Annons

Vilket program ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
Jag använder nu iphoto och det saknar ju massor med funktioner även om det gör en del viktiga saker bra. Ska nu uppgradera och funderar på LR eller Aperture men kan vara så att dessa inte täcker alla mina behov?

1. ska kunna fixa allt det vanliga så klart (mätnad, kontrast, exponering, digram osv).
2. ska kunna göra enklare redigerings arbete, persec, behöver inte kunna terja bilderna men kan vara skoj att kunna leka ibland.. kan LR & Aperture detta?
3. HDR (verkar skoj)
4. Ska till 99% gå över till Nikon snart, är det något som gör skillnad?
5. Tycker om apple och kör imac, vill gärna använda hela deras koncept av appletv/icoud/osv.
5. Priset är viktigt, Aperture är det som är snällast emot min plånbok men kommer det täcka mina behov?

Kram :)

EDIT: Har tagit hem test version av Aperture men råkade få annat att göra den månaden så inte hunnit testa det tyvärr.
 
Jag använder nu iphoto och det saknar ju massor med funktioner även om det gör en del viktiga saker bra. Ska nu uppgradera och funderar på LR eller Aperture men kan vara så att dessa inte täcker alla mina behov?

1. ska kunna fixa allt det vanliga så klart (mätnad, kontrast, exponering, digram osv).
2. ska kunna göra enklare redigerings arbete, persec, behöver inte kunna terja bilderna men kan vara skoj att kunna leka ibland.. kan LR & Aperture detta?
3. HDR (verkar skoj)
4. Ska till 99% gå över till Nikon snart, är det något som gör skillnad?
5. Tycker om apple och kör imac, vill gärna använda hela deras koncept av appletv/icoud/osv.
5. Priset är viktigt, Aperture är det som är snällast emot min plånbok men kommer det täcka mina behov?

Kram :)

EDIT: Har tagit hem test version av Aperture men råkade få annat att göra den månaden så inte hunnit testa det tyvärr.

Hej,
Jag tycker du ska ladda hem en testversion av LR också.

5.1 Det går att köpa LR för både Mac och Win i samma packet. Då kan du enkelt köra LR i båda världarna.
5.2 Priset på LR suger, men om du kan få det till studentpris blir skillnaden c:a 2x. Själv köpte jag LR på förra årets Fotomässa till specialpris.

Aperture har jag inte provat. iPhoto var för enkelt och gav mig för dålig kontroll. LR ger dig fullständig kontroll.
 
Jag använder nu iphoto och det saknar ju massor med funktioner även om det gör en del viktiga saker bra. Ska nu uppgradera och funderar på LR eller Aperture men kan vara så att dessa inte täcker alla mina behov?

1. ska kunna fixa allt det vanliga så klart (mätnad, kontrast, exponering, digram osv).
2. ska kunna göra enklare redigerings arbete, persec, behöver inte kunna terja bilderna men kan vara skoj att kunna leka ibland.. kan LR & Aperture detta?
3. HDR (verkar skoj)
4. Ska till 99% gå över till Nikon snart, är det något som gör skillnad?
5. Tycker om apple och kör imac, vill gärna använda hela deras koncept av appletv/icoud/osv.
5. Priset är viktigt, Aperture är det som är snällast emot min plånbok men kommer det täcka mina behov?

Kram :)

EDIT: Har tagit hem test version av Aperture men råkade få annat att göra den månaden så inte hunnit testa det tyvärr.

Hej!

Jag har använt Aperture under ganska lång tid och alla tre versioner. Nu använder jag senaste versionen och jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt tillsammans med min Nikon kamera, min Imac och Apples övriga produkter. Att jobba med det du beskriver i punkt 1 är inga som helst problem. Och givetvis kan du retuschera bilder genom att klona eller fixa sådant som stör i bilden, men ska du hålla på lite mer avancerad retuschering (Terja bilderna) så är det Photoshop som gäller.

Eftersom du nu använder Iphoto så kommer du att känna igen dig om du använder Aperture, men det är en stor skillnad på hur du kan påverka bilden. Jag vill också passa på att rekommendera Nik Software´s olika plug-in program som fungera väldigt bra till Aperture. Dom fungerar givetvis även till både Lightroom och Aperture.

Lycka till!
 
Jag har sååå mycket annat att lägga pengar på så därför bör mitt fotoprogram inte äta för mycket budget av mig, kan betala 3000kr men skulle gärna slippa det och absolut inte om det hjälper mig marginellt. Den viktigaste frågan är väl om Aperture kommer klara av mina behov för isåfall är det prisvärt. Men jag är lite förbryllad över vad man kan göra och inte i Aperture, på appels sida så pekar de ju mest på massa nonsens stuff som att publicera böcker, geotagging, ansiktsigenkänning osv som jag bryr mig lite om. Någon som vet en bra sida som visar mer av vad A kan göra för skoj? har googlat men inte hittat något vettigt tyvärr.

OBS! mitt redigerande består till 99% av att fixa färger, kontrast, mättnad, definition, skärpa, nivåer, exponering, beskära, och ordna persec (gärna med mosaik, nu använder jag retusch verktyget i iphoto).

Här är ett exempel på bild jag brukar jobba med.

OPC_9893-version2.jpg


Tack för ala svar med!
 
Jag har sååå mycket annat att lägga pengar på så därför bör mitt fotoprogram inte äta för mycket budget av mig, kan betala 3000kr men skulle gärna slippa det och absolut inte om det hjälper mig marginellt. Den viktigaste frågan är väl om Aperture kommer klara av mina behov för isåfall är det prisvärt. Men jag är lite förbryllad över vad man kan göra och inte i Aperture, på appels sida så pekar de ju mest på massa nonsens stuff som att publicera böcker, geotagging, ansiktsigenkänning osv som jag bryr mig lite om. Någon som vet en bra sida som visar mer av vad A kan göra för skoj? har googlat men inte hittat något vettigt tyvärr.

OBS! mitt redigerande består till 99% av att fixa färger, kontrast, mättnad, definition, skärpa, nivåer, exponering, beskära, och ordna persec (gärna med mosaik, nu använder jag retusch verktyget i iphoto).

Här är ett exempel på bild jag brukar jobba med.

OPC_9893-version2.jpg


Tack för ala svar med!


Hej igen!

För mig låter det som om du skulle klara dig väldigt lååååångt med Aperture. Allt det som beskriver att du gör med dina bilder gör du med Aperture, både på ett enkelt sätt men även om du vill göra det avancerat. Det enda som blir lite bökigare är persec, som är ett begrepp jag aldrig mött tidigare, men jag antar att du retuscherar personens ansikte. Har du hittat ett sätt att göra det i IPhoto kan du säkert använda samma teknik i Aperture. Du kan ju alltid klona vissa partier i bilden in på personens ansikte. Mosaik blir en annan sak det gör man ju med enkelhet i Photoshop och jag vet inte om du kan göra det i Lightroom.

Bry dig inte om Apples reklam om allt det andra tjafset. Jag har aldrig använt det och kommer antagligen aldrig hellre att göra det.

Aperture är ett program som används av många professionella fotografer och priset på AppStore är svårt att argumentera mot. Du har ju laddat hem en demoversion så tar dig några timmar och försök att sätta dig in programmet. I alla program finns det alltid för och nackdelar, men efter mågra års användande av Aperture så kan jag bara rekommendera det. Jag tror att du kommer bli nöjd.

/ Magnus
 
Tackar alla för hjälpen!

Jag köpte Aperture och försöker nu lära mig använda det, just nu är jag en smula förvirrad och tycker inte alls att det känns logiskt eller så värst bra, har får KAOS på biblioteket och leker med tanken att gå tillbaka till iphoto men.. givetvis ska jag lägga lite tid på att lära mig först, det släpper nog snart.

Tycker/tror nog att aperture saknar för mycket av det som jag anser borde vara standard funktioner. Lär jag mig programmet och ändrar åsikt hoppas jag komma ihåg att editera detta inlägg.

<3
 
Tackar alla för hjälpen!

Jag köpte Aperture och försöker nu lära mig använda det, just nu är jag en smula förvirrad och tycker inte alls att det känns logiskt eller så värst bra, har får KAOS på biblioteket och leker med tanken att gå tillbaka till iphoto men.. givetvis ska jag lägga lite tid på att lära mig först, det släpper nog snart.

Tycker/tror nog att aperture saknar för mycket av det som jag anser borde vara standard funktioner. Lär jag mig programmet och ändrar åsikt hoppas jag komma ihåg att editera detta inlägg.

<3

Hej igen!
Jag måste fråga vad det är som gör dig förvirrad och vilka standard funktioner du saknar? Eftersom du använt Iphoto så borde du känna dig ganska hemma i Aperture. Jag brukar alltid uppmana mina studenter med begreppet "RTFM" (Read the fucking manual) när jag undervisar. Så det är ett tips som jag vill ge dig. Det står ganska bra förklarat hur man organiserar bilderna i biblioteket. ett annat tips är att ladda ner lite podcasts från Itunes, texvis Aperture 4 educators.
Du får gärna höra av dig om du har några specifika frågor.

/Magnus
 
Capture One

Jag använder Capture One från bolaget Phase One
Den billiga varianten för runt en tusenlapp duger gott
En ny uppdaterad programvara som har stöd för de senaste kameramodellerna
Just nu får man det gratis om köper vissa sigmaobjektiv
Jag tycker att det är enkelt att arbeta med och ger ett bra resultat
Lightroom är nog mer för proffs, tycker att det komplcerat
 
ANNONS