Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VR-funktionen på Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Jag köpte nyligen en Nikon D7000 med ett 18-105 VR objektiv och har en fråga kring VR-funktionen på objektivet. Jag har ställt in lägesknapparna på läge "A" och VR "on" på objektivet och på lägesknappen på kamerahuset har jag ställt på "AF". Till min min fråga nu, är det någonstans under kamerans inställningar som jag skall aktivera VR-funktionen också, eller är VR redan igång med de fysiska lägesknapparna?

Det är bara på objektivet!

Orsaken till att det finns en AF-knapp på huset är att det finns en autofokusmotor i huset som vissa objektiv använder, de objektiven har ingen egen knapp (med något undantag) utan styrs bara från huset. Med ett objektiv med inbyggd motor måste båda knapparna vara på AF.

VR påverkas som sagt bara av "VR On/Off"-knappen på objektivet! VR aktiveras när du trycker ner avtryckaren halvvägs, som när du autofokuserar.

ANNONS
Götaplatsens Foto