Annons

Vissa bokstäver blir suddiga efter kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Så har man äntligen fått sin Spyder och har gjort en kalibrering.
Ett problem som uppstått efter kalibreringen är att vissa bokstäver blir suddiga. Dock inte alla.
Dom som jag märkt av är bla Å,a osv. detta verkar inte som det händer alltid utan ibland ser t.ex a skarp ut och ibland oskarp.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Vad kan detta bero på.
Jag klistrar in denna text som en bild så ser ni hur det ser ut på min dator.
Se nedan:

Bilagor

• suddig.jpg
    suddig.jpg
    41.3 KB · Visningar: 449
Ser inget konstigt alls med den texten.
Har du rätt upplösning i förhållande till skärmen? För det hade inte jag när jag köpte ny skärm och då blev varannan eller var tredje textrad lite suddig. Men är det bara vissa bokstäver kanske det inte är samma problem för dig.
/jer.

Det är rätt upplösning.
Provade i skärmens meny att flytta hela bilden och då flyttade även det suddiga med, dvs om det stod 123456 och det suddiga var på siffrorna 1och 2 innan jag flyttade skärmytan, när jag sen flyttade det åt vänster så blev 1 och 2 skarpa och 3 och 4 suddiga.

Testa att ändra synkhastigheten. Det kan bli vertikal band med suddigt / tjockare text om man har för hög eller låg frekvens.

På många bildskärmar kan man även finjustera i menyerna.

/ Paj

AnteVante skrev:
Provade i skärmens meny att flytta hela bilden och då flyttade även det suddiga med, dvs om det stod 123456 och det suddiga var på siffrorna 1och 2 innan jag flyttade skärmytan, när jag sen flyttade det åt vänster så blev 1 och 2 skarpa och 3 och 4 suddiga.

Vi kanske missförstår varandra. Men du beskriver det ju tvärtom, som om det suddiga inte följer med. Alltså att det är statiska områden (linjer) på skärmen där det är suddigt.
/jer.

Jewster skrev:
Vi kanske missförstår varandra. Men du beskriver det ju tvärtom, som om det suddiga inte följer med. Alltså att det är statiska områden (linjer) på skärmen där det är suddigt.
/jer.
Precis, det är statiska områden på skärmen som är suddiga, så var det inte innan jag körde med spydern

Kan det ha någonting med uppdateringsfrekvensen att göra.
Kör på 70Hz och tycker det blir en liten förbättring när jag går ner till 60Hz

Jat testade också clear type och det funkade ruskigt bra påa min laptop med 1920x1200. Wow, nu kan man ju använda den upplösning som skärmen klarar och fortfarande kunna läsa texten utan attt tro man sitter i en dimma.

Jag skulle prova clear type och bockade för rutan men så fort som jag klickade på next så hoppade bocken ur och det funkade inte.
Vet inte om det är något fel

det kan vara smuts på skärmen efter sugkopp elller liknande. ibland är det mycket svårt att se när skärmen är påslagen.

M

ANNONS
Götaplatsens Foto