Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv till dop?

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmir

Ny medlem
Hej!

Jag ska köpa ett nytt objektiv till min Canon EOS 400D. Jag har redan ett 50mm 1,8 och nu väljer jag mellan Tamron 17-50mm 2,8, Tamron eller 28-75mm 2,8.

Jag ska snart fotografera ett dop och jag skulle gärna se att mitt nya inköp passade extra väl för detta.

Jag känner själv mest för 28-75 då det verkar vara mer allround men funderar lite på när man ska ta gruppbild, att det med brännviddsförlängningen med min kamera blir för lite vidvinkel...

Samtidigt kanske jag inte kommer tillräckligt nära med 17-50...?

Någon som har fotograferat mycket i kyrkor?

Mvh Mimmi

Jag ska köpa ett nytt objektiv till min Canon EOS 400D. Jag har redan ett 50mm 1,8 och nu väljer jag mellan Tamron 17-50mm 2,8, Tamron eller 28-75mm 2,8.

Bra tänkt, båda är skarpa och prisvärda. Du vet väl att Tamron 17-50/2.8 utan stabilisering är optiskt bättre än den med VC. Frågan är vilket omfång du kan avvara på ett dop, 17-27mm eller 51-75mm. Svaret är nog båda, du bör klara att zooma med fötterna för att kompensera skillnaden oavsett vilket du köper. Bättre att tänka långsiktigt, vilket objektiv passar bäst med tanke på alla andra situationer? Jag skulle välja den kortare och spara till en EF 70-200/4L IS som nästa objektiv.

Hej Mimmi! Du verkar ha en kopia av min kameraväska ;-) Jag har 400D och 50/1,8 II och i våras så kompletterade jag med 17-55/2,8 från Tamron. Är mycket nöjd med det objektivet och jag tycker det ger mig en alldeles lagom vidvinkel, skulle inte velat ha 28-75 på en 400D (däremot funderar jag på att skaffa det nu när jag ska byta upp mig till en 5d mark II). Har fotat två dop med enbart 50/1,8 och det har gått utmärkt. Nu kanske du inte fick någon hjälp med vad du ska välja för objektiv... men jag har som sagt det minsta Tamronobjektivet av de du nämnde och jag har gillat det väldigt mycket. Skarpt och fint, man zoomar dock "baklänges" mot vad jag är van vid med Canon originalobjektiv och ljudnivån på objéktivet är nog lite högre än Canon original men det är oerhört prisvärt!

Lycka till!

/Kristin

Jag tycker att 28-75mm på en halvformatskamera inte är att betrakta som "all round". Den ger alldeles för litet vidvinkel för min användning. 17-50/2.8 låter som ett bra omfång för dopet!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto