Annons

Vilken glugg för bebisbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

EllanS

Medlem
Hallå!
Ska få barn i september och jag lär fotografera min bebis flitigt. Tänkte dock köpa ett nytt objektiv, för bättre närbilder och mer "bebisanpassade" bilder.
Har nu till min Nikon D80 ett Sigma 18-200.
Fastnade för bilderna i Veckans album, http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=188490
Såna bilder är jag ute efter!

Har ni tips på bra objektiv?

det är nog mer photoshop och en bra tutorial-bok som du ska ha... man får inte bra bilder bara för att man köper ett bra objektiv (vissa bilder kräver ett speciellt objektiv men inget i albumet är nåt speciellt annat än en bra fotograf och bra bildbehandling)

Håller med Reine där, en bra fotograf och bra bildbehandling fixar det mesta.

Men från egen erfarenhet så kan jag säga att ett fast 50 mm med 1,8 eller ännu hellre 1,4 bländaröppning inte är dumt i många fall. Man skrämmer inte slag på barnet med blixten och man får härligt korta skärpedjup(om man nu vill ha det). Men en stor bländaröppning så behöver man inte heller skruva upp ISO-värdet på kameran alltför mycket.

Följande objektiv borde kunna vara av intresse för dig, priserna norpade från Cyber lite snabbt.

Nikon DX 35/1,8 2190:-
Sigma EX 30/1,4 3795:-
Sigma EX 50/1,4 4875:-

Själv så har jag Sigma´s 50 mm men har inte använt den så mycket ännu sedan jag köpte den i vintras. Men det blir ändring på det till hösten tänkte jag då det blir tillökning i familjen.

Lycka till!

Ja nu förstår i allafall inte jag riktigt? Naturligtvis finss det bättre och sämre optik för porträttfotografering. Men för bilder till familjealbumet tror jag inte du behöver lägga all värdens pengar på optik. Hittar du rätt ljusförhållande ska du säkert få bilder som du blir hur nöjd med som! Nu har jag inte tittat på vad du har för optik men jag tror trotts detta att med rätt ljus klarar du dig långt med den optik du hae i alla fall för detta ändamål
Hälsar Lasse

jag använder mest mitt tamron 17-50 2.8 då jag ska fota min lille 4mån son i bland så blir det att använda mitt nikon 50/1.8 men 17-50 är mera allround och funkar bra för det mesta tar oftast bilder med 2.8 i bländare då jag fotar inomhus och med min D300 så slipper jag ofta att använda blixt då han var mindre så såg man att han inte gillade blixten
så för riktigt små fota utan blixt och ha ett ljus starkt objektiv.
17-50 är mycket allround och är mitt första hands val.
Fast ett nikon 17-55/2.8 vore inte fel heller.

jag å andra sidan gillar 50mm på aps-c så det gäller att testa själv och se vad man gillar ocg vad som passar sitt fotande...

Det stämmer. Trådförfattaren har ju ett 18-200. Det är lätt att prova vilken brännvidd som passar henne bäst 35 eller 50 mm.

Problemet jag stöter på är att 50 mm på DX ofta är för kort utomhus, och för långt inomhus.

ANNONS
Götaplatsens Foto