Annons

Yashica T5

Produkter
(logga in för att koppla)

sashphoto

Medlem
Nu är det så att jag är rätt så intresserad utav en bra & liten kompaktkamera och Yashica känns som ett bra val. Vad tycker ni och var skulle man kunna köpa en Yashica T5 och för hur mkt?

Jag är inte så säker på att ny längre.

I FOTO fick kameran hyffsat betyd. Fyra av fem om jag kommer ihåg. Exponeringen var inte perfekt för dia, men skärpan utmärkt.

När jag testade kameran tillsammans med andra liknande så underexponerade kameran negativ film så mycket så att bilderna ar oanvändbara. Frågan är det fanns något fel på just det exemplaret.

Jag har rekommenderat kameran till vänner som skulle på resa i regnskogsområden, de var nöjda med kameran.

Den extra sökaren som sitter ovanpå är kul.

Ett alternativ är Canon helt vattentäta kamera AS-1 som man kan ha ned till 5 meters djup. Den ger riktigt bra bilder även på land, men är lite klumpigare.

T5 är fin men jag kan också rekomendera en begagnad Contax T2, dom kan vara riktigt bra pris på idag har jag sett, dock högre än T5.

T2 har du fler möjligheter på, bla så kan du exponeringskompensera vilket nästan är ett måste vid diafoto. Dessutom så kan du välja mellan program eller tidsautokörning, den är dock ej väderskyddad som T5.

Kolla in min recension här.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1474

Larsa

T2 verkar vara en mkt bra kamera.. men vad tror du att en sådan (beg) skulle kunna kosta? För jag har inte råd med ngt som är dyrt och därför kändes Yashica T5 som ett bra val.

Ricoh GR-1, GR-1s och GR-1v är ju också bra alternativ. Robust och superskarp kamera som exponerar perfekt. Jag är mycket nöjd med min GR-1v.

Yashica T5 är en mycket bra kamera som rent optiskt kan jämföra sig med en fast utbytbar optik. Jag äger en sådan själv och har många gånger svårt att se skillnad på bilder tagna med den kontra mina lösa Nikongluggar. Överlag får man väl erkänna att vanlig optik är något vassare, men i dagsljus blir ofta bilderna förbluffande bra. Priset för en begagnad T5:a ligger på c:a 1000-1500 kr med andra ord en synnerligen prisvärd kompaktkamera. Om den hade haft en separat blixtsko skulle den förmodligen funnits med i många professionella fotografers väskor. Sen tycker jag jämförelsen med Richos och Contax modeller blir lite fel eftersom de kamerorna är så mycket dyrare. Där får man betala mycket för finishen och manuella inställningsmöjligheter, sett till prestanda tror jag inte de kamerorna slår Yashican med några större hästlängder. De är bara överlägsna i pris.

Senast ändrad:
sashphoto skrev:
T2 verkar vara en mkt bra kamera.. men vad tror du att en sådan (beg) skulle kunna kosta? För jag har inte råd med ngt som är dyrt och därför kändes Yashica T5 som ett bra val.

Jag surfar för tillfället mobilt & vill inte kolla (dyrt & trögt) men jag tror att jag såg en har på Fs för 3500, kolla annars på sighter typ blocket.se.

Ricohkamerorna som nämnts är också mycket fina & finns med 21 eller 28 mm optik, T2 har en 38.

I valet mellan dem så beror det på vilken brännvidd du tycker är lämplig, T5 har väl 35 tror jag?

T5 eller någon av dom äldre Yaschikarna är ju klart billigare än dom nämnda & håller ungefär samma optiska kvalite enligt vad jag läst. Ska du fota dia så är den dock inte så lämplig eftersom den saknar en riktig exponeringskompensation, till neg.film fungerar den dock säkert utmärkt. Dessutom så är den ju mycket billigare, dock inte lika lätt att få tag på som Contax T2 som det finns ganska så många av.

Jag sålde min T2 för 3900 till en kille som hade en T5 till salu för 1000 kronor, tyvärr så har jag inte hans namn kvar, sorry...

Larsa

Tack för era svar, och efter att ha kollat upp lite här och där så har jag insett att jag vill nog ha en Yashica T5, mest på grund av priset då. Nu gäller det bara att gå ut och försöka hitta en, vilket nog inte kommer att bli så lätt..

Jag har erfarenhet av Contax T3, T2 och Yashica T5 själv samt Olympus my2 och Leica Minilux via andra. För mig är T5an en billig kamera på vådliga äventyr som paddling och skridsko som ändå tar bra bilder, dia. Den har hållit bra under flera år. My2an är nästan lika bra. Med T2, T3 och Minilux kan man påverka bildresultatet mer och bilderna blir ypperliga.

Har sedan länge en T5:a och är mycket nöjd med denna. Har främst använt den med negativ film med mycket gott resultat. Tycker faktiskt att det är svårt att se någon skillnad mot bilder tagna med min F4. Har även testat att ta några diarullar och tycker kameran ger bra resultat även med dessa. Hade T5:an med som reservkamera i Thailand för tre år sedan och den klarade det varma och mycket fuktiga klimatet utan problem. Har även läst att många av National Geographics fotografer alltid har med sig en T5:a som reservkamera. Detta borde väl säga en del om kvaliteten. Det finns naturligtvis ännu bättre kameror, men då till ett betydligt högre pris. Tyvärr tror jag inte modellen tillverkas längre, men har ibland sett beg. annonser, där man begärt ca 1000 kronor för kameran, vlket måste anses som mycket prisvärt.

ANNONS
Götaplatsens Foto