Annons

XQD minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Men överlag håller jag med om tipset att kika runt på priser, minneskort är en sådan sak där till exempel fotohandlare inte sällan passar på att ta ut rejäla marginaler (för att kompensera för de obefintliga marginalerna på kameror) vilket gör att priser kan vara väldigt onödigt höga jämfört med IT-detaljister.
Erkänner villigt att när jag köpte mina första XQD-kort hade jag just köpt en kamera för 55000 och ville mest bara komma igång.

Tyvärr skickade jag med mina två kortläsare och kort när jag sålde samma kamera tre år senare. Visste inte att D850 skulle komma med just XQD. Mycket bra kort på många sätt.
 
Erkänner villigt att när jag köpte mina första XQD-kort hade jag just köpt en kamera för 55000 och ville mest bara komma igång.

Den typen av iver att komma igång med något nytt har nog kostat många av oss pengar ... (hej Mats!) :)

Tyvärr skickade jag med mina två kortläsare och kort när jag sålde samma kamera tre år senare. Visste inte att D850 skulle komma med just XQD. Mycket bra kort på många sätt.

Jo, och känns ju hyfsat framtidssäkert numera, både kort och kortläsare kommer med största sannolikhet vara/bli kompatibla med kommande CFExpress-kort och -kortläsare som ju fler än Nikon verkar satsa på.
 
Jo, och känns ju hyfsat framtidssäkert numera, både kort och kortläsare kommer med största sannolikhet vara/bli kompatibla med kommande CFExpress-kort och -kortläsare som ju fler än Nikon verkar satsa på.

Fast nackdelen är att det just nu bara är Sony som tillverkar korten (eller två men status för Lexar är rätt oviss) eller?
 
Den typen av iver att komma igång med något nytt har nog kostat många av oss pengar ... (hej Mats!) :)

Vet inte om du syftar på något specifikt, men visst har man gjort så ett antal gånger.

Eller för att man är för lat att läsa manualen.

Gjorde nyligen en time-lapar av en speciell händelse. Hade inte gjort det innan så det första jag gjorde var att köpa till Sonys app för detta till A6500 för 100 kr. Kom sedan på att den hade begränsningar och gick sen till Scandinavian Photo och köpte en Phottix intervallometer för 700 kr att använda ihop med Canon 80D.

Sen visade det sig att den där fjärrutlösare var krånglig att ställa in, så jag googlade lite och fick då reda på att min 80D har detta inbyggt i kameran. Superenkelt att ställa in med smidiga menyer, så det var det jag använde.

Så nu har jag både en app och en superavancerad och dyr fjärrutlösare som jag aldrig använt alldeles i onödan.

Finns otaliga fler exempel...


/Mats
 
Vet inte om du syftar på något specifikt, men visst har man gjort så ett antal gånger.

Eller för att man är för lat att läsa manualen.

Gjorde nyligen en time-lapar av en speciell händelse. Hade inte gjort det innan så det första jag gjorde var att köpa till Sonys app för detta till A6500 för 100 kr. Kom sedan på att den hade begränsningar och gick sen till Scandinavian Photo och köpte en Phottix intervallometer för 700 kr att använda ihop med Canon 80D.

Sen visade det sig att den där fjärrutlösare var krånglig att ställa in, så jag googlade lite och fick då reda på att min 80D har detta inbyggt i kameran. Superenkelt att ställa in med smidiga menyer, så det var det jag använde.

Så nu har jag både en app och en superavancerad och dyr fjärrutlösare som jag aldrig använt alldeles i onödan.

Finns otaliga fler exempel...


/Mats

Tror han möjligen syftade på Mats W som sålde grejerna till mig men visst har man gjort en del felköp genom åren. WT5, köpt samma dag, var kul men använde den mest för liveview i telefonen.
 
Senast ändrad:
Fast nackdelen är att det just nu bara är Sony som tillverkar korten (eller två men status för Lexar är rätt oviss) eller?

Men i och med att de med allra största sannolikhet kommer vara fullt kompatibla med kommande CFExpress så känns den saken inte längre lika oroande. Sandisk, Delkin, Lexar och Transcend tillverkar ju idag CFast-kort som ju knappast kommer att utvecklas, av dem har Delkin redan sagt att de har börjat bygga CFExpress-kort och sannolikt kommer fler av dem att följa efter.
 
Det är som HD-DVD vs BluRay och andra liknande teknik-krig. Möjligen att båda standarderna kommer att finnas kvar eftersom Canon har CFast och Nikon XQD och deras kameror har lång livslängd.
Läs Martin Agfors artikel om minneskortstandarder här på Fotosidan som publicerades för ett par veckor sen! Klart läsvärd för den som intresserar sig för sånt och vill ha en liten framtidsvy.

Tillägg: OK, Martin var tydligen inte för blygsam för att göra reklam för artikeln själv. :)
 
Men i och med att de med allra största sannolikhet kommer vara fullt kompatibla med kommande CFExpress så känns den saken inte längre lika oroande. Sandisk, Delkin, Lexar och Transcend tillverkar ju idag CFast-kort som ju knappast kommer att utvecklas, av dem har Delkin redan sagt att de har börjat bygga CFExpress-kort och sannolikt kommer fler av dem att följa efter.

Nä. Det är bra i alla fall. Och bra om fler börjar göra CFExpress så priserna kan pressas lite. XQD är rätt dyra.
 
Läs Martin Agfors artikel om minneskortstandarder här på Fotosidan som publicerades för ett par veckor sen! Klart läsvärd för den som intresserar sig för sånt och vill ha en liten framtidsvy.

Tillägg: OK, Martin var tydligen inte för blygsam för att göra reklam för artikeln själv. :)

Grymt bra artikel!

Jag har inte satt mig in i de här nya standardena för minneskort eftersom jag bara harvar runt med amatörkameror som har SD-kort, men det är mycket intressant må jag säga.

Alltså, i kriget mellan CFast och XQD så har XQD vunnit och är det som kommer att utvecklas, men för att det inte ska bli så förnedrande för dem som utvecklat och satsat på CFast så har man bytt namn på det till CFExpress. Så tolkar jag det i alla fall.

Eftersom CFExpress är baserat på en nyare spec av samma protokoll som XQD och har samma formfaktor och kontakter, kommer det därför vara kompatibelt att med XQD? Tycker inte det riktigt framgår i vare sig Martins artikel eller annat jag hittat på nätet.

Eller för att vara lite mer konkret. Om man har en Nikon-kamera med XQD-platser, kommer man att kunna använda CFExpress-kort i den?

Och åt andra hållet. Om man har en Nikon-kamera idag med XQD, t.ex. D5 eller D500 och sedan köper en kommande modell, t.ex. D850 som har stöd för CFExpress (förutsätter att D850 kommer att ha det), kan man då använda sina XQD-kort i den?

Min gissning är att den senare frågeställningen beror på lite grann och att det kan skilja sig mellan kameror, så att det är tveksamt att det funkar i D5 och D500 (finns det andra Nikon-modeller som har XQD idag?).


Förloraren här måste vara Canon och de fotografer som använder de kamerorna.
Där finns det ju inte en chans att CFExpress passar i de modeller som har CFast och jag har tidigare läst om en del irritation från de med Canon-utrustning som har behövt byta ut alla sina CF-kort till CFast. När sedan 1DxmkIII kommer med CFExpress så får de byta igan... Kanske kommande high-end Canon-kameror kommer att ha både CFast och CFExpress? Dessutom så har de här avancerade Canon-kamerorna lång livslängd så att CFast lär behöva finnas kvar under lång tid, men kommer troligen att vara en svindyr nishprodukt. Detta här har säkert redan stötts och blötts i diverse fora.

Lite tråkigt att det ska behövas övergångslösningar så att t.ex. D500 och (gissningsvis) kommande D850 kommer att ha både CFExpress/XQD och CD. Skulle vara mycket bättre att ha två lika kortplatser. D5 har ju det, så kanske D850 kommer i variant med dubbla CFExpress/XQD istället. Det skulle vara bra. (Jag är lite sugen på den där nya Nikon D850 :) ).


/Mats
 
Alltså, i kriget mellan CFast och XQD så har XQD vunnit och är det som kommer att utvecklas, men för att det inte ska bli så förnedrande för dem som utvecklat och satsat på CFast så har man bytt namn på det till CFExpress. Så tolkar jag det i alla fall.

Lite hårddraget :) Jag tror att det i grunden mest handlar om att CFast togs fram på den tiden alla - i datorvärlden, inte kameravärlden - tyckte SATA var framtiden och innan man riktigt hade börjat fundera på att använda PCIe för lagring. Att sedan hastigheterna hos SSD-diskar så snabbt skulle växa förbi vad SATA klarade hade nog ingen riktigt tänkt på.

Så i början var nog CFast ett väldigt logiskt alternativ. CF blev ju enormt framgångsrikt som format genom att bygga på det protokoll som fanns inbyggt i nästan alla datorer (även små system), med CFast räknade man nog med att upprepa den succén, men sedan kom SSD-diskarna och utvecklingen sprang ifrån SATA.

Man kan lika gärna säga att XQD var en tidig nödlösning på ett problem (i IT-världen snarare än i kameravärlden) som närmade sig i expressfart och att CFExpress är en mer komplett och genomtänkt lösning på samma problem :)

Eftersom CFExpress är baserat på en nyare spec av samma protokoll som XQD och har samma formfaktor och kontakter, kommer det därför vara kompatibelt att med XQD? Tycker inte det riktigt framgår i vare sig Martins artikel eller annat jag hittat på nätet.

Som Delkins VD säger - det finns inga tekniska skäl att det inte skulle bli helt kompatibelt, dvs det är tekniskt trivialt att göra det. Han gav själv exemplet att kortläsare (och kameror) vartefter utvecklades för att dra nytta av allt högre UDMA-nivåer av CF-kort, men samtidigt på ett enkelt sätt kunde kolla om det satt ett kort med lägre (långsammare) UDMA-nivå i enheten och anpassa sig efter det kortet.

Eller för att vara lite mer konkret. Om man har en Nikon-kamera med XQD-platser, kommer man att kunna använda CFExpress-kort i den?

Det kan fungera direkt, bara att hastigheten blir begränsad till PCIe 2.0 (trots att PCExpress kör PCIe 3.0). Men troligen kan det krävas en firmware-uppgradering av kameran så den förstår hur den skall handskas med ett kort som pratar PCIe 3.0 istället för PCIe 2.0. Med tanke på hur bra bakåtkompabiliteten varit för PCIe-prylar i datorer så borde det inte vara problematiskt.

Och åt andra hållet. Om man har en Nikon-kamera idag med XQD, t.ex. D5 eller D500 och sedan köper en kommande modell, t.ex. D850 som har stöd för CFExpress (förutsätter att D850 kommer att ha det), kan man då använda sina XQD-kort i den?

Det verkar ännu mer troligt, på samma sätt som moderkort med PCIe 3.0-socklar inte har några problem att jobba med enheter (som grafikkort) som kör PCIe 2.0 eller rent av 1.0.

Min gissning är att den senare frågeställningen beror på lite grann och att det kan skilja sig mellan kameror, så att det är tveksamt att det funkar i D5 och D500 (finns det andra Nikon-modeller som har XQD idag?).

Tänk på att det nätt och jämnt är så att D5 och D500 utnyttjar prestanda i XQD-kort - de ger mer buffert, men är i övrigt inte så avgörande för kamerorna prestanda. De ser det nog inte som någon akut fråga att lägga in stöd för CFExpress eftersom kamerorna inte är i närheten av att dra nytta av den prestandaökning det skulle ge utöver XQD.

D850 kommer nog av ryktena att döma dra mer nytta av XQD än D5 och D500 (t.ex. pga 4k-video med anständig framerate och bitrate) men fortfarande inte vara i närheten av att "behöva" CFEpress.

Vad jag far efter är att det kan ta några år och någon kamerageneration ytterligare innan man implementerar CFExpress i kameror. Vi lär nog se sådana kort i datorer av olika slag (i synnerhet industrisystem) långt innan de dyker upp i kameror, det är där i datorvärlden prestandakraven finns redan idag. Ett CFExpress-kort blir ju i praktiken en kompakt och enkelt utbytbar NVMe-SSD-disk (med pretsanda som är flera gånger högre än hos en konventionell SATA-SSD) - ingen dum idé med en sådan kortplats i en laptop med inbyggd och inte allt för rymlig NVMe-SSD.

Förloraren här måste vara Canon och de fotografer som använder de kamerorna.
Där finns det ju inte en chans att CFExpress passar i de modeller som har CFast och jag har tidigare läst om en del irritation från de med Canon-utrustning som har behövt byta ut alla sina CF-kort till CFast. När sedan 1DxmkIII kommer med CFExpress så får de byta igan... Kanske kommande high-end Canon-kameror kommer att ha både CFast och CFExpress?

Jo, under en övergångsperiod, så som de idag har CF + CFast. Men det är inte säkert att de byter redan i nästa generation - de får dra upp videoprestanda rejält (typ 8K med bra framerate och bitrate) innan CFast-kort är begränsande för en kamera. Igen, de praktiska behoven av CFExpress är inte så stora för kameror på länge än.

Dessutom så har de här avancerade Canon-kamerorna lång livslängd så att CFast lär behöva finnas kvar under lång tid, men kommer troligen att vara en svindyr nishprodukt. Detta här har säkert redan stötts och blötts i diverse fora.

CFast lär nog leva kvar och tillverkas i många år ännu, kameror är ju bara en bråkdel av dess användning, den stora marknaden är inbäddade datorsystem av alla möjliga slag. CF-kort tillverkas ju fortfarande och kommer göra det i många år av samma skäl, så jag tror CFast kan fortsätta i tillverkas i många år ännu.

Lite tråkigt att det ska behövas övergångslösningar så att t.ex. D500 och (gissningsvis) kommande D850 kommer att ha både CFExpress/XQD och CD. Skulle vara mycket bättre att ha två lika kortplatser. D5 har ju det, så kanske D850 kommer i variant med dubbla CFExpress/XQD istället. Det skulle vara bra.

Övergångar är ju alltid ett dilemma för kameratillverkarna. Men med hindsight man kan säga att det hade ju varit bättre om de och industrin hade varit lite snabbare med att ta fram CFExpress så hade kameratillverkarna (Canon, Arri, Blackmagic, Hasseblad) kunnat hoppa över CFast och gå direkt från CF till CFExpress och XQD hade aldrig behövt uppstå alls (man kan ju som jag nämnde i artikeln se XQD som en betaversion av CFExpess)

(Jag är lite sugen på den där nya Nikon D850 :) ).

Varför är jag inte överraskad ... :)
 
ANNONS