Annons

Vilken projektor???

Produkter
(logga in för att koppla)

x-treme

Medlem
jag har just nu börjat fotografera i dia och har kommit till detta läget att jag vill titta på bilderna också...

Vilken projektor rekomenderar du om du skulle använda den i framtiden för att programera bildspel???
Rak magasin eller rund???
En eller två???
Priset bör vara mänskligt och vad jag menar med det är inte lätt att veta men ungefär 3000-4000kr.
 
Tips på projektor ..

Jag står själv i valet och kvalet till en ny projektor. Jag har tittat på Leica P300IR och Leica P600IR. Personligen lutar valet åt 300:an eftersom den är något billigare samt att jag då kan lägga mer pengar på linsen. Köp den bästa gluggen du har råd med, själv har jag tittat på Super Colorplan 2 på 90mm. Priset på den är väl ungefär lika mycket som för projektorn, men jag tror att den är värd varenda öre. Leica har ju ett välförtjänt och gott rykte i den fotografiska branschen även om de är något dyrare än normalt :) Kolla priset på NY-Camera i Tyskland. Du sparar ungefär 1500 kr på att köpa den där.
NY-Camera
 
Det säljs inte så många nya projektorer nu för tiden. Hade en kompis som för några veckor sedan köpte en ny Leica 600 för 1500 kr exkl objektiv på Madecos rea.

Däremot är begagnatmarknaden att rekommendera. Ofta är projektorerna slitvargar. Köper du en Voigtländer eller Zeiss är de mycket lika Leicas eftersom Leica köpte Zeiss tillverkning och Zeiss köpte Voigtländers. Satsa en peng på objektivet.

Raka hållare är den europeiska varianten medan jänkarna kör med runda, grovt sett.

/e
 
Jag vet inte vilka modeller som gäller idag, men jag håller med Sumpen om att objektivet är det absolut viktigaste. I billiga projektorer är objektivet oftast den svagaste länken.

Om du tittar på glaslösa dia så rekommenderar jag optik med krökt bildfältsplan, typ Leicas Colorplan P. Jag har ett 20 år gammalt sådant. Det ger perfekt skärpa över hela bildytan på ett glaslöst dia. Man måste dock projicera i minst 10 sekunder så att diat hinner "poppa" av värmen i projektorn. Sedan blir det knivskarpt.

Lyssna oxå på fläktljudet, det är störande högt på vissa modeller.

Köp hellre en beg. apparat med bra optik än en ny med billig optik!
 
Jag vill göra bildspel och då vore det ju bra om jag slapp vänta dessa ca 10 sek på att diat ska "böjas". Är då glasade dior mitt val för snabba visningar???
 
ANNONS