Annons

Vilket stativ har du?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett gammalt Gitzo i gjutjärn, känns det som. Gitzos kulled.
Allt väldigt stadigt, men inget man har med på promenaden.
 
Manfrotto 055CXPRO3, kolfiber med 498RC2-huvud och ett Gitzo enbensstativ med en Leica-kulled.
 
Gamla grunkor här med.

Slik Master stativ med en Manfrotto Powerball 468.
En kombo som man kan hänga tungt i och ändå ha stabilitet.
Veven är plundrad, det är en obegriplig finess för mig.
Man lyfter ju allt i ena handen och manövrerar låset med den andra.
För närvarande skruvar jag kamera och tele rakt på leden eftersom jag har lite bekymmer med att hitta något i snabbfästesväg som jag verkligen VILL ha.

Gitzo Gilux Reporter stativ, kulled av okänt fabrikat som är skitfin men tyvärr inte tilt eller panorerbar.
Köpte en Sirui kula med integrerat "Arcafäste" som jag hoppas ska råda bot på dettta.
Kommer förhoppningsvis till veckan.
Stativet är lite lättare och vekare än Slikstativet men är tillräckligt för de flesta tillfällen.

Sen, längre in i garderoben står alla konstigheter som jag mekar till för husbehov.
Som resulterar i funktionella konstigheter som nackkuddesstativet eller "Den rullande slaktbänken" en inlineshjulförsedd dollyvagn i tjockt limträskiva.
Planerar en uppföljare, rollatorjibben.
Det är aldrig ledsamt på min konstruktionsavdelning.
 
Triopo

Jag har ett Triopo GT-3230X8C med B2 kulled. Riktigt nöjd med det, speciellt eftersom jag fick det gratis när jag köpte ett dyrt objektiv från snickersboden

Har även ett mindre och billigare Franka tripod som jag brukar använda till kringutrustning
 
Jag använder ett ombyggt Leica stativ avsett avsett för avvägningsinsinstrument när jag vill vara säker på att utrustningen står still (och inte behöver bära någon längre sträcka).
Har ett kolfiber från Triopo när det måste bäras.

Micke.
 
Manfrotto 055XPROB med kulled Manfrotto 488RC2, rejält stativ med fällbar mittpelare, mycket lättanvänt men kombinationen väger 3kg.

Giottos MT8261 kolfiberstativ med kulled Cullmann 40190, modifierad med Manfrotto RC2 fäste, galet stabilt stativ som även detta tyvärr väger mycket, 2.6kg.

Sirui T-2205X kolfiberstativ med kulled Sirui G-20, inte lika stabilt som de två ovanstående, men väger bara 1.6 kg och blir hälften så stort i hopfällt som de två andra, bra resestativ.
 
Först blev det ett velbon sherpa 250R när jag "tvingades" hitta ett snabbt. Senare kompletterades det med ett velbon RUP-40 monopod. Efter att jag skaffat 70-200/2.8 så blev det ett manfrotto 055 xprob med en 498 RC2 kulled. Har även ett litet bordsstativ som följde med canon epoca som fungerar bra om videokameran ska stå på samma ställe.
 
Ett Berlebach 9033 i trä. Stabilt och bra. Håller (hittills) allt upp till 5x7 tum.
 
Köpte ett Sirui-paket för några veckor sedan. Stativ N-2205 med en KX-30 kulled till men blev besviken då kvalitetskänslan inte levde upp till förväntningarna. Skickade tillbaka grejerna och sitter nu med ett Gitzo 3532 LSV och RRS BH55 kulled ihop med Optipods fäste o kameraplattor. Nu har jag inga synpunkter på kvalitetskänslan längre.
 
Manfrotto 055CX3 kolfiber.
Lätt och stabilt.

Benro G3 Low Ballhead
Rejäl kulled som låser bra även vid tung belastning.
 
Benro A300F

Jag sålde mitt manfrotto 055 för att jag ville ha ett lättare
Hittade detta benro som nästan är lika stabilt men 1,5 kg lättare
Mitt benro väger1,5 inkl kulled o kostade 995:-
 
Själv så har jag ett Benro C4780T utan mittpelare. Är 184cm lång men stativet räcket till och mer i höjd.

Fruktansvärt stabilt och att det ingick både vanliga + spikfötter + väska var ju inte fy skam.

Tar upp till 25 kg.

Kör med ett Benro GH-1P men är sugen på att uppdatera mig till ett GH-3.

Rekomenderas varmt!
 
Mafrotto 055 med ngn kulled, över 15 år gammalt.
Ett modifierat förlängningsskaft i aluminium till måleri. Ena delen skruvas av o har en kvarttumsskruv. Andra delen är min vandringsstav. Man blir svart om händerna av aluminium...
 
Ett Benro C-258 i kolfiber med ett RRS BH-55 och Optipodfäste på för de tunga grejerna och när jag inte behöver bära så långt.

Ett Gitzo GT-1542 Traveller med ett RRS BH-30 och Optipodfäste som lättviksalternativ. 1,3 kilo!

Ett Manfrotto enbensstativ i kolfiber med Optipods vinkelled.
 
Har ett Fancier (ganska okänt märke, men helt ok) stativ helt i aluminium, med Cullmann Magnesit MB6.5 kulled. Väger runt 2,7kg tillsammans så det är inget problem. Däremot är det lite klumpigt eftersom det med sina tre leder inte blir så kompakt, närmare 65cm ihopfällt.

Kulleden är väldigt stabil och det känns inte som jag maxar den även då jag har mellanformataren (ca 4,6kg med normalobjektiv) på snedden för att ta en bild. Stativet däremot börjar svettas en aning om man fäller ut det helt och hållet, men så länge man inte fäller ut den sista smala delen av benen så är det väldigt stabilt.
 
Har ett Dörr A3 stativ med ett dörr HB-36 kulled.
Lätt och smidigt tycker jag, det gör sitt jobb .

Dock skruvar plattan som man sätter på kameran upp sig om man vrider väldigt mycket fram och tillbaka för mycket. Kan vara ganska störande
 
ANNONS