Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv till sony a77?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eklund419

Medlem
Hallå!

Jag har köpt sony a77 med 16-50 objektiv och är mycket nöjd men vill ha ett zoom objektiv lr ett fast 300-500.
Har ni nåt förslag?

Mvh Mats

Vad har du för budget och vad ska du fota?

Dels fins det några rätt billiga 70-300/4,5-5,6 som du kan kika på, sedan finns det andra som går till 400 och 500 mm lite dyrare men fortfarande med samma eller sämre ljusstyrka.

Fasta telen med bra ljusstyrka är riktigt dyra, dessutom har Sony bara ett 300 och det är så dyrt att du kan köpa ett motsvarande från Nikon eller Canon och ändå få råd med ett bra hus till det.

Sonys 500/8 spegeltele går fortfarande att köpa nytt på Japanphoto, det är grymt kul inom ramen för sina begränsningar

Jag har ett billigt Tamron 70-300 F4-5,6 men är inte alls nöjd med de till a77an. Alla objekt upp till 20,000 kr är nog intressant!

Allright, då förstår jag. Det är nog marknadens sämsta objektiv i alla kategorier.

Det finns 70-300 av bättre klass för 5-6 000. För 20 000 får du t.ex. ett Sigma 300/2,8

Minolta 100-400/4.5-6.7 är förmodligens ett av de lättaste 400mm-zoomarna som finns att få tag på. Dessutom är hyggligt skarpt och mycket behändigt.

Tyvärr finns det bara begagnat men borde gå att få tag på via Ebay eller amerikanska butiker som t.ex Adorama eller KEH. Vårt exemplar köpte jag här på fotosidan för några tusenlappar. Prisbilden är 3-6 kkr.

För lite mer pengar (15-25 kkr) kan jag rekommendera Minolta 400/4.5 som är ett fantastiskt trevligt objektiv. Med en 1.4x-TC är blir det ännu mer användbart. Återigen är det begagnatmarknaden som gäller.

Sonys 70-400 är erkänt bra och nästan lika skarpt som 400/4.5:an, jag har dock ingen personlig erfarenhet av det.

Undvik de billigare 100-400 ("Vivitar" etc) samt Sigma 400/5.6 (finns både med och utan "APO"-beteckning). Då är det bättre att köpa ett Beercan (Minolta 70-210/4) eller någon annan bra 200mm-zoom och beskära istället.

Ta en titt på Dyxum.com, där finns en hel del testbilder och recensioner gällande objektiv till Sony-systemet.

Edit: Dessutom finns ju Sigma's "Bigma" som folk verkar vara väldigt nöjda med:
http://www.dyxum.com/lenses/Sigma-50-500-F4.5-6.3-APO-DG-OS-HSM_lens585.html

En del Sigma-optik kan dock ha problem med SLT-kameror, t.ex din A77. Du bör antingen ha koll på att det funkar eller se till att få öppet köp.

Ok mycke tack för tipsen.
De roliga är att jag är just nu i USA så jag ska leta på nå bra objektiv här!
Tack åter igen!

Minolta 100-400/4.5-6.7 är förmodligens ett av de lättaste 400mm-zoomarna som finns att få tag på. Dessutom är hyggligt skarpt och mycket behändigt.

Tyvärr finns det bara begagnat men borde gå att få tag på via Ebay eller amerikanska butiker som t.ex Adorama eller KEH. Vårt exemplar köpte jag här på fotosidan för några tusenlappar. Prisbilden är 3-6 kkr.

För lite mer pengar (15-25 kkr) kan jag rekommendera Minolta 400/4.5 som är ett fantastiskt trevligt objektiv. Med en 1.4x-TC är blir det ännu mer användbart. Återigen är det begagnatmarknaden som gäller.

Sonys 70-400 är erkänt bra och nästan lika skarpt som 400/4.5:an, jag har dock ingen personlig erfarenhet av det.

Undvik de billigare 100-400 ("Vivitar" etc) samt Sigma 400/5.6 (finns både med och utan "APO"-beteckning). Då är det bättre att köpa ett Beercan (Minolta 70-210/4) eller någon annan bra 200mm-zoom och beskära istället.

Ta en titt på Dyxum.com, där finns en hel del testbilder och recensioner gällande objektiv till Sony-systemet.

Edit: Dessutom finns ju Sigma's "Bigma" som folk verkar vara väldigt nöjda med:
http://www.dyxum.com/lenses/Sigma-50-500-F4.5-6.3-APO-DG-OS-HSM_lens585.html

En del Sigma-optik kan dock ha problem med SLT-kameror, t.ex din A77. Du bör antingen ha koll på att det funkar eller se till att få öppet köp.

Kan verkligen inte hålla med om att det blir bättre att beskära en bild från en Beercan än en bild med Sigma gammal 400/5.6. Vilken version har du? Jag har den utan apo och det blir klart skarpare än en beskuren beercanbild på 200mm. Då har jag ändå en väldigt bra beercan. Båda ger läskig purple fringing dock om man inte bländar ned ett steg minst. Sigma 120-400 är bättre än båda, gillar jag faktisk mtp priset.

Det kan mycket väl vara så att mitt 400/5.6 inte var helt sunt, det var ett icke-APO och jag jämförde vid f/5.6.

Strax därefter gick för övrigt ett autofokusdrev sönder i 400-objektivet.

Kan verkligen inte hålla med om att det blir bättre att beskära en bild från en Beercan än en bild med Sigma gammal 400/5.6. Vilken version har du? Jag har den utan apo och det blir klart skarpare än en beskuren beercanbild på 200mm. Då har jag ändå en väldigt bra beercan. Båda ger läskig purple fringing dock om man inte bländar ned ett steg minst. Sigma 120-400 är bättre än båda, gillar jag faktisk mtp priset.

Det kan mycket väl vara så att mitt 400/5.6 inte var helt sunt, det var ett icke-APO och jag jämförde vid f/5.6.

Strax därefter gick för övrigt ett autofokusdrev sönder i 400-objektivet.

aha, om du jämförde på full öppning med Sigman, jag har nog samma som du, kan jag tänka mig att du har helt rätt. Däremot nedbländad ett steg så är den gamla sigman väldigt skarp.

Det kan mycket väl varar så att Sigmat blev marginellt skarpare t.om men inte tillräckligt mycket för att motivera ett extra objektiv i väskan. Minolta 400/4.5 är dock sjukt mycket trevligare men också lika mycket dyrare & tyngre :).

Kuriosa: strax efter att jag skaffat Sigmat gick ett AF-drev sönder och därmed även autofokusen. Efter att plockat isär objektivet, monterat ner AF-växeln och ordnat ett ersättningskugghjul i mässing istället för plastditon trodde jag att jag lagat objektivet men upptäckte istället att "växellådan" var för klent byggt och felet återkom intermittent. Jag sålde det som ett manuellt objektiv för en spottstyver.

ANNONS