Annons

Vuescan skit eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Sitter och sliter mitt hår över denna programvara som ständigt höjs till skyarna så fort scannermjukvara kommer upp på tapeten.

Har setat i drygt en timme och försökt stänkga av den automatiska exponeringsinställningen som görs när jag ändrar beskärningsrutan. Ja "Lock exposure" är förkryssat men detta verkar vara helt utan funktion. Hur gör man?

Det enda jag lyckats hitta hittills som är possitivt är att jag kan rotera och spegelvända bilden i redan i skanningen vilket av någon underlig anledning inte går i Epsons egen programvara. Skanrarna jag har är en Epson 4870 och en Minolta Dimage Elite II.

Det är en prov version jag laddat ner för att testa och gurselov har jag inte köpt något serienr än. Versionen av Vuescan är alltså den senaste 8.0.13

Senast ändrad:
SilverFast är bättre men mycket dyrare - särskilt om man har behov av flera bildläsare.
VueScan är en kompromiss med ett något mindre lätthanterligt gränssnitt.

Har du slagit över alla tabbar till avancerat läge? Du bör kanske hitta inställningar där?

Vuescan skall inte höjas till skyrana tycker jag, det har ett ganska uselt gränssnitt och en del okonventionella lösningar som inte tilltalar fotografer så mycket. Men det kan vara en bra problemlösare när man går i väggen med originalprogramvaran.

Jag har aldrig haft några problem med den manuella exponeringen. Det är bara att kryssa i rutan och så jobbar skannern med det valda värdet.

Det jag tror att du har problem med är Vuescans förkärlek för automatiska justeringar. Programmet är ju främst till för att snabba upp batchskanning och därför sker det mesta automatiskt. Din exponeringsförändring kompenseras förmodligen bort av att Vuescan försöker lägga på en kurva så att det blir "rätt" med programmets ögon. Om du testar att skanna raw-filer så gissar jag att du ser skillnad. Om det blir skillnad då så vet du att hårdvarujusteringarna är ok och då kan du gå vidare med resten av inställningarna. Nu var det ett tag sen jag använde Vuescan så jag minns inte terminologon helt och hållet, men den inställning du i så fall letar efter sitter högt upp på flik två. Det är den metod som Vuescan skall använda som utgångspunkt för automatiken.

Sen tror jag inte att Epson 4870 har någon möjlighet att förändra hårdvaruexponeringen. Med Eliten skall det dock inte vara några problem.

Visst har jag alla inställningar i avancerat läge. Misstaget var att jag satt "Color balance" till "Manual" och det borde väl vem som helst föstå att om man sätter färgbalansering manuellt så andras exponeringen när man gör en ny bäskärning även om man har "Lock exposure" i kryssat. Fullständigt logiskt. Någon verkar verkligen ha tänkt till. Och detta redan i version 8.0.13

Läget på "Color balance" måste tydligen stå på "none" för att man skall kunna låsa exponeringen.

Tack för tippsen ändå killar!

Vuescan skall inte höjas till skyrana tycker jag, det har ett ganska uselt gränssnitt och en del okonventionella lösningar som inte tilltalar fotografer så mycket. Men det kan vara en bra problemlösare när man går i väggen med originalprogramvaran.
Till dom lägre skyarna kan det höjas iaf. För övrigt instämmer jag. Gränsnittet är förfärligt. Men om man orkar ta sig igenom det erbjuder det ofantlig kontroll. Speciellt jämfört mot Minoltas egen mjukvara.

Iofs blev jag mer eller mindre tvingad att köra Vuescan då Minoltas egen mjukvara helt resolut bestämde sig för att inte fungera på min nya dator. Verkar som om den har någon form av inkompabilitet med usbkontrollern i Intels ICH5R.
Först trodde jag det var scannern, minolta kollade på skiten, bytte lite delar, och gav sen svaret att köp ny usbkontroller.

Då testade jag Vuescan, funkade perfekt från första början. Så jag undrar igentligen hur Minoltas mjukvara är funtad.

Jag gör alltid så att jag antingen kör dia. Varpå jag kör rent. Altså att jag får vad scannern ser.

Kör jag negativ så blir det någon av dom förvalda filmprofilerna som stämmer överens. Då rakt igenom en rulle. Sen kör jag en lättare korrigering för att återställa kontraster, korrigera omfång, etc i photoshop.

Har inte kollat vitbalansen så mycket.
Kan göra det senare ikväll, har mina dior från skottland kommit blir det ikväll, annars på måndag.

ANNONS
Götaplatsens Foto