Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken upplösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatica

Aktiv medlem
jag har tagit lite bilder med ca 10mpx upplösning. när jag lekt lite i ps och sedan ska spara dom, vad ska jag ha för upplösning då? vill använda bilderna både på webben och kanske trycka upp dom med i stor format. 300px/tum har jag hört att de ska vara för bästa utskrift kvalité och 72px/tum för bilder i webben. vilken upplösningen ska jag spara bilderna i för att kunna använda dom till båda mina behov?

tack för svar

Strunta i pixlar per tum. Det blir bara intressant när du bestämt exakt vilken storlek bilden skall reproduceras i och med vilken apparat den skall skjutas ut. Och ibland inte ens då.

Spara dem i full storlek om du inte vet vad du skall ha dem till. Alltså alla tio miljoner pixlar. Vad du ställer in för ppi har ingen betydelse - det är bara ett informationsfält i filen och påverkar inte data alls.

Det flesta gör nog så att de spar en variant i full upplösning och med mimimal komprimering. Den kan sedan ligga till grund för t ex utskrifter och ytterligare kopior i mindre storlek.

Om man sedan behöver en variant för webben så sparar man en ny kopia med ett mindre antal pixlar. Hur många beror helt och hållet på hur man tänker använda den. För webbruk behöver man sällan bilder som är mer än 1000 pixlar breda. Själv brukar jag tycka att 720 x 480 pixlar är rätt lagom för en stor bild på en hemsida, men som sagt det beror helt och hållet på syftet.

ANNONS
Götaplatsens Foto