Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera gav er en wow-känsla?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Finns flera kameror som gett mig en wow-känsla antingen när jag fick det eller när den släpptes.

Canon 5D mark II denna gav verkligen en wow-känsla den gick att filma med var helt fantastiskt.

sony a7rii
När denna släppes var det också wow denna hade allt man kunde tänka sig för foto och 4k film.
 

Third eye

Aktiv medlem
Min A7riv är helt ärligt försra kameran som gav wow-känsla, den är första kameran jag känt så med av alla hus jag haft. Komplett på nått vis, även om den sannolikt byts in.
Och jag kan få wow-känsla av mer än bara bilden, oftast är resan och jobbet bakom en bild lika mycket wow
 

AFJ

Aktiv medlem
Den första wow-känslan kom när jag köpte min första digitala kamera - den första Canon Ixus modellen. Tänk att få bilderna direkt och slippa lämna till framkallning! Och "vad fina kort" den tog. Grymt!

Det andra wowet kom när jag köpte min första DSLR, en Canon 350D. Vilken skilnad mot Ixusarna - det var en riktigt kamera det!

Tredje (och sista?) wowet kom när jag bytte min 7D mot 5D mk III.

Minns även att upplevde mitt första L-objektiv, ett 70-200 4L IS, som något fantastiskt.
 

Måns H

Aktiv medlem
Första SLR, i mitt fall en Pentax S1a. Att sökaren visade rätt.
Nikon F med shiftlins, wow! Men den hade jag inte råd med.
Nu Pentax K-1, en lite mildare wow-känsla, snarare att allt känns så rätt.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Finns flera kameror som gett mig en wow-känsla antingen när jag fick det eller när den släpptes.

Canon 5D mark II denna gav verkligen en wow-känsla den gick att filma med var helt fantastiskt.

sony a7rii
När denna släppes var det också wow denna hade allt man kunde tänka sig för foto och 4k film.
Canon 1DS Mk3
 

elgenper

Aktiv medlem
Efter drygt tio års dagligt bruk är det fortfarande min väl inslitna Leica M9! Räknar med tio år till, om jag själv håller så länge...
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är nog varje gång man bytt upp sig. Annars vore det ju synd om det inte var ett lyft att byta.

Första "wow" var en Nikon FM...
 

fargo1000

Aktiv medlem
Just nu är det min EOS R men den känslan har infunnit sig med alla nya kameror.....speciellt efter ett tag när man har lärt sig den nya kamerans egenheter och nyheter......Just nu efter att ha gjort ett längre uppehåll med fotandet upplever jag just den här känslan med EOS R
 

matnyttige

Aktiv medlem
För mig var det nog Canon F1N. Även om jag innan hade "plåtkameror" så gav den en rejäl kvalitetskänsla som inte mina nyare Canon EOS 1 har gett.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Fuji X-T1. Den var så intuitiv att fota med, med fysiska spakar för ISO, exponeringstid, bländare o avstånd. Precis så som det var förr.
 

Maverick28

Aktiv medlem
Wow känslan när jag tog de första bilderna under riktigt mörka förhållande och den gav mig "skumm" exponeringvärden kontra vad jag förväntade mig var enorm
När jag sedan kollade bilden och den exponerat SJUKT rätt var en underbar känsla
Därtill tycker jag varje gång jag kolalr bilder ifrån den att den ger väldigt vackra bilder med en aha upplevelse..
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Exacta Varex IIA, Canon F1, Canon EOS 5, Fujifilm XPRO-1 och mesta av alla: Fujifilm XT-4 som är fantastisk för mig i alla avseenden.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Ca. 1968. Farsan hade skaffat en Yashica Electro 35, den första kameran med elektronisk tidsautomatik. Bestyckad med ett ljustarkt 40mm/1,7.
Den gick att ta riktiga bilder med. Med den fina kameran invigdes jag i mörkrummets hemligheter i gymnasiets fotolab.
Senare fick jag prova kompisens Canon Ftb och bl.a FD 35mm/2, med den skulle man kunna ta sig fram även idag.
 
ANNONS