Annons

Vilket objektiv är du mest nöjd med till din Sony a7c ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller uppenbarligen helt med.

Aha. Jag har inte alls hängt med när det gäller A6000-serien. Jag använde väldigt länge en RX1 original, byte senare till A7C när den kom.
APS-C är för mig ett underligt format. Jag har haft micro 4/3-utrustning och FF-grejer. Det där mitt emellan har jag inte förstått poängen med riktigt. Jag är dock säker på att det finns en poäng. Den nya A6700 verkar ju jättebra och man kan ha samma objektiv som till en FF Sony.
Men... varför?

Jag har en Sirui Aurora 85/1.4 till min Sony. Främst därför att den är billigare och lättare än Viltrox. 67mm filter istället för 77mm är stor skillnad. 300 gram lättare för mig att bära och ett par tusen kvar på kontot.
Kanske har Viltrox bättre kvalitetskontroll. Jag fick byta ut Siruain mot ett annat exemplar på grund av ett tilta linselement. Nu är det fint.
Jag har lagt upp rätt många bilder på den här sidan.
Viltroxobjektiven köper jag för bildkvalitetens skull. I det fallet bryr jag mig inte.

A7IV är helt överlägsen i mörker

Stina - när jag tittar på svaren hittills verkar diskussionen ha spårat ur.... Som vanligt handlar det mycket om vilken budget man har. Jag har bl.a. ett Sony 20-70/4 G till min A7C2. Det skulle täcka in dina behov men kostar en del även begagnat. Tamron har billigare zoomar men med mindre omfång. Fasta objektiv kan vara begagnat Sony 55/1,8 eller40/2.5 G eller 50/2.5G. Ett budget vidvinkel är Viltrox 28/4.5 Fast bländare! Bifogare en exempelbild för alla belackare. Kostar dryg tusenlapp.

Bilagor

• _DSC3345-Redigera.jpg
    _DSC3345-Redigera.jpg
    8.8 MB · Visningar: 11
[...]
Många fågelfotografer och gatufotografer är glada åt hus med mindre sensorer. De förra för crop-faktorn som ger en bildvinkel som motsvarar 1,5 eller kanske 2x av den brännvidden som det råkar stå på objektiven. Bra på safari också.
[...]
Det där är grejen som är svår att förstå för mig. Gå hela vägen från FF då och använd mikro 4/3 på safarituren.

Gatufotografer är en så heterogen grupp att det är meningslöst att säga att diskutera vad de föredrar som grupp.
För gatufoto är dessutom den gamla vikbara skärmen helt överlägsen det vloggarstuk som min A7 lV har. En A7 kan aldrig bli lika kompakt och lätt med objektiv som en av de tidigare modellerna i A6xxx-serien som har fördelen med de små batterierna i t.ex A6300 eller A6400 eller exv. NEX7.
Tidigare diskuterade vi 40mm-optiken och jag postade den här uträkningen:

sony a6300 404
viltrox 27/1,2 560
summa: 964 gram

Sony A7C 509
TTArtisan 40/2 176
Summa: 685 gram
(samma vikt med Sony 40G)

Det är ett bra steg mellan hur AF funkar i dåligt ljus med A7 III och A7 IV och A7C är väl samma generatilon som A7III.

MFT går bort för mig idag. Som redan sagts så kan objektiv för Sony samrukas på både FF och APS-C då fattningen är densamna. I de senaste generationerna A7-kamaror kan man enkelt skifta mellan FF och APS-C.

Även om sensorn i A6300 är bra i mörker så klarar den max ISO 6400 i mörker (tycker jag) medan A7III och A7IV klarar ISO 10 000 till 12 800 med hjälp av DXO Deep Prime. MFT har det nog ännu kämpigate under gamedrives i gryning och skymning.

Jag skulle nog ha problem med MFT i den korta änden p.g.a. "förlängningsfaktorn" också men utan min analoga historia skulle jag nog valt MFT som resesystem.

..... men en A7C med min Sony Zeiss 35:a skulle vara mer kompakt och lätt en det mesta så det blir min rekommemdation till TS. Det måste nästan vara ultimat.

Senast ändrad:
Det är ett bra steg mellan hur AF funkar i dåligt ljus med A7 III och A7 IV och A7C är väl samma generatilon som A7III.

MFT går bort för mig idag. Som redan sagts så kan objektiv för Sony samrukas på både FF och APS-C då fattningen är densamna. I de senaste generationerna A7-kamaror kan man enkelt skifta mellan FF och APS-C.
Jag tänkte mer på detta i princip. Kör FF eller mikro 4/3. En APS-C Sony med Viltrox 27/1.2 blir, som sagt, större och tyngre än FF med ett 40mm-objektiv,
Även om sensorn i A6300 är bra i mörker så klarar den max ISO 6400 i mörker (tycker jag) medan A7III och A7IV klarar ISO 10 000 till 12 800 med hjälp av DXO Deep Prime. MFT har det nog ännu kämpigate under gamedrives i gryning och skymning.
Ett steg kämpigare, javisst.
Jag skulle nog ha problem med MFT i den korta änden p.g.a. "förlängningsfaktorn" också men utan min analoga historia skulle jag nog valt MFT som resesystem.

..... men en A7C med min Sony Zeiss 35:a skulle vara mer kompakt och lätt en det mesta så det blir min rekommemdation till TS. Det måste nästan ultimat.

A7C med Sony 35/2.8. Absolut. 35:an bör gå att hitta begagnad. Bra förslag. Ett annat objektiv som är underskattat är Sony 28/2. Går att hitta begagnat billigt.

Hej!
Tänkte ta igen mitt fotointresse efter svacka..och ber om ursäkt om det redan finns trådar om detta.
Jag har en Sony a7c som jag inte riktigt lärt känna. Har nöjt mig med det objektiv som följde med vid köp. Men kanske är det kul med ett kompletterande objektiv? Tänker för allroundfoto.. fota familj o vänner i action så väl som djur o natur, sport och street.
Jag har ett Tamron 28-200mm f/2,8-5,6 som jag använder flitigt med mina Sony kameror både privat och i jobbet. Det är ett riktigt bra och mångsidigt objektiv som jag rekommenderar varmt!

Som allround för A7III och IV har jag länge haft Sony 24-105/4 G på gatan och på resor. Svårt att vara missnöjd med de resultat den ger för "fotoreportage" men med de kamerahusen blir det också en redig klump att släpa på. Jag är också lite trött på zoomar för de ger bilderna en viss karaktär.

Tycker både det är roligare och mer utmanande med bara en 35mm eller 40mm och de tvingar en att gå närmare och då blir bilderna inte sällan bättre också. Ljustarkare primes ger ytterligare möjligheter som oftast inte riktigt finns med zoomarna om man också vill ta bilder av människor och vad de gör.

Jag har verkligen saknat 40mm som jag alltid hade på min analoga kamera i massor av år. Grejen är också att dagens objektiv är mycket bättre fullt öppna än de var på 70-talet i princip utan undantag. Då fick man välja mellan skärpa och bokeh - det behöver man inte nödvändigtvis idag och det är underbart.

En Sony Zeiss 35mm borde gå att få för ca 3500 idag.

Senast ändrad:
Det poppar upp i minnet helt plösligt om några gamla Sigma objektiv runt 35mm, Afe hade köp något av dem, minns inte riktigt om det var samtidigt med A6000 eller Nex 7 dom var billiga men ganska bra och då vid den tiden det var dåligt med APS-C objektiv för Sony. Finns väl inte kvar nu för tiden förstås.

Jag minns också det inspelet av Afe. Bra rekommendation då. Även om den är lite lång för gatan så är väl även Sonys 50mm 1.8 för APS-C förvånansvärt bra, liten och välgjord. Har nyupptäckt den för ett tag sedan. Sony Zeiss 35-an för FF kan också vara ett bra alternativ även med mindre sensorer.

Sigmaobjektiven jag hade var bra optiskt, men kvaliteten usel. Nu har jag Sonys 24/2,8G och 40/2,5G när jag vill ha små lätta objektiv. De är ruggigt bra på alla sätt utom priset :)

Allround tänker jag litet till storleken och någonstans kring måttlig vidvinkel till normalbrännvidd. Mina två favoriter är Zeiss Batis 25/2 (inte så liten dock) och Sony Zeiss 55/1,8. Sigmas I-serie är fin också. Jag har 35/2. Väldigt bra kvalitetskänsla och mycket fint bildresultat. Det enda jag inte riktigt gillar är att den förlitar sig på mjukvaran för att korrigera distorsion och annat.

Sigmaobjektiven jag hade var bra optiskt, men kvaliteten usel. Nu har jag Sonys 24/2,8G och 40/2,5G när jag vill ha små lätta objektiv. De är ruggigt bra på alla sätt utom priset :)

Håller helt med Afe. De där objektiven är toppen. Frågan är väl bara varför det tog så lång tid att få fram den serien för Sony. Även om Nikon länge såg sina DSLR-grejor som high end och då kunde lansera en bra serie billigare, kompaktare och lite mer ljussvaga objektiv för spegelöst så var nog det erbjudandet bra mycket mer åtkomligt och realistiskt än Sonys GM-serie som de flesta faktikst inte haft råd att efterfråga - hur bra de ändå varit. G-serien är ju jättebra den också även om den generellt sett är B-laget rent optiskt men det döljs ju delvis snyggt genom kompensering i kamerahusen.

Länkar till reviews av bl.a. Sony FE 24mm F2.8 G, FE 40mm F2.5 G, och FE 50mm F2.8 G. Alla små kompakta och välbyggda. I Sverige landar de objektiven på över sjutusen spänn idag. Ska man ha alla tre så blir det ju en slant. GM kan mycket väl kosta tre ggr så mycket och i detta sammanhang så går ju de bort också för att de är mycket större och tyngre.

Som vanligt är Sony också flera tusen dyrare än tredjepartsalternativ som det nu finns en hel del av men även de har ju tagit lång tid på sig att dyka upp och har även de i många fall blivit relativt sett dyrare (exv. Sigma).

Äntligen börjar det dock komma verkligt bra sådana utmanare till både Tamron och Sigma som inte som i början bara kom i manuella varianter. Manuellt är inget alternativ tycker jag om man nu har kamerahus med Sonys fantastiska AF-system. Att sätta ett manuellt Samyang på en A1, en A7IV eller A7rIV eller A7rV eller för den delen på TS A7C är verkligen att göra en Ferrari till en Folkvagn med ett skott.

Om man bortser från pris en stund, så kokar det nog ändå ned till en kompromiss mellan storlek och vikt och bildkvalitetsegenskaper och vad man väljer beror ju helt på om man helt fastnat i det korta skärpedjupet eller inte. För de som verkligen bryr sig om storlek och vikt för gatan och exv. reportage och resor så är det härligt att det nu finns så pass mycket bra att välja på men ända sedan den första A7-an kom så har Sony Zeiss 35mm 2,8 och 55mm 1,8 funnits. Lite dyra (8-10 000) men väldigt små och kompakta och 55-an är fortfarande ett av de skarpaste objektiv som Sony någonsin tillverkat. 35-an har jag haft ända sedan jag köpte min första A7/A7r och är nog det fasta objektiv jag använt allra mest på digitala kameror.

Senast ändrad:
Sedan ett objektiv jag inte testat själv, men Sonys 24-50/2,8 skulle vara högintressant för mig på en A7C. Täcker de tre brännvidder jag använder mest med bra ljusstyrka och kvalitet (så vitt jag vet) utan att bli stort.

Frågan är väl också om detta Viltrox 40mm 2.5 för mellan 1990:- och 2200:- spänn (enligt Prisjakt) skulle kunna vara en kandidat. Tror jag skulle passa perfekt på en A7C. Jag tror detta kanske slår de flesta alternativen när det gäller de små objektiven. Sonys 40mm 2.5 G är som förväntat enligt Prisjakt precis runt 3 ggr dyrare (runt 6900:). Frågan är om det är så mycket bättre optiskt även om det säkert är betydligt mer välbyggt som ju G-objektiven ju brukar vara.

(Det verkar nog som om Sonys högprislinje kommer bli utmanad på allvar nu av Viltrox och det både i konsumentskiktet AIR och i PRO och Premium-skikten av Viltrox PRO- och LAB-serier. De senare objektiven är verkligt välbyggda också och utmanar Sonys GM-serie både när det gäller byggkvalitet och optiskt även där till 1/3 av GM-priserna. Det som väl fortfarande verkar skilja där är ju att Sony har dubbla fokusmotorer och fokuserar snabbare åtminstone än PRO-serien men det är Viltrox LAB-serie som är deras motsvarighet till yttersta premium - utvecklingen går vidare.)

VILTROX 40mm
1756075006531.png
1756125681110.png

1756074919982.png
Summa 33,7 Omdöme GULD hos Cyberphoto

Väldigt lite pengar - ungefär som Afe:s gamla Sigma-objektiv - fast mycket bättre optiskt förmodligen och för FF istället för APS-C. Till och med bra omdömen om bokeh fullt öppen.

Gå till länken själva och kolla bilderna. Verkar rätt vasst faktiskt.

SONY 40mm G
1756125410753.png
1756125487810.png

Summa: 35 Omdöme: GULD

Senast ändrad:
Jag har lagt in en jämförelse ovan och ska man sammanfatta så är båda objektiven 40mm 2.5 och helt jämförbara i användningsområde. Sony G-objektivet är mer påkostat och har bl.a. en programmerbar knapp för exv. Focus Hold. I övrigt skiljer det bara någon poäng i sammantagna omdömen och Viltrox-objektivet får t.o.m marginellt högre omdöme i bildkvalitet. Det är även lättare.

Den stora skillnaden är priset och där kostar Viltrox-objektivet rätt precis 1/3 av vad Sony-objektivet kostar. I Stockholm för bl.a. Rajala Viltrox om man vill klämma på objektiven men de måste ofta beställas från Finland då alla objektiv inte finns i butiken i Stockholm. Jag fick vänta en tre-fyra dagar på leveransen.

Rajala har också en väldigt väl fungerande inbytes-process "Swap-It" om man vill byta in gamla grejor som delbetalning. De har mycket begagnat också och har man tur kan man ju hitta något där också.

Sony har ett verkligt problem med sin prissättning i Europa. Kanske hela världen nu med de nya Trumpska tullarna.
Jag har Sonys 40mm-objektiv och det är svårt att rekommendera det framför Viltrox lika snabba (långsamma) optik till en tredjedel av priset.

Till A7C _är_ det en fördel om objektiven har bländarring. Hur många tusenlappar bländarringen tillsammans med den programmerbara Focus Hold-knappen är värd får var och en bestämma själv...

Som Sony-användare tycker jag det är skönt att det finns fler objektivtillverkare nu än för några år sedan. Jag ser också att mina fyra senaste objektiv har varit Voigtländer, Voigtländer, Sirui och Tamron

Bländarringen finns inte på de billigaste Viltrox AIR-objektiven såsom 40mm 2,5. Då måste man upp på PRO-serien minst men där finns ingen 40mm vad jag vet men väl en 50mm 1,8 för 4990:- och det är heller inget dåligt objektiv för de pengarna även om det är dubbelt så dyrt.

Det är som sagt lite dyrare men ändå halva priset mot ett Sony Zeiss 55 1.8 som väl får anses som Sonys dyrare substitut som hos Cyber kostar nästan 10 000:- nytt. Det är dock vad jag kunnat se INTE märkt som ett PRO-objektiv av någon orsak. Möjligen för att det saknar den vädertätning PRO-objektiven har.

Jag gillar faktiskt "bländarringen på PRO-modellerna och kan tänka att det kan vara en bra funktion vid gatufoto. Den påminner väldigt mycket om hur mina gamla analoga Konica AR-objektiv ser ut. De har också ett A-läge som kallas AE. Skillnaden är bara att Viltrox har helt omkastad märkning i jämförelse med Konicas. Känner mig hemma där trots det :).

Undrar hur länge Sony kan låtsas som om det regnar. Jag är faktiskt inte ett dugg förvånad att kineserna nu är både ikapp och i vissa avseenden förbi (när det gäller pris/prestanda). Det är ju så den reala ekonomin funkar. Om väst och Japan i detta fall lägger en stor del av sin tillverkning i Kina så blir det ju till sist där tillverkningskunskapen samlas. Till slut behöver man inte heller japanska eller västerländska konstruktörer för man har massor av egna som är väl så kunniga som de vi eller japanerna har - eller en gång hade.

Senast ändrad:
Även om det är ett par år sedan så är ju denna artikel lite intressant och en del av reaktionerna på den. Det finns användare som sett och ser Canons policy mot tredjepartstillverkare av objektiv som en klar "deal breaker". Kanske var det så i ännu högre grad 2022 an det är idag då Canon jobbat under de senaste åren på att fylla de gap man tyckt sig ha i sitt utbud.

Timothy Hamilton September 6, 2022

I use a Canon RP and plan on upgrading to an R5. This news has made me reconsider moving away from Canon altogether. Conventional wisdom recommends choosing the lens ecosystem rather than a camera. By that standard, if I were choosing a camera today, I would go with a Sony for this reason.

Eric GuizzettiSeptember 6, 2022

I have a Canon R5 and was thinking about purchasing an R3 but when news like this hits it makes me want to move to Nikon or Sony. Canon is creating a little monopoly on Canon. This kind of stuff not only makes Canon look bad but hurts innovation and the ability to purchase cheaper quality glass.

dick ranezSeptember 6, 2022

Canon is right. Just like apple, canon wants to preserve the integrity of the user experience. When so much of today’s equipment is software driven, the ability of the vendor to implement change is critical. Unless there’s an established licensing procedure which would allow third party manufacturers early access to future improvements to help maintain compatibility there is a constant exposure for customers, others make allowances - micro 4/3, l-mount alliance, sony - for example. Canon chooses otherwise.

Med tanke på vad som skett sedan Trump fick tull-spel och tillverkare som Viltrox verkar knäckt koden till hur man tillverkar high end-objektiv så pass effektivt att man kan prisa dem till 1/3 av vad Sony tar för sina både i G och GM-segmenten så undrar jag om inte det är Sony som kommer få problem långt före Canon men priset är ju att deras användare stängs ute från en stor de av det utbud Sony har tillgång till. Sony kanske säljer fler kamerahus men möjligen till ett pris av betydligt färre sålda Sony-objektiv. Det gick väl enklare så länge kinesiska objektiv var kvalitativt underlägsna och i de allra flesta fallen manuella. Det har ändrat sig nu och Canon känner sig hotade.

Drakoniska tullar kan nog inte skydda vare sig USA:s och Europa:s industrier för evigt vare sig det gäller bilar, andra maskiner eller kamera-objektiv. Varken USA eller Europa kan konkurrera på många konsumentmarknader längre och kan man inte det så får man kanske göra något annat. Den kinesiska produktiviteten och produktivitetstillväxten har varit mycket högre än andras i decennier och det börjar verkligen märkas nu på många sätt. Trump-tullar är mest ett utslag av panik och svaghet och visar i blixtbelysning USA:s och Europas strukturella svagheter. Det är kineserna som verkligen har trumf på hand och de sitter bara stilla i båten och låter tiden ha sin gång. Den striden kommer USA aldrig kunna vinna.

Senast ändrad:
[...] Det är kineserna som verkligen har trumf på hand och de sitter bara stilla i båten och låter tiden ha sin gång. Den striden kommer USA aldrig kunna vinna.
Så är det.
Billiga kinesiska varor har varit lättåtkomliga under över tjugo års tid nu. Vi har pratat om stackars kineser i sweatshops och fortsatt handla av dem och plötsligt fått lära oss att det finns ett stort modernt Kina som tillverkar allting alla i världen behöver.
Ooops. Diktatur är effektivare än individuellt självförverkligande och tjänstemannakultur.
Det är nog västvärlden som får svettas mest i framtiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto