Annons

Vilket ritbord ska man egentligen köpa???

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Har länge gått och varit sugen på att köpa mig ett ritbord, men aldrig fått tummen ur så att säga. Har tänkt att ha det fotoredigering mest (rita kan jag inte med papper och penna ens...så det är nog uteslutet ;) ).
Jag har försökt att läsa på om alla dessa ritbord och dess olika tekniska data...men eftersom jag aldrig har varit ens nära ett ritbord vet jag inte vilka krav som är rimlga att ställa...så där tänkte jag att det finns nån med lite mer erfarenhet av ritbord som skulle vilja hjälpa mig.
Eftersom jag inte vet om jag kommer att gilla att använda ritbord eller inte så vill jag inte lägga för mycket pengar, så jag har bestämt mig för max 1000:-, gärna lägre, men jag vill samtidigt inte testa nån skit bara för att den är billig, för då kommer jag ju absolut bli negativt inställd till verktyget.

Så...för att göra saken kort, tipsa mig om ett bra ritbord för under 1000:- och som ska användas för fotoredigering främst (Photoshop CS).

Trevlig helg!

Jag håller med om allt. Även Dustin, de är billigast på Wacom (jag har kollat).

Graphire4 A6 är den billigaste som ändå håller klass.

Jag har en utredande text om Wacombrädor på: www.moderskeppet.se/wacom. Texten lyfter fram en del saker som alla vi med bräda vet men nybörjare inte har en aning om. Till exempel att störst storlek inte alls är bäst för alla.

Mattias: jag har en 17-tums widescreenskärm. Vilken Wacom-modell skulle du föredra: A5 eller A5 widescreen? Om jag inte är helt galet ute så motsvarar väl inte den aktiva ytan på någon av dem skärmens proportioner. Är det kanske så att det först är när man kör TVÅ icke-WS-monitorer som A5 widescreen-modellen är mest lämpad?

lastrand skrev:
Mattias: jag har en 17-tums widescreenskärm. Vilken Wacom-modell skulle du föredra: A5 eller A5 widescreen? Om jag inte är helt galet ute så motsvarar väl inte den aktiva ytan på någon av dem skärmens proportioner. Är det kanske så att det först är när man kör TVÅ icke-WS-monitorer som A5 widescreen-modellen är mest lämpad?

Oj, svår fråga. Oavsett vilken du köper kommer du ju att få dödutrymme om du vill jobba helt i perfekt skala. Köper du den vanliga får du dödutrymme nederst, köper du Wide får du det i kanten. Personligen tycker jag att Widemodellen är för högt prissatt för de extra centimeters skillnad.

Gör så här:

* Lägg ett papper framför dig och rita ut måtten för respektive brädas aktiva yta.

* Öppna ett foto i Photoshop som är typiskt för ditt arbete

* Gör lite retuscher med musen som är typiska för vad du gör, tänk på hur stora drag du gör på skärmen

* Pröva att göra ungefär samma drag på ditt papper. har du retsuscherat från kant till kant på skärmen så dra från kant till kant på ditt papper.

* Räcker armen till? Känns det som du får vika armen i orealistiska ställningar?

* Jag ritar med min arm bäst vilande på bordet i typ 30-80 graders vinkel ut från kroppen. Får jag vrida till 0 eller över 90 så förvinner precisionen. Samma sak om jag är tvungen att lyfta armbågen mitt i en rörelse.

Låter det klokt det jag säger? Ofta behöver man alltså mindre bräda än man tror om man sitter ner och ritar med armen fast vilande på bordet. Särskilt om man är van vid att arbeta med mus där man ofta inte rör sig mer än 5 cm för att flytta sig över hela skärmen.

Suverän sida Mattias! Mkt jag ska läsa där i helgen!

Tack vare Christel så kommer även jag köpa mig en Wacom bräda. men även jag har en fråga...

för n00bs som ajg när det gäller redigering så är ju ritbräda helt nytt... dock har jag förstått att det är något jagska ha.

Imorgon kommer jag köpa en på scandinavian photo.. om dom har öppet.

Men frågan:

Är det i ritprogram som CorelDraw som ritbrädor kommer till sin rätt? äller är do matt föredra även i enkel redigering i photoshop? typ trollstaven, snabbmask, rita runt kanter osv. Eller är det viss typ av jobb i photoshop man gör för att dra full nytta av brädan? kanske en mus duger för det jag gör?

Tack för hjälpen allihop! Då var en Wacom Graphire 4 Classic beställd från Dustin då :) Synd bara att man får vänta enda tills på måndag för att få leka med den...

Kalle_B skrev:
Suverän sida Mattias! Mkt jag ska läsa där i helgen!

Är det i ritprogram som CorelDraw som ritbrädor kommer till sin rätt? äller är do matt föredra även i enkel redigering i photoshop? typ trollstaven, snabbmask, rita runt kanter osv. Eller är det viss typ av jobb i photoshop man gör för att dra full nytta av brädan? kanske en mus duger för det jag gör?

Tack får jag säga först.

Snabbmask, rita runt kanter - det är där brädan är som bäst. Om du använder penseln mycket för exempelvis markeringar så underlättar det markant.

sweet! tack för svaret! nu såg jag att affären är stängd... fåt shoppa på måndag! men tack ialla fall för svaret!

pastorove skrev:

Låter det klokt det jag säger? Ofta behöver man alltså mindre bräda än man tror om man sitter ner och ritar med armen fast vilande på bordet. Särskilt om man är van vid att arbeta med mus där man ofta inte rör sig mer än 5 cm för att flytta sig över hela skärmen.

Det låter klart vettigt, ska prova under morgondagen!
För övrigt tycker jag också att wide-A5:an är lite väl dyr (åtminstone för mig). Vem vet, det kanske slutar med att A6:an passar bäst. Lite mindre plågsamt för plånboken dessutom... ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto