Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket öga tittar du med??

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
eon skrev:
...Det finns väl inget bra med att titta i sökaren med vänster öga!?...
Fick tjata för att ens få pistol i lumpen, just för att jag knappast ser på höger öga.

Enkelt: Jag tittar med vänster öga för att öht se vad jag fotograferar. Ok anledning? :)
 

David G

Aktiv medlem
Om man blundar med det ögat som man inte tittar i sökaren med, då spelar det alltså ingen roll vilket som är dominant?
 

Olsin

Aktiv medlem
Höger öga är dominant, ser hälften så bra med vänster öga (okorrigerat) och jag fotar ändå med vänster öga av "ergonomiska" skäl. Jag får helt enkelt bättre stöd mot kroppen om jag gluttar med vänster öga.
 

Makten

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Testa! :)
Det verkar funka i princip lika bra som höger. Det blev inte ens nämnvärt knöligt att hålla i kameran, vilket jag misstänkte innan.
Däremot kommer ju näsan lite illa till, och jag antar att den kommer att orsaka byte av fokuspunk och annat elände på min egentliga kamera (som är på service). Ska helt klart prova i praktiken i alla fall. En direkt fördel är att höger öga skyms av högerhanden, så man behöver inte blunda med det. När man blundar med ena ögat blir det ju lätt lite krampaktigt nämligen, åtminstone efter ett tag.
 

Fibbe_15

Aktiv medlem
Höger öga!
Troligen för att på den första kamran jag hadde satt sökaren väldigt långt in och till vänster. Det var omöjligt att titta med vänsterögat i sökaren utan att mosa näsan totalt :)
Men tittade man med höger öga kom näsan utanför kamran.
/F
 

solvargen

Aktiv medlem
Höger eller vänster öga??
Stor eller liten näsa??
Kan det kanske bero på hur stor näsa man har som gör att man väljer det ena eller andra ögat??
Eftersom min är typ mindre har jag inga problem att få plats med den när jag kollar i sökaren med mitt vänstra öga.
Däremot kan jag tänka mig att de med större näsa måste kolla med höger öga och eftersom sökare sitter mera till vänster på kaneran så kan dessa "stora näsor" sticka ut om vänster-sidan på kameran!!
Mvh Thomas
 

murdoc

Aktiv medlem
Det här var en kul tråd!

Själv så är jag högerhänt, sparkar boll med höger men åker snowboard goofy, dvs. åt fel håll med högern först.
Bågskytte, gevär och kamera, där siktar jag med vänster öga.
Vad gäller kameran så känns det som om den är byggd för vänster öga.
Man håller ju under kameran(eller i objektivet) med vänstar hand och trycker av med högern.
Vänster öga sitter oftast =o) närmare vänster hand än höger.

Bäst att lägga till att jag inte tycker att det är något fel i att kika med höger.
Så behöver ingen hänga upp sig på det.

/Tommy
 
ANNONS