Annons

Vilket objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Algoth

Medlem
Hejsan allihopa! Jag ber om ursäkt i förväg om det är så att någon redan har ställt den fråga jag kommer att ställa, men jag har tyvärr inte tagit mig tid att söka igenom forumet. Hoppas att någon eller några tar sig tid att besvara mig.

Mitt dilemma:
Jag har en Nikon D40, och jag är en färsk hobby fotograf. I dagsläget har jag det objektiv man får med när man köper kameran(vet inte vad det heter exakt, då jag inte har tillgång till det just nu). I sommar ska jag och några vänner ut på en tågluff i Europa och jag vill verkligen fånga detta ögonblick på bästa sätt. Så min fråga till er är: Vilket objektiv passar mig bäst om jag ska ut och resa och vill kunna fota byggnader, natur, folkmassor, på dagtid och på natten?

De jag har kikat på är:
AF-S DX VR Zoom-NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED
och
AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G

Vad jag har försått så behöver jag AF-S för min kamera, och VR är bra att ha om man är lite darrig på handen. Samt att det förstnämnda är ett zoom-objektiv och att det andra är ett fast objektiv.

Snälla, hjälp mig!

Mvh

Med tanke på kvalitén och ljusstyrkan på kit-objektivet till D40 (18-55/3,5-5,6 version 1?) så tror jag att ett 35/1,8 skulle vara det bästa valet.

Ska du tågluffa har jag en misstanke om att det kommer att bli fler sena kvällar än tidiga morgnar och då är det nog kul med ljusstyrkan ;-)

55-200 hade nog också varit kul att ha, men jag tror att du skulle gilla 35 mm bättre.

Haha, det där med sena kvällar har du nog helt rätt i. Tack för snabbt svar! Du har inget tips på något annat objektiv som du tror skulle passa mig bra?(som gärna håller sig nära samma prisklass som de andra två).

Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II
är den ultimata rese zoomen fast kostar lite mera fast då klarar du dig med ett objektiv

18-200 mm är ett bra "walk-around"-objektiv utomhus i dagsljus, men inte mycket att ha i dåligt ljus under sena kvällar... :)

Där funkar däremot det tidigare föreslagna 35/1.8G-objektivet. Dock ger detta en bildvinkel som motsvarar ett 50 mm objektiv på en APS-C kamera (som din Nikon D40), och inomhus behöver man ofta mera vidvinkel ifall man vill få med mer än en person på bilden...

Skulle tro att ett 18-55/2,8 från Tamron eller Sigma skulle vara det bästa och mest användbara valet för dig. Sigma har också en stabiliserad variant (men då blir den förstås ett par tusen spänn dyrare).

De huvudsakliga skillnaderna är att Tamron är skarpare medan Sigma har lite snabbare autofokus. Sedan är det normalt mycket mindre problem med Tamron. Sigma har väldigt dålig produktionskontroll, så man kan få testa ett flertal exemplar på raken för att få ett som är bra (inte helt enkelt att klara ifall man är oerfaren). Dessutom är Sigma sämst på marknaden när det gäller deras objektivs kompatibilitet när det kommer nyare versioner av kameror från de olika tillverkarna. Det finns gott om lite äldre Sigma-objektiv där autofokusen inte längre funkar efter att tillverkarna har uppgraderat sina kameror (alldeles nyligen visade det sig att vissa Sigma-gluggar inte funkar med de nya intressanta SLT-kamerorna A33 och A55 från Sony).

Har inte sett att några sådana problem har rapporterats för Tamrons objektiv. Kan kanske bero på att Tamron betalar licens för att få tillgång till signalprotokollen mellan objektiv och hus. Jag vet att Sigma inte gör det - de ägnar sig istället åt s.k. "reverse engineering". Det gör möjligen Tamron också, men i så fall är deras ingenjörer bra på det, medan Sigmas är kassa...

Först: tack så mycket för svaren!

Efter en del googlande så har jag inte hittat något Tamron objektiv som har 18-55/2,8. Vet du vart jag kan hitta det så får du gärna länka. Men vad jag har förståt så måste det stå med AF-S i namnet för att de ska funka med Auto fokus på min D40, men det kanske inte stämmer?

Sen undrar jag vad siffrorna efter snedstrecket betyder, alltså vad 18-55/2,8 betyder och vad det innebär.

Det största problemet jag har idag är att mina bilder blir skakiga, främst när det är lite mörkare. Vad för "specifikationer" på objektiven är det som kan hjälpa mig med det?

Tre alternativ:
Nikon AF-S 35/1.8G. Bäst i svagt ljus, minst/lättast, bra bildvinkel men ingen zoom.
Tamron 17-50/2.8. Bra i svagt ljus, litet och lätt, bra zoomomfång från vidvinkel till kort tele.
Nikon AF-S 18-200 VR. Stabilisering hjälper i svagare ljus, tungt, stooort zoomomfång från vidvinkel till långt tele.

Alla är bra alternativ. Hur mycket orkar du bära?

Såg just ytterligare ett objektiv som du kan addera till de hittills nämnda alternativen. Tamron har nyligen kommit ut med en stabiliserad version av sitt AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF).

Eftersom du skriver att skakningsoskärpa är ditt största problem, så kan detta kanske vara bästa köp för din del (det är betydligt billigare än Sigmas stabiliserade version).

Det stabiliserade Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) kan du hitta t.ex. här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750vcN

Eller här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9853053

Såg just ytterligare ett objektiv som du kan addera till de hittills nämnda alternativen. Tamron har nyligen kommit ut med en stabiliserad version av sitt AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF).

Eftersom du skriver att skakningsoskärpa är ditt största problem, så kan detta kanske vara bästa köp för din del (det är betydligt billigare än Sigmas stabiliserade version).

Det stabiliserade Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) kan du hitta t.ex. här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750vcN

Eller här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9853053

Tack för tipset, kul att ni verkligen lägger ner tid för att hjälpa mig. Men behöver inte objektivet ha AF-S för att auto fokuset ska fungera på min D40?

Som det ser ut just nu blir det Nikon AF-S 35/1.8G. Billig, bra recensioner runt om på nätet, lovordad här.

Har ni några plus eller minus till detta objektiv? Fördelar nakdelar?

Det är bara Nikons egna objektiv som heter AF-S. Andra tillverkare använder samma konstruktion men kallar det andra saker. T.ex. hos Sigma heter det HSM, hos Tamron vet jag inte riktigt (Hos Canon heter det USM).

Köper du ett valfritt 17-50/2,8 eller ett 35/1,8 blir du inte besviken, så enkelt är det. Det finns inget fel val där. Däremot kan det ju bli lite olika rätt beroende på vad du fotar mest, och det verkar ju varken du eller vi veta till 100 % ;-)

Det är bara Nikons egna objektiv som heter AF-S. Andra tillverkare använder samma konstruktion men kallar det andra saker. T.ex. hos Sigma heter det HSM, hos Tamron vet jag inte riktigt (Hos Canon heter det USM).

Köper du ett valfritt 17-50/2,8 eller ett 35/1,8 blir du inte besviken, så enkelt är det. Det finns inget fel val där. Däremot kan det ju bli lite olika rätt beroende på vad du fotar mest, och det verkar ju varken du eller vi veta till 100 % ;-)

Okej, då är jag med vad gäller AF-S. Haha nej det stämmer nog rätt bra det du säger, jag har inte riktigt hittat något som blivit min "grej" ännu.

Tack för tipset, kul att ni verkligen lägger ner tid för att hjälpa mig. Men behöver inte objektivet ha AF-S för att auto fokuset ska fungera på min D40?
---
Nej, som redan sagts så behöver objektivet inte HETA AF-S, detta är en specifik benämning för vissa av Nikons objektiv. Det som behövs för att du ska få autofokus på din D40 är att objektiven är försedda med AF-motor, eftersom Nikons billigare kamerahus saknar detta.

Ett snabbt och enkelt sätt för dig att sålla fram vilka objektiv som har AF-motor är att du går till Cyberphotos hemsida:
www.cyberphoto.se

Klicka först på "Objektiv" i menyn i vänsterkanten, därefter på "Nikon" och till sist i kolumnen "Särskilda önskemål" på "Har inbyggd motor".

På så sätt kan du sila fram alla objektiv som passar till Nikon och som är försedda med AF-motor (eller rättare sagt - alla sådana objektiv som Cyberphoto säljer).

Gör så här:
Gå in på Cyberphotos hemsida.
välj Objektiv.
klicka i Nikon och Har inbyggd motor

Nu ser du alla de alternativ som du kan välja.

Den här gången hann jag före, hihi!

Det brukar jag annars sällan göra, eftersom jag tenderar att skriva så långrandigt... Tendensen syns ju här också! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto