Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket bildvisningsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilket bildvisningsprogram?

  • Fotostation

    Röster: 32 5.8%
  • Thumbsplus

    Röster: 14 2.5%
  • IMatch

    Röster: 4 0.7%
  • ACDSee

    Röster: 338 61.1%
  • Annat, se nedan

    Röster: 135 24.4%
  • Inga bilder i datorn

    Röster: 30 5.4%

  • Totala väljare
    553
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mjonsson

Aktiv medlem
Graphic Converter

Som Mac användare så är jag ett starkt fan av Graphic Converter. Annars har vi ju iom OS X fått ett "inbyggt" förhandsvisningsprogram som funkar det med.
Gäller det arkiverade bilder - oftast jpeg, så funkar faktiskt en webbläsare rätt bra. Fast, det är klart. En A4 scannad bild i 300 dpi blir ju "rätt" bred i Explorer...

Förhandsvisning för tryck blir ju dock i Photoshop 7.
 

Besse

Aktiv medlem
Har nyligen införskaffat Portfolio 6 från Extensis dyrt (tyvärr) men bra. Har provat många "billiga" men tyvärr inte blivit nöjd.
 

forstheim

Aktiv medlem
Beroende på hur jag "tittar" så använder jag olika program/metoder. För en riktig titt så är det naturligtvis ljusbord/lupp och duk som gäller. Om vi pratar mjukvara, vilket var det som åsyftades i frågeställningen, så använder jag mig av Photoshop och ett enkelt program som heter PhotoBase.

Photoshop är "verktyget" medan PhotoBase är programmet för att söka en viss typ av bilder, kunna se tumnaglar och sedan plocka upp dem i ett litet större format.

Så..jag använder alltså mig av "Annat, se nedan" för att "titta" på mina bilder. All data om bilderna ligger dock separat i Excel.


/Zim
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
För att kika på bilder använder jag Olympus Camedia Master, det klarar av dom flesta bilderna.
Enkelt att kika på enstaka bilder eller som bildspel på skärmen, går även att göra bildspel som kan skickas iväg.
 

ulfpersson

Aktiv medlem
Mervärde med en bilddatadas

Jag använder Imatch men det är ju en fullfjädrad bilddatabas och ingen viewer. Jag har behov att att enkelt och smidigt men samtidigt flexibelt, kunna kategoricera mina bilder. Imatch är suveränt på detta, dessutom kan det skapa tumnaglar även från Canons RAW-format. Tumnaglarna lagras i en databas. Imatch har bra sökfunktioner samt koll på både EXIF och IPTC. Dessutom kan man enkelt exportera och importera informationen från bilder och databas, så man blir aldrig inlåst i Imatch utan kan enkelt byta program utan att behöva göra om kategoriceringarna.

Jag rekommenderar verkligen Imatch för att hålla ordning på dina bilder.
 

StefanH

Medlem
Iphoto

För oss som inte använder PC utan Mac OSX tror jag nog Iphoto är störst för bildvisning, använder själv det ivartfall.
 

kaw

Aktiv medlem
Access för bilddatat och kategorisering. Webbläsaren (Explorer) för ljusbordsurvalet, dvs när jag sätter ihop ett album av digitalkamerabilderna.

Fasligt massa jobb med programmeringen (Visual Basic och Javascript) men resultatet desto trevligare. Jag vet inte annars hur jag skulle göra för välja ut bildera att beställa kopia av om jag inte kunde komponera hela albumet i datorn.

Att beställa fler bilder och sedan se vilka som passar in vid själva monteringen är inte ett alternativ pga att jag har alldeles för hög snittid på bearbetningen per bild innan den är klar att skickas in till labbet. Dessutom går det inte att (säkert) veta vilka som passar i lite större kopiestorlek.

Även om jag är rätt tillkrånglad av mig så finns det ju fler som funderar en hel del över hur de lägger upp sina procedurer - är det någon som känner igen sig i mina funderingar?
 

arne.w

Ny medlem
ACDsee är klart ett mycket bra program.
Jag har en bildbank på nästan 50000bilder då är det bra att använda nåt annat än photoshop eller svg. Med ACDsee har man bra kontroll med scrollhjulet och kan enkelt få fullscreen och bläddra.
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Jag använder mig av ett antal olika bildvisare, framförallt Thumbs och ACDSee. Har även märkt att Fotostation är ett väldigt populärt program bland många kollegor, något som jag inte förstår då jag själv tycker att det är ett skitprogram som till råga på allt är väldigt dyrt.
 

Tommy j

Guest
Bildvisningsprogram

Jag använder gratisprogrammet Irfanview,som brukar finnas med på skivorna som är med i datatidningarna.Ett lättanvänt program med vissa bildbehandlingsmöjligheter.
 

Guffa

Aktiv medlem
ACDSee mest... särskilt till bilderna från digitalkameran. ACDSee har finessen att jag kan vrida originalbilderna utan att behöva spara om dem, all informationen från digitalkameran finns kvar. (Finns säkert i fler program...)

De bilder jag har scannat in kan jag ju se (och söka bland) på min hemsida (guffa.com), eller i mitt kraftfulla administrationsgränssnitt till hemsidan. :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS