Annons

Vilken skrivare rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Jag har hört det tugget om epson länge o gått i fällan varje gång o köpt en ny epson o stått där med fönsterputs o torky papper o rycka strömkabeln i rätt läge för att frigöra skrivarhuvudet för att kunna rengöra det.
Man ska inte behöva leka mekaniker för att skrivaren ska fungera, du har hållit på o pillat med nålar osv för att få igång din epson.
Med canon behöver man inte göra det, skrivaren fungerar oavsett om den står länge. Du behöver inte köra nozzel check o massa strul.
Jag har kört bägge märkena, jag har använt epson värsting skrivare o resultatet har alltid varit det samma förr eller senare.

Jag kan verkligen rekommendera canons pro 1000 om man vill ha en skrivare som fungerar utan strul, samt du slipper använda nålar, frilägga skrivhuvet osv o stå där redo med fönsterputsmedel o torky papper.
Du slipper köra rengöring varje gång du kört ett akvarell papper. Du slipper få ränder i tid o otid.
Du slipper ta hem experter som ändå inte får igång den.
Du slipper epsons bedrövligt dåliga o dyra service.
Med ett så enkelt val att välja canon istället.
 

snap01

Aktiv medlem
finns ytterligare en stor fördel med canon pro 1000 o det är att du kan köpa ett nytt skrivarhuvud för vettiga pengar. Det huvudet kostar ungefär 1/3 av vad epson vill ha i service kostnad ;)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
finns ytterligare en stor fördel med canon pro 1000 o det är att du kan köpa ett nytt skrivarhuvud för vettiga pengar. Det huvudet kostar ungefär 1/3 av vad epson vill ha i service kostnad ;)
Ja det däremot är sant då Epsons huvuden är dyrare och innehåller mer high tech än Canons. Precision Core sägs ha kostat miljarder att ta fram. Det är en mycket mer avancerad teknik än de i princip samtliga andra tillverkare använder.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har hört det tugget om epson länge o gått i fällan varje gång o köpt en ny epson o stått där med fönsterputs o torky papper o rycka strömkabeln i rätt läge för att frigöra skrivarhuvudet för att kunna rengöra det.
Man ska inte behöva leka mekaniker för att skrivaren ska fungera, du har hållit på o pillat med nålar osv för att få igång din epson.
Med canon behöver man inte göra det, skrivaren fungerar oavsett om den står länge. Du behöver inte köra nozzel check o massa strul.
Jag har kört bägge märkena, jag har använt epson värsting skrivare o resultatet har alltid varit det samma förr eller senare.

Jag kan verkligen rekommendera canons pro 1000 om man vill ha en skrivare som fungerar utan strul, samt du slipper använda nålar, frilägga skrivhuvet osv o stå där redo med fönsterputsmedel o torky papper.
Du slipper köra rengöring varje gång du kört ett akvarell papper. Du slipper få ränder i tid o otid.
Du slipper ta hem experter som ändå inte får igång den.
Du slipper epsons bedrövligt dåliga o dyra service.
Med ett så enkelt val att välja canon istället.
Precision Core kom alldeles när SP-C600 och 800 kom så det är efter då den först vågen med den nya tekniken kom i industriella tillämpningar och billiga kontorsskrivare såsom Epson Workforce. Det är först nu efter mer än 6 år den tekniken kommit i SP-C700 och 900 - de nya fotodkrivarna för A3+ och A2. Det är därifrån kunderna nu ska göra sina val och jämförelser, för nu är det den tekniken som säljs och inget annat.

Att jag fick stopp i den svarta kanalen med SC-P600 helt för ca ett år sedan, då jag började printa matt på Canson Etching Rag, berodde nog till väldigt stor del på att jag bytte från Photoblack till Matte som i denna skrivare delar fysisk kanal. Då hade den Matte-patronen suttit där i mer än fem år helt utan att någonsin ha använts. Jag borde självfallet ha bytt den.

Jag undrar faktiskt om någon skrivare klarar av ett sådant mer än 5 år gammalt bläck. Sånt kan dock överhuvudtaget inte ske nu eftersom det nu finns två fysiska kanaler istället för en för svarta bläck. Det är faktiskt helt andra förutsättningar nu både p.g.a. Precision Core och dedikerade kanaler för båda svarta bläcken.

Jag har ännu inga som helst planer på att byta min 600 för den tuffar på fint utan problem och går mot sju år. Ger suveräna resultat och jag kommer definitivt att köpa en 700 eller motsvarande från Epson när så blir dags.

Jag har f.ö. bara fått gräsliga ränder i printarna en enda period sedan 2007 och det var med Lightroom 1 och Epsons R1800 kanske 2008 d.v.s. för 13 år sedan. De berodde överhuvudtaget inte på skrivaren utan på en usel version av Lightroom - en programvara som då var behäftad med mängder av barnsjukdomar. Jag betvivlar att den erfarenheten är riktigt relevant idag.

Epsons service är säkert både usel och dyr men de båda skrivare jag haft har jag aldrig haft några som helst problem med att fixa själv när det behövts. Jag vet inte hur den är idag men dess verkligt dåliga rykte går nog i fotokretsar mest tillbaka på modellen R3000 som föregick SC-P600. Då gällde det nästan till 100% rena fabrikationsfel med läckande skrivhuvuden. Jag har haft min 600 sedan den kom tidigt 2015 och det går mot sju år nu.

Problemen med R3000 dateras alltså till för ca 7-8 år sedan och jag undra återigen om de problemen är särskilt relevanta för de som idag 2021, ska göra sina skrivarval, när tekniken faktiskt ändrats helt i grunden för drygt drygt 6 år sedan och att den numera ingår i alla nya fotoskrivare som säljs av Epson.

Skrivarproblem är dock i grunden enormt stressande och irriterande. De är så mentalt blockerande för många att man efteråt nästan kan likna symptomen med posttraumatisk stress. Hur präglande detta är framgår av det stora behovet av att ältandet dessa problem som ofta ligger rätt långt tillbaka i historien. Alla har rätt till sina upplevelser och har man haft en dålig relation med Epson så är det helt förståeligt att man väljer något annat men av det följer inte att alla haft samma upplevelser och att tillverkare inte försöker ändra mindre bra lösningar över tid, för det gör de.

I den här tråden ber TS om råd inför sitt skrivarval. Jag antar att valet idag står mellan de modeller från olika tillverkare som säljs just nu och inte de modeller som såldes för 13 eller sex, sju är sedan. Är det då inte bäst om råden utgår från just det och inget annat?
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Precision Core kom alldeles när SP-C600 och 800 kom så det är efter då den först vågen med den nya tekniken kom i industriella tillämpningar och billiga kontorsskrivare såsom Epson Workforce. Det är först nu efter mer än 6 år den tekniken kommit i SP-C700 och 900 - de nya fotodkrivarna för A3+ och A2. Det är därifrån kunderna nu ska göra sina val och jämförelser, för nu är det den tekniken som säljs och inget annat.

Att jag fick stopp i den svarta kanalen med SC-P600 helt för ca ett år sedan, då jag började printa matt på Canson Etching Rag, berodde nog till väldigt stor del på att jag bytte från Photoblack till Matte som i denna skrivare delar fysisk kanal. Då hade den Matte-patronen suttit där i mer än fem år helt utan att någonsin ha använts. Jag borde självfallet ha bytt den.

Jag undrar faktiskt om någon skrivare klarar av ett sådant mer än 5 år gammalt bläck. Sånt kan dock överhuvudtaget inte ske nu eftersom det nu finns två fysiska kanaler istället för en för svarta bläck. Det är faktiskt helt andra förutsättningar nu både p.g.a. Precision Core och dedikerade kanaler för båda svarta bläcken.

Jag har ännu inga som helst planer på att byta min 600 för den tuffar på fint utan problem och går mot sju år. Ger suveräna resultat och jag kommer definitivt att köpa en 700 eller motsvarande från Epson när så blir dags.

Jag har f.ö. bara fått gräsliga ränder i printarna en enda period sedan 2007 och det var med Lightroom 1 och Epsons R1800 kanske 2008 d.v.s. för 13 år sedan. De berodde överhuvudtaget inte på skrivaren utan på en usel version av Lightroom - en programvara som då var behäftad med mängder av barnsjukdomar. Jag betvivlar att den erfarenheten är riktigt relevant idag.

Epsons service är säkert både usel och dyr men de båda skrivare jag haft har jag aldrig haft några som helst problem med att fixa själv när det behövts. Jag vet inte hur den är idag men dess verkligt dåliga rykte går nog i fotokretsar mest tillbaka på modellen R3000 som föregick SC-P600. Då gällde det nästan till 100% rena fabrikationsfel med läckande skrivhuvuden. Jag har haft min 600 sedan den kom tidigt 2015 och det går mot sju år nu.

Problemen med R3000 dateras alltså till för ca 7-8 år sedan och jag undra återigen om de problemen är särskilt relevanta för de som idag 2021, ska göra sina skrivarval, när tekniken faktiskt ändrats helt i grunden för drygt drygt 6 år sedan och att den numera ingår i alla nya fotoskrivare som säljs av Epson.

Skrivarproblem är dock i grunden enormt stressande och irriterande. De är så mentalt blockerande för många att man efteråt nästan kan likna symptomen med posttraumatisk stress. Hur präglande detta är framgår av det stora behovet av att ältandet dessa problem som ofta ligger rätt långt tillbaka i historien. Alla har rätt till sina upplevelser och har man haft en dålig relation med Epson så är det helt förståeligt att man väljer något annat men av det följer inte att alla haft samma upplevelser och att tillverkare inte försöker ändra mindre bra lösningar över tid, för det gör de.

I den här tråden ber TS om råd inför sitt skrivarval. Jag antar att valet idag står mellan de modeller från olika tillverkare som säljs just nu och inte de modeller som såldes för 13 eller sex, sju är sedan. Är det då inte bäst om råden utgår från just det och inget annat?
Har du ens epsons nya skrivare? annars har du ingen aning om den fungerar bättre överhuvudtaget. Du matar på med info från epson som värsta försäljaren för den.
Jag har kört epsons värsting maskiner i många år o det hette konstant, nu fungerar dom bättre osv men det gjorde dom aldrig.
Jag är oerhört tveksam till att du någonsin kommer kunna se skillnad på en bild om den är printad med canon eller epson, det man märker enorm skillnad på är att canon verkligen fungerar klockrent utan strul.
Mängder av mina kollegor svitchade o alla säger samma sak.
epson har usel service o är svindyrt dessutom.
varje gång man kör ett akvarell papper så får man problem med epson trots man tar en borste o penslar pappret innan.
Vill man ha en problemfri skrivare så köper man inte epson så är det punkt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har du ens epsons nya skrivare? annars har du ingen aning om den fungerar bättre överhuvudtaget. Du matar på med info från epson som värsta försäljaren för den.
Jag har kört epsons värsting maskiner i många år o det hette konstant, nu fungerar dom bättre osv men det gjorde dom aldrig.
Jag är oerhört tveksam till att du någonsin kommer kunna se skillnad på en bild om den är printad med canon eller epson, det man märker enorm skillnad på är att canon verkligen fungerar klockrent utan strul.
Mängder av mina kollegor svitchade o alla säger samma sak.
epson har usel service o är svindyrt dessutom.
varje gång man kör ett akvarell papper så får man problem med epson trots man tar en borste o penslar pappret innan.
Vill man ha en problemfri skrivare så köper man inte epson så är det punkt.
Nej jag har inte Epsons nya skrivare men det hindrar inte att jag läste på om Precision Core när det kom för 6-7 år sedan. Där är detta själv diagnostiserande och självrengörande skrivhuvudsystem väl beskrivet. Det är något nytt nu även i fotoskrivarna som aldrig tidigare funnits.

Tyvärr har du helt uppenbarligen fastnat i det förgångna och fortsätter luta dig på dina erfarenheter från värstingmaskiner som du kört i många år men tyvärr är det gamla erfarenheter idag som gäller skrivare som hade en helt annan skrivhuvudteknik än de nya har. Dina erfarenheter är tyvärr fullständigt obsoleta idag. Dagens fotoskrivarköpare står lyckligtvis inte inför att köpa dina gamla värstingskrivare, utan de nya SC-P700 eller 900 och för dessa är dina erfarenheter daterade tyvärr. Idag är det ingen skillnad på industriskrivare eller små kontorsskrivare för de har alla den nya tekniken. Så det jag säger gäller för alla Epson-skrivarna idag från den billigaste Workforce till SC-P700.

Varför inte lyssna lite till de som nu köpt de nya skrivarna istället för det är de erfarenheterna som gäller nu och inga gamla som du skaffade dig innan Precision Core. Så pass öppen kan man väl ändå få önska att du kunde vara. Jag begär faktiskt inte ett dugg mer. Saker utvecklas Ove. Det är bara lite synd att inte SC-P600 och 800 fick den nya tekniken redan för drygt 6 år sedan och att man fasade ut den delade svarta kanalen först nu men de låg helt enkelt helt fel i fas och produktcyklerna är tyvärr rätt långa för just fotoskrivare.

Canon har uppenbarligen lyckats bra med sin driftsäkerhet och är bara att gratulera till det. Baksidan är dock för både Canons och de andra tillverkarnas gamla teknik att de fortsätter spola en massa dyrt bläck även genom kanaler som inte behöver rengöras och det finns trådar här på FS där fotografer klagar just på att bläcket försvinner väl fort över tid i Canon-skrivarna även om maskinerna inte används men ändå står på. Det är nog trots allt betydligt smartare, mer ekonomiskt och mer miljövänligt med ett system som själv kan analysera vilka munstycken som riskerar att sättas igen och rensa dessa och inga andra. Det är ju sånt som brukar kallas utveckling.

Valet är fritt men jag tycker bara att det borde göras med relevant kunskap om dagens skrivarteknik och inte grumlas av gamla synpunkter grundade i erfarenheter från skrivare som gjorts med en helt annan teknik än dagens Är det för mycket begärt?

Skillnader i bildkvalitet har överhuvudtaget inte varit mitt fokus i den här diskussionen. Jag har aldrig hävdat att den skulle vara bättre i Epson än Canon. Det är något du som verkar gnaga på dig mer.

Du säger att du och andra märker en ENORM skillnad sedan ni bytte och det är väl bra men även om jag nu har en gammal SC-P600 utan Precision Core så har jag inte haft några problem med den överhuvudtaget sedan jag började printa matt för ca ett år sedan. Pandemin gjorde att den stod ca 4 månader över den varma sommarens veckor också i år och det är inte optimalt för skrivare men det bekom den inte det minsta, så jag är faktiskt tveksam om jag skulle uppleva den där enorma skillnaden om jag nu bytte till en Canon. Däremot skulle jag sätta värde på två svarta kanaler i i en SC-P700, än en enda som min nuvarande gamla skrivare har. Då skulle bläcksvinnet bli mindre också.

... men genom att den fortfarande går så bra så har jag svårt att motivera en uppgradering. Det skulle kännas som helt onödig kapitalförstöring.
 
Senast ändrad:

Micke_O

Aktiv medlem
Det återstår ju att se hur Epsons nya skrivare klarar sig vad gäller igensatta munstycken mm. Jag har som sagt inte upplevt några problem, ännu.

Något som Epsons SC-P700/900 klarar MYCKET bättre än de Canon (senast MP6250) jag haft tidigare är nätverksutskrifter. Canons skrivare har fungerat halvbra när man har wifi på ett subnät och trådat på ett annat och skriver ut från det trådade nätet. Bl a verkar viss kommunikation bara gå i ena riktningen, t ex bläckstatus har inte datorns drivis riktigt fattat. Tyvärr har jag varit tvungen att ha wifi påslaget i skrivaren eftersom andra i familjen har AirPrint som ett skall-krav, annars hade jag givetvis kabelanslutit skrivaren. Nätverksmässigt har mina Epson fungerat helt felfritt till skillnad från Canon.
 
ANNONS