Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

svevarn

Ny medlem
Hej

Jag tänkte köpa ett objektiv till canon 400d som jag tänkte ge farsgubben i julklapp.

Vilket objektiv ska jag kompletera det som följer med med? Har max 5000 att lägga ut på ett objektiv.

Eller duger det objektiv som följer med för halvskapliga barndopsbilder osv? :)

/Lasse

Jag skulle köpt ett 50 mm 1,8 för en tusenlapp och sedan en blixt och kanske ett stativ. Du bör kunna få alla grejerna för 5000:-och pappa har kul hela året.

svevarn skrev:
hmm, vad är det för skillnad på 50 mm 1,8 och det 18-55 som följer med kameran?
Tja, 50/1,8 är ju begränsat till just 50 mm. Inte särskilt skoj om man inte är väldigt inne på porträtt. Dock är det mycket ljusstarkare, så på det sättet är det fint.

hmm :)

Men "duger" det objektiv som följer med om man ska fota hus, farmors fikabord från 2-3m, konfirmationer, släktträffar osv? :)

Läste recentioner där de gnällde lite på det objektiv som följde med, så man är lite nervig om just objektivet när man inte kan så mycket om foto.

Jag tror definitivt det duger till de. Nästa steg upp blir nog det jag fotar med, Sigma 17-70 för ca 3000 kr. Ännu lite bättre är Sigma 18-50/2.8 lr Tamron 17-50/2.8 för runt 4000kr. Dessa är alla ljusstarkare och skarpare än kitobjektivet. Ett annat alternativ om man vill ha bra förutsättningar för att fotografera inne utan blixt är ju Canon 50/1.8 som nämnts tidigare.

Det duger garanterat till det du beskriver... Vanliga vardagsbilder... Jag har själv köpt en sådan i julklapp och har inga avsikter att byta ut det objektivet.

Men jag håller med ovanstående om att skaffa en bra blixt för pengarna. Det är inte så dumt. en 430EX t.ex. Det är ett toppenkomplement.

//Peter

svevarn skrev:
Hej

Jag tänkte köpa ett objektiv till canon 400d som jag tänkte ge farsgubben i julklapp.

Vilket objektiv ska jag kompletera det som följer med med? Har max 5000 att lägga ut på ett objektiv.

Eller duger det objektiv som följer med för halvskapliga barndopsbilder osv? :)

/Lasse

Skippa det sk Kit-objektivet Canon EF 18-55 och köp ett Sigma 17-70/2.8-4.0, kostnad runt 3000 kr, det är ett utmärkt objektiv som kommer att göra din farsgubbe mer än nöjd, något mer objektiv tror jag inte att han kommer att behöva.

Får slå ytterligare ett slag för Canon 50 mm 1,8. När jag köpte min 350D skaffade jag också ett 28-135 och det är en bra walkaround. Däremot ersätts det allt oftare av den fasta 50:an eftersom den trots sin plastiga konstruktion är ordentligt skarp. Jag tycker dessutom att det finns en fördel med att "zooma med fötterna" eftersom man genom att röra sig automatiskt funderar över bildvinkeln. Nu går jag i funderingar på att skaffa även Canons fasta 100 mm som ett komplement.

svevarn skrev:
Men "duger" det objektiv som följer med om man ska fota hus, farmors fikabord från 2-3m, konfirmationer, släktträffar osv? :)
Visst duger det. Bildkvalitén är ok, och för det priset helt oslagbar. Det enda är att objektivet känns lite billigt och plastigt, och på mitt kärvade zoomringen kring 18-20mm, men det går att leva med. Så när jag gav bort det till min "farsgubbe" var han mer en nöjd att kunna ta över det.

Läs Olle Bjernulfs fina artikel om objektivets egenskaper, och fundera lite på vad du saknar. Vill du kunna få bakgrunden suddigare, kanterna skarpare, skygga motiv större, kunna gå närmare, fotografera i mörkare miljöer, ta med objektivet till öknen eller regnskogen, osv. Annars blir det bara generella råd, men jag håller med om att ett 50mm f/1,8 aldrig är fel och det är så billigt att det inte svider särskilt mycket om man nu inte skulle använda det så ofta.

/Pontus

Är det för att 50/f1.8 är billigt och skarpt som så många rekomenderar det ?

Vad använder ni det till på en APS-C kamera ?

Varför jag frågar är att jag själv inte kan se vad man skall använda det till.

/kent.

Zoso skrev:

/kent.

Jag tror:

- att du har rätt i tanken att man får hög bildkvalité i förhållande till kostnaden. Det är utan tvekan ett bra objektiv.

- att många uppskattar det för exempelvis porträttfoto eftersom det ger ungefär samma utsnitt som ett 85mm på en ff-kamera.

- många vill ha ett ljusstarkt objektiv för en billig peng.

- det finns zoomar som ger lika bra resultat men då får man lägga till ett par tusenlappar. Tamron 28-75/2.8 är ett exempel, det är kanonskarpt vid 50 mm, redan på 2.8. Men det är ju ett val...

Jag tycker:

- inte att 50/1.8 är helskarpt på full öppning, det krävs oftast att man bländar ner till 2.8 för att bli riktigt skarpt. Därmed inte sagt att det är dåligt på 1.8! Själv valde jag istället 50/1.4.

- att livet varit enklare med färre gluggar att välja på... :)

Du har tänkt köpa huset med kitobjektiv och har därutöver max 5000:-?

I så fall skulle jag rekomendera en blixt (sigma EF-500 Super eller EX430EX) extra batteri, minneskort och en väska. Tror du dessutom han vill komplettera bilderna på farmors kaffebord och släktträffarna med bilder på ekorren eller småfåglarna vid matbordet så kan nog ett teleobjektiv vara bra att slänga med (exv Sigma 70-300 APO).

För bilder på dop och annat inomhus utan blixt krävs ordentligt ljusstarka objektiv, exv EF 50/1.8 eller 85/1.8.

Zoso skrev:
Alla har såklart inte användning för ett 50mm f/1,8. Dock kostar det inga stora pengar, väger lätt i kameraväskan och ger en möjlighet att jämföra sitt kitobjektivs skärpa med detta dokumenterat skarpa objektiv. Mycket riktigt är det inte rakbladsskarpt med full bländaröppning men däremot ruskigt skarpt nedbländat. På så sätt kan man känna efter om man behöver lägga större pengar på riktigt skarpa objektiv, eller om bildkvaliteten duger som den är och det är handhavandet som i första hand behöver förbättras. Som porträttobjektiv fungerar detta objektiv utmärkt på en systemkamera med liten sensor. Men det är också bra till konserter, vissa inomhusbilder utan blixt och makro med en mellanring.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto