Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket grafikkort till LR och PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasM

Aktiv medlem
Använder idag grafiken i CPUn vilket är HD3000 och den supporteras inte av Lightroom. Har fotopaketet från Adobe med både LR och PS men använder mest LR och skulle vilja använda GPUn då datorn får jobba ganska mycket sen uppgradering till LR CC.

Grafikkort kan man ju betala hur mycket som helst för men jag spelar inte för 5 öre så jag är ute efter ett grafikkort som gärna räcker till men också är någorlunda framtidssäkert när det gäller LR och PS. Finns ju en hel uppsjö av grafikkort och det finns säkert bra erfarenheter därute så jag undrar helt enkelt om ni har några bra tips på grafikkort? :)

Fortare är jag vill inte direkt ute efter, jag vill avlasta CPU-grafiken i developermodulen vilket förvisso lär speeda upp förändringarna lite när man drar i reglagen.

Rekommenderatlistorna har jag kikat på men sen så finns ju korten i x antal varianter, räcker det t ex gott och väl med 2 gb i minne eller bör man gå upp på 4 gb eller är 4 helt enkelt väldigt mycket i överkant. :)

Jag gissar på att ett vettigt kort med 2 gb räcker gott och väl men är som sagt en ren gissning.

Då spelar ett grafikkort ingen roll.

Antal Gb till grafikkortet beror på hur mycket skärmyta du vill visa data på.

Så var det förr men inte numera, mera grafikminne idag ger egentligen ingenting för en vanlig datoranvändare faktiskt. I teorin så kan man använda högre inställningar när man spelar spel men i praktiken så är grafikprocessorn oftast flaskhalsen och inte grafikminnet.

/Håkan

Så var det förr men inte numera, mera grafikminne idag ger egentligen ingenting för en vanlig datoranvändare faktiskt. I teorin så kan man använda högre inställningar när man spelar spel men i praktiken så är grafikprocessorn oftast flaskhalsen och inte grafikminnet.

/Håkan

Bra info, mao så räcker det gott och väl med 1 eller 2 gb för ändamålet. :)
Tror nog ett dedikerat grafikkort kommer att göra nytta i mitt system, som det är nu kan jag inte använda GPUn eftersom det inbyggda inte stöds av varken LR eller PS och datorn får kämpa ganska duktigt för att hålla CPU-tempen nere när jag jobbar i developermodulen och vad jag har förstått är det just i developermodulen som GPUn används om man har ett grafikkort som stöds. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto