Annons

Vilken Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

MissMIa80

Ny medlem
Började fota med en Nikon d40 och tyckte verkligen om den kameran, lärde känna den och var bekväm med den. Dock hade den alldeles för liten display så jag ville byta upp mig.
Under på verkan av andra köpte jag en Canon Eos 600 d, som har fungerat bra och tagit fina bilder men jag har liksom inte riktigt fått samma känsla för den som för Nikon.
Tänker nu byta tillbaka till Nikon och undrar vilken jag ska köpa?
Nypriset får ligga mellan 4000-6000 kr.
Snälla, ge mig lite råd och tips om vilken jag ska välja.
Mvh Maria

Den är bra... ;-)

Jag tror du blir klokare av att läsa recensioner än enskilda tyckare som ibland har svårt att förhålla sig objektivt till sin kamerainvestering. Gå till en butik och testa den - du har ju en del egna erfarenheter att jämföra med.

Vill du ha mer specifika inköpsråd som ger något av värde behöver du nog specificera mer vad du har för krav som fotograf och vad du tar för slags bilder. Då kanske du också får tips om lämpliga objektiv - vilket är ett lika viktigt val som kameran.

Den är bra... ;-)

Jag tror du blir klokare av att läsa recensioner än enskilda tyckare som ibland har svårt att förhålla sig objektivt till sin kamerainvestering. Gå till en butik och testa den - du har ju en del egna erfarenheter att jämföra med.

Vill du ha mer specifika inköpsråd som ger något av värde behöver du nog specificera mer vad du har för krav som fotograf och vad du tar för slags bilder. Då kanske du också får tips om lämpliga objektiv - vilket är ett lika viktigt val som kameran.

Tack snälla, smart råd :)

Hade inte tvekat en sekund för en D7000 om jag var du, förutsatt att du vill köra på maxpriset du satte.

För det priset blir det antingen en D5200 eller D7000. En D7100 hamnar utanför budgeten.

Och i det läget är det knappast mycket att tveka om. Om man jämför de två har D7000 bättre byggkvalitet, bättre sökare, bättre ergonomi med två inmatningsrattar, bättre blixtstyrningsmöjligheter. Kan TS inte få tag i en D7000 inom budget skule jag föreslå begagnatköp

Jag har använt en D7000 både privat och för betalda jobb under det senaste året och efter 25000 exponeringar gjorda i alla typer av miljöer kan jag inte göra annat än att varmt rekommendera denna kamera.

Min enda invändning är att ISO-knappen extraknäcker som (-) i bildvisningsläget då det ofta är där jag befinner mig när jag avgör om jag vill ändra mina ISO-inställningar men då istället minskar ner bilderna på skärmen för att ändra på ISO. Men det är å andra sidan det enda jag faktiskt stör mig på med den här kameran.

Jag tror inte du kommer bli besviken.

/Erik

Och i det läget är det knappast mycket att tveka om. Om man jämför de två har D7000 bättre byggkvalitet, bättre sökare, bättre ergonomi med två inmatningsrattar, bättre blixtstyrningsmöjligheter. Kan TS inte få tag i en D7000 inom budget skule jag föreslå begagnatköp

Å andra sidan har D5200 högre upplösning och bättre möjligheter till filminspelning. Vilken man väljer beror på vad man ska ha den till. Jämfört med två rattar tycker jag att den vikbara skärmen är ett större plus när det gäller ergonomi.

Å andra sidan har D5200 högre upplösning och bättre möjligheter till filminspelning. Vilken man väljer beror på vad man ska ha den till. Jämfört med två rattar tycker jag att den vikbara skärmen är ett större plus när det gäller ergonomi.

Jo, visst är det så. Man får en nyare generation av sensor, vilket nästan alltid är bättre. Men i det här fallet har man utnyttjat nästan hela förbättringen i kvalitet den senare teknikgenerationen bjuder påtill att klämma in mera pixlar, vilket gör att den reella skillnaden i bildkvalitet mellan de två blir minimal i svagt ljus. Ska man ha fler pixlar ska man också ha större sensor. Nyttan med många megapixlar är lite överdriven. Till och med Nikon D4 som många yrkesfotografer använder har inte mer än 16 megapixlar priecis som D7000, och ser jag till min egen lilla Nikon V1 med en nästan infinitesimalt liten sensor med endast 10 megapixel funkar för att skriva ut bilder i A2 utan att det ser uselt ut när bilden väl hänger på väggen.

Jag kan hålla med dig om att den utvikbara skärmen kan vara trevlig, men sannolikt gör det kameran mindre stryktålig och inte värd att inte kunna se 100% i den vanliga sökaren. Det bästa TS kan göra är att gå ut och känna på kamerorna i verkligheten. Rent bildkvalitetsmässigt är ju båda bra val.

Jo, visst är det så. Man får en nyare generation av sensor, vilket nästan alltid är bättre. Men i det här fallet har man utnyttjat nästan hela förbättringen i kvalitet den senare teknikgenerationen bjuder påtill att klämma in mera pixlar, vilket gör att den reella skillnaden i bildkvalitet mellan de två blir minimal i svagt ljus. Ska man ha fler pixlar ska man också ha större sensor. Nyttan med många megapixlar är lite överdriven. Till och med Nikon D4 som många yrkesfotografer använder har inte mer än 16 megapixlar priecis som D7000, och ser jag till min egen lilla Nikon V1 med en nästan infinitesimalt liten sensor med endast 10 megapixel funkar för att skriva ut bilder i A2 utan att det ser uselt ut när bilden väl hänger på väggen.

Jag kan hålla med dig om att den utvikbara skärmen kan vara trevlig, men sannolikt gör det kameran mindre stryktålig och inte värd att inte kunna se 100% i den vanliga sökaren. Det bästa TS kan göra är att gå ut och känna på kamerorna i verkligheten. Rent bildkvalitetsmässigt är ju båda bra val.

Instämmer. Jag personligen värderar hur kameran känns i handen, med dedikerade knappar och sådant, mycket högre än några extra pixlar (förutsatt att det är tillräckligt från början då, vilket ärligt talat 12 megapixel är i mångt och mycket). Det faktum att D7000 dessutom har inbyggd fokusmotor (vilket ökar mängden objektiv du kan köpa begagnat) samt större sökare gör åtminstone valet självklart för mig.

Började fota med en Nikon d40 och tyckte verkligen om den kameran, lärde känna den och var bekväm med den. Dock hade den alldeles för liten display så jag ville byta upp mig.
Under på verkan av andra köpte jag en Canon Eos 600 d, som har fungerat bra och tagit fina bilder men jag har liksom inte riktigt fått samma känsla för den som för Nikon.
Mvh Maria

Håller med om att D7000 är ett mycket bra alternativ, kör själv D300s med 12 Mp och det räcker mycket långt, D7000 har 16Mp så det finns och blir över i 99,9% av fallen för vanliga dödliga fotografer. Jag stod i valet och kvalet mellan D7000 och D300s men valde den senare för att den har större buffert vid serietagning, men nu i efterhand så tror jag nog D7000:s buffert räckt till också.

Om det är stillbilder du är ute efter så är det nog bästa köpet idag då den är sänkt i pris, kolla cyberphoto de säljer den för drygt 6000 (endast kamerahus) och då får du även med ett kolfiberstativ på köpet.

Mvh,
Lars-Göran

D40 är en föregångare till D3200, vill du ha en liten kamera med bättre bildkvalitet och lite nya häftiga funktioner jämfört med D40 är det alltså en D3200 du skall titta på. Aningen större är D5200 med ytterligare några fler funktioner.
D7000 är som sagt en kanonkamera men ligger efter både D3200 och D5200 i bildkvalitet då främst DR på låga ISO vilket gör det lite tråkigare att dra i spakarna i datorn efter att du knäppt av med en D7000. D7000 är också ganska mycket större än D5200 och D3200.
Gå till en affär och känn och kläm på dom och berätta vad du tyckte om dom.

/Karl

Nikon d7000 kostar från 7800:- och uppåt med ett objektiv vilket man får anta att trådskaparen behöver. (Enligt prisjakt.nu, med 18-105-objektivet). Alltså ca 2000:- ovanför kostnadsbegränsningen om hon inte köper begagnat. MissMIa80 får väl själv avgöra om hon kan sträcka sig ovanför 6000:- men i övrigt är väl alla råd om d7000 och d7100 rätt meningslösa.

Nikon d7000 kostar från 7800:- och uppåt med ett objektiv vilket man får anta att trådskaparen behöver. (Enligt prisjakt.nu, med 18-105-objektivet). Alltså ca 2000:- ovanför kostnadsbegränsningen om hon inte köper begagnat. MissMIa80 får väl själv avgöra om hon kan sträcka sig ovanför 6000:- men i övrigt är väl alla råd om d7000 och d7100 rätt meningslösa.

Nu lär det ju dock inte vara direkt svårt att hitta att hitta, en begagnad D7000 väl inom TS budget.
Letar man bland begagnat sortimentet hos fotobutiker är det dessutom inte omöjligt att man kan få några månaders garanti.

Mvh Maria

Jag gick från Nikon D40 till just D7000, kan bara hålla med övriga talare om att D7000 är det givna valet! Men som övriga påpekade spräcker du kanske budgetet lite om du ska köpa nytt (både kamera och objektiv). Men begangnat finns huset för runt 4000.

ANNONS
Götaplatsens Foto