Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken kamera ska jag köpa?
- Trådstartare learn
- Start datum
n_micke
Aktiv medlem
Jag behöver hjälp med och välja en begagnad Nikon för nybörjare.
Är tacksam för råd om vilken jag ska välja![]()
Jag började med en Nikon D3100. Var lagom i pris till att börja med för att kolla om man ville fortsätta, och lätt att förstå sig på medans man lärde sig mer och mer. Tog även bra bilder i autoläget innan man börjar experimentera mer och mer. Inte missnöjd med mitt köp.
(Skulle du vara intresserad har jag precis köpt ny kamera och har en D3100+18-55mm VR objektiv över som du kan få köpa, har en annons uppe eller så kan du kontakta mig via internpost saken)
Mvh
Micke
perstromgren
Aktiv medlem
Vi kanske kan lista dem du bör undvika, i stället!
D40,D50,D60,D70 och D80. De är gamla och tiden har sprungit ifrån dem. De är inte dåliga, men inte ett dugg prisvärda. Förutom dessa kan du handla vad som helst som är en Nikon spegelreflexkamera med gott samvete.
D3100 är inget dumt val.
Per.
D40,D50,D60,D70 och D80. De är gamla och tiden har sprungit ifrån dem. De är inte dåliga, men inte ett dugg prisvärda. Förutom dessa kan du handla vad som helst som är en Nikon spegelreflexkamera med gott samvete.
D3100 är inget dumt val.
Per.
perstromgren
Aktiv medlem
Tack, ingen dum idé
Tittade precis på en D5100 och det kanske är en kamera för mig. Frågan är om man kan använda ett makro-objektiv till den?
Hälsn
//Carina
Du kan använda makroobjektiv till alla systemkameror.
Läs mer köptips här: http://www.pulpeten.se/kameraguide/
Per.
perstromgren
Aktiv medlem
Läsvärt!
Är D5100 och 60mm f/2.8D AF Micro-Nikkor ett bra val även om jag är nybörjare?
Ska försöka få tag på begagnat.
//Carina
5100 blir utmärkt, 60/2,8 likaså. Men du bör se till att få med en paketglugg också, 18-55 eller 18-105. Helst det senare, den ger mer möjligheter.
Per.
correctamundo
Aktiv medlem
Läsvärt!
Är D5100 och 60mm f/2.8D AF Micro-Nikkor ett bra val även om jag är nybörjare?
Ska försöka få tag på begagnat.
//Carina
Du får dock ingen autofokus på AF 60/2,8 D. Det objektivet behöver en autofokusmotor i kamerahuset. D5100 (D5X00 och D3X00 serierna) har ingen autofokusmotor i kamerahusen och för autofokus behövs därför AFS objektiven. Det finns ett senare 60 mm som är AFS. Nu går det förstås alldeles utmärkt att fokusera manuellt vid närgränsen =). D5100 kan för övrigt rekommenderas varmt. Jag hade en sådan själv.
perstromgren
Aktiv medlem
Om 60mm-objektivet ska användas till makrofotografering, är det inte nödvändigt med autofokus, som correctamundo skriver. Det är mycket bättre att ställa fokus med hjälp av "live view" med full förstoring.
En något längre brännvidd, säg 90-100 mm, skulle dock tillföra mer funktion till kamerakitet i form av trevligt porträttobjektiv utomhus, men då vill man gärna ha autofokus.
Per.
En något längre brännvidd, säg 90-100 mm, skulle dock tillföra mer funktion till kamerakitet i form av trevligt porträttobjektiv utomhus, men då vill man gärna ha autofokus.
Per.
perstromgren
Aktiv medlem
phool
Aktiv medlem
Köp inte ett D-objektiv om din kamera inte har inbyggd fokusmotor. I alla fall om du har tänkt att ta vanliga bilder också, bara för att man har ett makroobjektiv så behöver man ju inte bara ta makrobilder med det. Dom fungerar bra till mycket annat också. Nikkor 40/2,8G micro är ett otroligt prisvärt objektiv, suverän skärpa, suverän oskärpa och fungerar mycket bra som en normal på Nikon Aps-c.
ztenlund
Aktiv medlem
Köp inte ett D-objektiv om din kamera inte har inbyggd fokusmotor. I alla fall om du har tänkt att ta vanliga bilder också, bara för att man har ett makroobjektiv så behöver man ju inte bara ta makrobilder med det. Dom fungerar bra till mycket annat också. Nikkor 40/2,8G micro är ett otroligt prisvärt objektiv, suverän skärpa, suverän oskärpa och fungerar mycket bra som en normal på Nikon Aps-c.
Rådet lyder egentligen, om vi pratar generellt: köp inte objektiv utan inbyggd fokusmotor. Objektiven ska, om de är Nikons egna, heta AF-S (eller AF-I, men det är mer teoretiskt för de flesta). Tredjepartarna har varierande beteckningar...
Om objektivet heter D eller inte är i sammanhanget inte helt relevant, även om de flesta objektiv som heter så saknar inbyggd fokusmotor. Alla gör det dock inte.