Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken vidvinkel till 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
hej

undrar vilken vidvinkel jag ska köpa ?
har kollat på tokina 11-16 och sigma 10-20 3.5.
har även sätt sigma 8-16 men vet inte så mycket om den. är den bra ?
vilken är att föredra av dessa ? finns det fler man bör väga in ?
10-20 objektivet ligger bra i min budget. tokinan är liite för dyr, men är den bättre ?
behöver råd och tips.
de gluggar jag äger idag är:

sigma 17-70 os
tamron 70-300 vc

Har haft Sigma 10-20/4.0-5.6 och 8-16/4.5-5.6 till 7D.
Hade jag fått välja en av dom så hade jag valt 8-16. Hört att Sigma 10-20/3.5 är mindre skarp än föregångaren, men dock är den ju ävenljusstarkare.
8-16 är ju mer vidvinklig så det är dom parametrarna du ska titta på.
Sigma 8-16 är skarpast! men kan ej ha filter på.

/Stefan

Har haft Sigma 10-20/4.0-5.6 och 8-16/4.5-5.6 till 7D.
Hade jag fått välja en av dom så hade jag valt 8-16. Hört att Sigma 10-20/3.5 är mindre skarp än föregångaren, men dock är den ju ävenljusstarkare.
8-16 är ju mer vidvinklig så det är dom parametrarna du ska titta på.
Sigma 8-16 är skarpast! men kan ej ha filter på.

/Stefan

är 8-16 skarpare än tokinan också ?

tokinan verkar mindre skarp och lider definitivt av påtaglig CA.

Själv gick jag och köpte mig en Samyang 14/2.8 då jag mestadels använder detta ändläge. Den 'r ruskig skarp, ljusstark och lider inte så mkt av CA. Tyvärr manuell, men ska använda det till landskapsfoto.

EDIT: 14mm på FF alltså och 8mm på APS-C

/Stefan

Det är mycket delade meningar om ifall Sigma 10-20/3,5 är skarp eller oskarp. De som har den säger att den är skarp, de andra att den inte är det - verkar det som.

Kanske var lite dålig tillverkningsstandard tidigare och de som då prövade blev missnöjda och kollar inte objektivet igen, medan de som köpt objektivet senare är nöjda? Bara en gissning...

Har dåliga erfarenhet om Sigma-kvalitet, om du köper en rekommenderar jag absolut köpa nytt (med garanti). Om jag skulle nu köpa vidvinkel skulle jag titta Tokina 11-16, den är också ljusstark, några kompisar har sådan och dom har varit väldigt nöjda. Annan alternativ är förstås Canon 10-22.

Det är mycket delade meningar om ifall Sigma 10-20/3,5 är skarp eller oskarp. De som har den säger att den är skarp, de andra att den inte är det - verkar det som.

Kanske var lite dålig tillverkningsstandard tidigare och de som då prövade blev missnöjda och kollar inte objektivet igen, medan de som köpt objektivet senare är nöjda? Bara en gissning...

Tittar man här så är den med fast bländare mindre bra. men som sagt, det är ½ steg bättre ljusinsläpp. Man får ju se vad man behöver mest.

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=3

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto