Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket sigma-objektiv rekommenderas?

Produkter
(logga in för att koppla)

HesDanne

Avslutat medlemskap
Sigma 18-50mm 2.8f EX DC Macro
Sigma 28-70mm 2.8f EX DC eller
Sigma 17-70mm 2.8-4f.5 DC Macro

Tar mycket bilder på vänner och min ettåriga dotter vill gärna att det ska vara ett allround-objektiv. Kul med macro men det får inte dra ned bildkvaliteten..

Har idag objektiven Canon 50mm 1.8f och Canon 18.55mm 3.5-5.6f

HesDanne skrev:
Ljusintaget.. Vill hellst jobba utan blixt, undvika ta sjukhusbilder.

50/1,8

Plus en zoom alternativt fastabränndvidder med f/2,8 eller bättre över alla brännvidder borde hjälpa upp det hela. Går det sedan att få till bildstabilisering kan skaningsoskärpan minskas.

Ta en titt på den sällan nämnda Sigma 24-60. Trevlig liten 2.8-zoom. Skarpare än Sigmas 24-70, kanske en smula bättre autofokus och framför allt mycket mer kompakt och lätt. Det enda jag kan klaga på är att zoomomfånget är ganska begränsat.

Beslutsångest!

Köpte idag sigma 24-60 2.8 och kan inte sluta tänka på om jag skulle ha köpt 18-50mm 2.8 istället.Jag kanske hade behövt mer vidvinkeln för inomhus miljöerna?

Oroar mig för att jag har köpt ett objektiv som är mitt i mellan där jag inte får ut det ena eller det andra..
Får ju inte öppna förpackningen och känna mig för om jag vill byta ut objektivet.

Då tycker jag du ska gå tillbaka till butiken och förklara läget. De låter dig säkert testa båda objektiven (använd din egen kamera om du får!), speciellt om du gör klart för dom att du tänker lämna butiken med endera objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto