Annons

Villrådig: Nikon D7500 eller D7200 Begagnad

Produkter
(logga in för att koppla)

gingpa

Aktiv medlem
Min D7100 har tagit 310000 exponeringar så jag vill gärna ha framförhållning och köpa en annan kamera innan den rasar.

Jag har hittat två som jag kan tänka mig. Jag fotograferar mest natur och filmar aldrig.

De två är: Nikon D7200, ca 30000 exponeringar för 5000kroch Nikon D7500 med 1000 exponeringar för 6500kr.

Vilken av dessa två anser ni är bästa köp?

Tack på förhand.
 

unoengborg

Aktiv medlem
D7200 - ger mer pengar för optik och en aning bättre upplösning, samt bättre bakåtkompatibilitet vad det gäller optik, såvida du inte specialicerat dig på flygande fågel eller något som kräver extrem AF prestanda där 7500 är aningen bättre, men i det läget är det snarare D500 du ska titta på.
 

pdahlen

Aktiv medlem
De är ganska likvärdiga, D7500 har SnapBridge och några fler nyare funktioner men endast ett minneskort. Men jag tycker inte någon är direkt prisvärd, kan du inte vänta ut black friday eller se lite mer vad som finns. Jag sålde min D7200 för 3500:- för snart två år sedan. D7500 såldes ny väldigt billigt under förra black friday så också D750 (FF) som jag köpte en extra då ny för 8000:-.
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Jag har själv Nikon D7200. Av kamerorna som du nämner hade jag valt Nikon D7200 på grund av att den kameran har dubbla minneskortplatser.
Det är alltid bra att ha en backup om ett minneskort skulle gå sönder av ett eller annat skäl. En gång förstörde en dålig minneskortläsare mitt minneskort rent fysiskt. Plasten trasades sönder och minneskortet var obrukbart. Då var jag glad att jag hade en backup.
 

gingpa

Aktiv medlem
D7200 - ger mer pengar för optik och en aning bättre upplösning, samt bättre bakåtkompatibilitet vad det gäller optik, såvida du inte specialicerat dig på flygande fågel eller något som kräver extrem AF prestanda där 7500 är aningen bättre, men i det läget är det snarare D500 du ska titta på.
I mitt fall endast stillasittande fåglar ;-)
 

gingpa

Aktiv medlem
Jag har själv Nikon D7200. Av kamerorna som du nämner hade jag valt Nikon D7200 på grund av att den kameran har dubbla minneskortplatser.
Det är alltid bra att ha en backup om ett minneskort skulle gå sönder av ett eller annat skäl. En gång förstörde en dålig minneskortläsare mitt minneskort rent fysiskt. Plasten trasades sönder och minneskortet var obrukbart. Då var jag glad att jag hade en backup.
Jag gillar min D7100 som trots drygt 300000 exponeringar fungerar utmärkt. Orsaken att jag vill byta kameran är att D7100 börjar bli till åren och den är ganska sliten.
Det hände väl inte så ofta att minneskortläsaren är defekt på kameror?
 

gingpa

Aktiv medlem
De är ganska likvärdiga, D7500 har SnapBridge och några fler nyare funktioner men endast ett minneskort. Men jag tycker inte någon är direkt prisvärd, kan du inte vänta ut black friday eller se lite mer vad som finns. Jag sålde min D7200 för 3500:- för snart två år sedan. D7500 såldes ny väldigt billigt under förra black friday så också D750 (FF) som jag köpte en extra då ny för 8000:-.
Det går inte att hitta en D7200 för 3500kr idag. Den billigaste som jag har hittat de senaste månaderna kostade 4000kr och försvann på direkten. Annars ligger de på mellan 5000-7000.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag gillar min D7100 som trots drygt 300000 exponeringar fungerar utmärkt. Orsaken att jag vill byta kameran är att D7100 börjar bli till åren och den är ganska sliten.
Det hände väl inte så ofta att minneskortläsaren är defekt på kameror?
Det går ut på att man ska skriva till två kort samtidigt ifall det ena lägger av och/eller blir korrupt. Brukar du bara använda ett kort kan du bortse från synpunkten om att ena kameran bara har en kortplats.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du inte behöver DX format för tex små pippi, så hade jag titta på en FF. Fast det beror ju på vad du har för objektiv också, men har du FF objektiv redan så är det inte så stor prisskillnad till en FF. En D800e, D610 och F750 kan ligga runt 6-7000
 

gingpa

Aktiv medlem
Om du inte behöver DX format för tex små pippi, så hade jag titta på en FF. Fast det beror ju på vad du har för objektiv också, men har du FF objektiv redan så är det inte så stor prisskillnad till en FF. En D800e, D610 och F750 kan ligga runt 6-7000
Går det att använda de objektiv jag har avsedda för DX även till FF?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Går det att använda de objektiv jag har avsedda för DX även till FF?
Nä, inte om det är DX objektiv, men till din DX så kan man ju ha ett antal FF objektiv, särskilt för tele så kan det vara vanligt att man har FF objektiv, men man får ta objektiv för objektiv och se om de tecknar ut en FF sensor
 

esbtse

Aktiv medlem
Min D7100 har tagit 310000 exponeringar så jag vill gärna ha framförhållning och köpa en annan kamera innan den rasar.

Jag har hittat två som jag kan tänka mig. Jag fotograferar mest natur och filmar aldrig.

De två är: Nikon D7200, ca 30000 exponeringar för 5000kroch Nikon D7500 med 1000 exponeringar för 6500kr.

Vilken av dessa två anser ni är bästa köp?

Tack på förhand.
Varför inte D810? Eller D500 om du vill ha DX
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Nä, inte om det är DX objektiv, men till din DX så kan man ju ha ett antal FF objektiv, särskilt för tele så kan det vara vanligt att man har FF objektiv, men man får ta objektiv för objektiv och se om de tecknar ut en FF sensor
Jo visst går det o använda även DX objektiv på en FX kamera, kameran växlar över till DX (Eller gör man det manuellt) men vitsen med FX försvinner ju, men frågan löd om det går o det gör det :)
 

gingpa

Aktiv medlem
Varför inte D810? Eller D500 om du vill ha DX
Läser att D810 kräver riktigt bra objektiv för att komma till sin rätt.
D500 kan vara ett alternativ men har även i det fallet läst att bildkvalitén inte är speciellt mycket bättre än vad en D7200 presterar för mina ändamål.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Läser att D810 kräver riktigt bra objektiv för att komma till sin rätt.
D500 kan vara ett alternativ men har även i det fallet läst att bildkvalitén inte är speciellt mycket bättre än vad en D7200 presterar för mina ändamål.
Jag bytte min D7200 mot D500 och det är rätt det är egentligen ingen större skillnad i bildkvalitet, men D500 AF gör att den sätter fokus säkrare, faktiskt inte enbart på rörliga objekt utan även på fasta så tycker jag den sätter fokus bättre. Med D7200 behövde jag använda AF-S för fasta annars kunde det bli lite ut fokus om jag alltid hade AF-C. På D500 kör jag nu alltid AF-C även på fasta och det går riktigt bra. Tror inte D7200 hade AF mode grupp men den fungerar riktigt bra med D500 för rörliga motiv. Tror även D7500 har grupp. Har man inte behov av den fantastiska serietagningen och dubbla minneskort så fungera nog en D7500 lika bra som en D500.
 

esbtse

Aktiv medlem
Läser att D810 kräver riktigt bra objektiv för att komma till sin rätt.
D500 kan vara ett alternativ men har även i det fallet läst att bildkvalitén inte är speciellt mycket bättre än vad en D7200 presterar för mina ändamål.
D500 har fått mycket bra kritik från riktiga naturfotografer som fotograferar allt från landskap till flygande fåglar. Autofokus fungerar bra och buffert är stor. Den klarar också av video i små snuttar. Den har hög upplösning per ytenhet 20 Mpixel på DX formatet, vilket motsvarar 45 Mpix för en fullformat sensor.

Då min D300 gick sönder funderade jag länge på att köpa D500 men mitt vertikalgrepp passade inte och jag fotograferar mest landskap. Därför började jag studera begagnade D810 och jag kom fram till att den inte har så stora problem med linsernas upplösning. Enligt mina förfrågningar hos verksamma yrkesfotografer så går det en gräns vid 36 Mpix och över detta kan man få problem med gamla linser.

Det finns däremot ett konstruktions fel i D810 som gör att man måste fin justera autofokus ofta om du använder autofokus objektiv. De linser som klarar en upplösning på mer än 36 Mpix är väldigt dyra och jag kommer använda det jag har i linsväg förutom att skaffa en Normal Zoom i framtiden..

Jag bytte ut linserna mot fasta linser för 12-10 år sedan och sålde av alla Zoomar. Jag har tyvärr en gammal 300mm/2.8 kvar med skruv autofokus och den kan behöva bytas ut mot en 400mm/2.8 med VR när jag har råd.

Tror även en del Zeiss linser kan behöva bytas ut mot skapare linser så småningom om de inte håller måttet när jag provar dom på en D850. Men det är en fråga om ekonomi och jag kanske behöver gå tillbaka till några Zoomar istället för många fasta optik.

Det jag har lär mig av mina linsköp under åren är att enbart köpa det nödvändigaste så länge digitalkamerornas upplösning fortsätter att förbättras. Nån gång måste de slå i taket på upplösningen om de inte börjar med mellanformats sensorer. Jag såg inte, när jag förbättrade mitt lins innehav till kravet för digitalkamera från analoga kameror, att att Nikon skulle ändra på diameter på bajonettfattningen och nu sitter jag där med F-optik och har inge lust att ändra till Z-optiken då det kostar mer än det smakar, så länge man inte har en inkomst av fotograferandet måste utgifter hållas nere.

Nu i Corona-19 tider har jag lagt inköp av kamera på hyllan och har beslutat att köpa en D850 om något år istället då den är en mera allround kamera men den är mycket dyrare speciellt då jag vill ha vertikalgrepp och de stora batterierna, så jag behöver spara.
 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
Läser att D810 kräver riktigt bra objektiv för att komma till sin rätt.
D500 kan vara ett alternativ men har även i det fallet läst att bildkvalitén inte är speciellt mycket bättre än vad en D7200 presterar för mina ändamål.
Det mesta av bildkvalitén ligger ju i objektivet ändå så du kommer inte märka mycket skillnad på det med en nyare kamera, annat än att du eventuellt får snäppet bättre brusprestanda, en aning mer dynamiskt omfång och/eller högre upplösning då.

Min röst går iaf. till D7200 i det här fallet, främst pga. dubbla minneskortsplatser :)
 

Snuddas

Aktiv medlem
Jag bytte min D7200 mot D500 och det är rätt det är egentligen ingen större skillnad i bildkvalitet, men D500 AF gör att den sätter fokus säkrare, faktiskt inte enbart på rörliga objekt utan även på fasta så tycker jag den sätter fokus bättre. Med D7200 behövde jag använda AF-S för fasta annars kunde det bli lite ut fokus om jag alltid hade AF-C. På D500 kör jag nu alltid AF-C även på fasta och det går riktigt bra. Tror inte D7200 hade AF mode grupp men den fungerar riktigt bra med D500 för rörliga motiv. Tror även D7500 har grupp. Har man inte behov av den fantastiska serietagningen och dubbla minneskort så fungera nog en D7500 lika bra som en D500.
Instämmer i det mesta av det du skriver. Men, i mitt fall bytte jag en alldeles utmärkt D7500 mot D500 på grund av att AF i D7500 inte hänger med på längre brännvidder och rörliga motiv. Förlorade oftast 9 bilder av 10 på grund av för få återstående fokuspunkter vid liten bländaröppning (< = f/6,3)! D500 har avsevärt bättre AF med sina 153 punkter (varav 99 korslagda). I övrigt gillade jag D7500 riktigt bra på grund av alla övriga lättskötta funktioner men tycker ändå att D500 blev ett rejält lyft!
 
ANNONS