt att komma ihåg alla manuella moment nu då man är van vid automatik, men jobbar man systematiskt kan det bli väldigt fina bilder. För att få exponeringen rätt testar jag med digitalen och översätter till Zeissen.

PS

Vilken film? Dia så brukar naturfotografer ofta nvända Velvia 100 som ger starka färger och kanska hög kontrast.

Jag använder Fuji Superia 400 neg film eftersom jag är van vid den och tycker den funkar bra. Man kan lägga på färg o kontrast i datorn om bilderna scannas. Den är snabb, så snabb att det ev kan bli problem i starkt ljus, slutaren har inte kortare tid än 1:500.

Hej igen

Jag körde med s/v film från Kodak och det fungerade bra.
Sedan skaffar du dig bara en framkallningsdosa, D-76 samt fix, så framkallar du själv.
Det är faktiskt jättelätt framförallt med det formatet. Låt dig inte avskräckas av något.
Just do it

Calle

Calle Camp skrev:
Det är faktiskt jättelätt framförallt med det formatet. Låt dig inte avskräckas av något.
Det kan p.g.a. det större formatet (jämfört med 35 mm) kännas "fladdrigare" och därigenom mer svårkontrollerat när man laddar filmen i framkallningsdosans spiral. Dock är det som Calle påpekar inget man skall låta sig avskräckas av.

Calle Camp skrev:
... Sedan skaffar du dig bara en framkallningsdosa, D-76 samt fix, så framkallar du själv.
Så det är allt jag behöver? Trodde det var mer avancerat än så!
Måns H skrev:
... Negativfilmen framkallas av fotografen som bor i mitt kvarter, mycket praktiskt och bra.
Har tyvärr ingen sådan kontakt, men det kanske går med lite träning.

Tack för tipsen om filmtyp. Nu kliar det lite i fingrarna =)

Om det är så att du inte har större ambitioner för tillfället då kan du köpa dig en gammal apparat för en hundring och nåt framkallningsdosa i plast samt lite kemikalier och du är på rätt väg. Kontaktkopiera under en glasskiva och skanna in bilderna på din dator! Faktum kvarstor att du måste lära dig att kopiera! Kolla omkring dig kanske någon kursverksamhet har fotokurs! ABF eller medborgarskolan brukar ha sånt! Fim går att köpa i alla välsorterad fotoaffär och den kallas för 120 roll film! Eller Hasselbladsfilm som många kallar den för!
Lycka till grabben!
PS: Du behöver en ljusmätare också till den kameran!

om kameran vet jag bara att den tillverkades mellan 1929 och 34 har en anastigmat 7.7/105 objektiv men de kom med3.5/ 75 också möjligen med prontor eller brilliant slutare!Modellerna var 510, 512,515,516 alla med lite förändringar! Bra att du inte frågar mig vad! :)

Måns H skrev:
Diafilmen måste skickas bort, det funkar i o f sig utan problem men tar ett tag och kostar jag vill minnas någon hundralapp med porto etc.

Oj, det var dyrt!
Jag brukar skicka mellanformatsdia till proffskopia i jönköping. Kostar runt 40kr + frakt har jag för mig. Skickar man på måndagen kommer filmen tillbaka på onsdagen.

Den här var jag rädd för! Jag är analog och har en digi för att fota grejor som sen ska jag sälja på nätet här och utomlands men jag ser ingen mätare någonstans!

filmen har olika ljuskänslighet! den mäts i ASA eller DIN oftast skriver man så här ASA/DIN. Okay det kan bli 100 200 400 asa.ock så!
Det betyder att 100 är långsam och 400 är snabba filmer vilket kräver olika exponeringstider! har du nån ASA skala på den digin du äger?

Annars kan du läsa rätt så mycket info på filmförpackning! På Tradera brukar finnas lite ljusmätare ibland enkla för 50 spänn! Det är värt! Ja innan jag glömmer det är svart/vitt kontakt det gäller för din del! färg är inte omöjligt men känsligare för temp. och då måste du också skaffa en färgapparat. Svart vitt är ballt! kolla in på mitt sida! Fast jag gör inte färg på fhotoshop! Men du kan! Lycka till!

Om du vill: kolla upp "sunny 16 rule". Sök på google. Den funkar jättebra utomhus. Svårare innomhus, men det går att lära sig.

Mats Skölving skrev:
Nä, så enkelt var det alltså inte.

Jag får chansa lite, det togs ju foton innan ljusmätaren uppfanns.

Hej Mats

Så här står det ordagrant i orginal bruksanviningen.

Råd vid fotografering
En solig dag kan man med denna kameras
objektiv fotografera på 1/100 sek. med
bländare 6,3 eller 8.

Är det mulet måste man taga på längre
tid, men då bör man se till att föremål som
röra sig raskt icke befinna sig på nära
avstånd från kameran.

Vid goda ljusförhållanden kan man blända
av till 1:8 och har man då den fördelen
att om man ställer avståndet på oändl.
såbliva alla föremål från oändligt och
till ca.12 m. från kameran skarpt
avbildade.

Hoppas det kan vara till hjälp.
ovan refererar till Pernoxfilm 26 grad Sch.

Calle

oh ja och det ska du veta att de var proffsar! Ingen hade sånt tjafs som ljusmätare! Och en sak till! filmen var mycket långsammare än idag och en anna sak till! Många har gjutit sina egna emulsioner på glas också! Där du! Så backa inte nu! Bra kamera har du och den har fin objektiv! Så är det bara tuta och köra!

Ja och en sak till! Om du kommer upp till ex.tider som 4 eller 5 sekunder då kan du räkna som jag! en pilsner två pilsner tre pilsner Men se upp för alkoholism! ett jävla sjukdom det är!

Cooooolt!

Jag fick en Nettar av svärfar som ropat in den för hundra bagis på en action. Han visste ju att jag är fototokig och ville skoja genom att ge mig en "gammal skitkamera" i present. Han såg lite besviken ut när jag blev jätteglad och sa att han ropat in en toppkamera från 50-talet (min är från 1957). I köpet ingick en gammal selenmätare som är så liten att den sitter i ett litet etui på kameraremmen. Tyvärr funkar inte mätaren, men det ingick även original bruksanvisning till både mätaren och kameran, samt en prislista på alla dåvarande Ziess-Ikon-modeller. Jag har aldrig provat kameran (som är i mycket gott skick), men jag är bra sugen! Denna modell är för 6x6 och har en 75/4 glugg.

ANNONS
Götaplatsens Foto