Annons

Vilken kamera gav er en wow-känsla?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kom på en till kamera som gav en wow-känsla.

När jag höll i en Voigtländer Prominent första gången tänkte jag direkt "Wow, vilken krånglig kamera!"
 
Från Nikon D2x till D3 kändes som ett hyfsat steg in i framtiden. 😀
Inte för att D2:an var dålig, men D3:an var mycket bättre. Inte minst i svagt ljus i jämförelse med D2.
 
Min första FF. en Nikon D700. Hade en Canon 40D men jisses vilken skillnad det blev med D700, främst på lite högre iso.
Det har passerat en del kameror sedan dess med 700:an kommer jag att behålla. Idag kör jag med en Nikon Z5.
En annan sak som ger mig lite wow-känsla, är när jag tar upp min Fuji X100V och tittar genom den optiska sökaren. Evf i all ära men, åtminstone för mig, är det så himla skönt att titta genom en optisk sökare.
 
Min första FF. en Nikon D700. Hade en Canon 40D men jisses vilken skillnad det blev med D700, främst på lite högre iso.
Det har passerat en del kameror sedan dess med 700:an kommer jag att behålla. Idag kör jag med en Nikon Z5.
En annan sak som ger mig lite wow-känsla, är när jag tar upp min Fuji X100V och tittar genom den optiska sökaren. Evf i all ära men, åtminstone för mig, är det så himla skönt att titta genom en optisk sökare.
Den bästa FF måste vara Malmö FF.....:love:
 
Finns flera kameror som gett mig en wow-känsla antingen när jag fick det eller när den släpptes.

Canon 5D mark II denna gav verkligen en wow-känsla den gick att filma med var helt fantastiskt.

sony a7rii
När denna släppes var det också wow denna hade allt man kunde tänka sig för foto och 4k film.
Fuji GW690II
 
Nikon D800. Fantastisk kamera när den släpptes.

Har senare bytt till Sony men har aldrig fått samma wow-känsla även om kamerorna är bra.
 
Min först egna kamera Nikon FA imponerade med dess suveräna matrisljusmätning.

Min D3:a häpnade jag över förmågan till höga iso:n.
 
Från Minolta XG1 till Minolta 7000 1985 var en enorm wow känsla. Första autofokuskameran.
Har fortfarande kvar dem.
 
Från Minolta XG1 till Minolta 7000 1985 var en enorm wow känsla. Första autofokuskameran.
Har fortfarande kvar dem.
Kommer ihåg att jag också köpte denna VÄRLDSSENSATION när den kom ut. Tyvärr har jag (till skillnad från dig), inte kvar den.

Efterföljaren blev så småningom en Nikon F3 (som jag heller inte har kvar tyvärr), men den kameran gav verkligen en wow-känsla, avsaknad av autofokus till trots.

Nu är det D800e och D850 som ligger i kameraväskan, och dessa bägge gav mig en wow-känsla. Dessa ämnar jag dessutom behålla.

Min Sony RX100 M5A gav också en wow-känsla med tanke på hur ruskigt kompetent den är i förhållande till sin storlek. Optiken i den lilla kameran går defenetivt inte av för hackor, även om den är lite mjuk i kanterna på full bländaröppning. I mitten lämnar optiken inget i övrigt att önska. Den tänker jag också behålla.
 
Senast ändrad:
Jag tror att två kameror givit mig litet wow.
Först Canon AE-1 som jag fick i födelsedagspresent nån gång runt 1980, och ersatte en Zenith-B som jag har kvar nånstans. Det kändes som ett rejält steg upp.
Sedan min nuvarande 1DX. Det är en mk1 som förstås är omsprungen av många andra hus idag med avseende på ren prestanda. Men det som ger mig wow:et är inte dynamik, upplösning, fps eller liknande variabler utan ergonomin och användargränssnittet. Det är den första kameran jag äger som är så genomtänkt att den verkligen hjälper mig att ta de bilder jag vill, den är inget knöligt hinder som jag behöver lära mig att domptera utan jag upplever att den är designad in i minsta detalj för att underlätta.
 
Min första digitalkamera. En Nikon D700. Var motståndare länge inför det digitala. Men den känslan försvann när jag fick min D700 i händerna. Vilken kamera. Använder den fortfarande efter 12-års slit med den. Hoppas den hänger med länge än. Hälsningar Krillan54.
 
Kanske det. Men menar egentligen bara att jag fortfarande blir väldigt imponerad när jag Jobbar med en lågiso-fil från 810orna, som fortfarande är mina arbetshästar.
Jag gick från två D800 till två D850 för ett tag sedan. Bildkvallan är typ den samma. Jag har inte pixelpeepat eller så, då kanske man ser skillnad. Det som fick mig att byta var bättre AF och större och mycket snabbare buffert. Om man inte känner sig begränsad av det finns det ingen anledning att byta.
 
Jag gick från två D800 till två D850 för ett tag sedan. Bildkvallan är typ den samma. Jag har inte pixelpeepat eller så, då kanske man ser skillnad. Det som fick mig att byta var bättre AF och större och mycket snabbare buffert. Om man inte känner sig begränsad av det finns det ingen anledning att byta.

Klart den är, för det är ju objektiven som gör mest skillnad när det gäller bildkvalité. Enda riktiga skillnaden bildmässigt mellan D800 och D850 är ju upplösningen. Möjligen att D850 också har lite mer dynamisk omfång och kanske lite mindre brus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.