Annons

Yrkesfotografer och Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bokeh skrev:
Jag säger bara... CX Prestige Turbo 2, finns det en vackrare bil?
Ja, det gör det. Visst är CX snygg, men den går inte upp mot föregångaren DS/ID. Det är flera år sedan jag sålde min, men jag får fortfarande hjärtsnörp varje gång jag ser en på gatan eller teve. Tänk om man hade råd -- och plats och tid -- med en "hobbybil"...

PS till Björn Virebrand: DS och XM är bilar, KX och Optio S är kameror. Även A2 och Z6 (som finns i min "kameraväska") är kameror (inte en liten Audi respektive kommande tvåsitsig modell från BMW) osv...

;-)

Senast ändrad:
Det är faktiskt såhär, 95% av proffsen förstår att den överlägsna bildkvalitén från en FF-sensor är ett måste om man jobbar med reklam.

Det börjar bli hett med analog storformat igen bland yrkesfotografer har jag hört.. Finns inget som slår den bildkvallen!

Tror man kan ha vilken kamera som helst till vad som helst idag. Märke spelar heller ingen roll och nu pratar vi om DSLR kameror. Tänk bara på att för 40 år sedan eller mer så tog man fantastiska bilder på både sport och mode samt nyhetsbilder och annat. De kamerorna de hade då
var prestandamässigt oändligt underlägsna det vi har idag men han bakom kameran var en skicklig jävel som fick till det i alla fall. I dag förväntar vi oss att kameran gör jobbet åt oss och till viss del stämmer det. På grundval av dessa fakta så vågar jag påstå att om du har en Pentax, Nikon , Canon eller vad det nu än är så kan det kvitta. Dessa oändliga debatter om vad man skall köpa är inte så fruktgivande då det oftast slutar med "krig" och att de i vissa fall lämnar fotosidan. Alla val borde vara ett utslag av vad man själv känner passar en och sedan kan man totalt strunta i resten. Jag inom mina kretsar pratar mycket sällan kamera, men bilder pratar jag om ofta.

"att för 40 år sedan" osv. måste nog vara det sämsta argument man kan tänka sig. Med andra ord är all utveckling (inte bara inom foto) fullständigt onödigt. För förr kunde man minsann klara sig utan (sätt in vad som helst) och det gick alldeles utmärkt, och framgångsrika var de också.

Sanningen är naturligtvis en helt annan.
Ju bättre verktyg du ger en skicklig utövare, ju bättre kan han prestera, punkt.

Danlo skrev:
Det är faktiskt såhär, 95% av proffsen förstår att den överlägsna bildkvalitén från en FF-sensor är ett måste om man jobbar med reklam.

Tror inte man fotograferar reklam på så värst höga ISO vilket ju är den enda bildkvalitetsfördeln med FF. Korrekt färgåtegivning som tex kan tolka rött bra till skillnad mot bilderna du visade från D3 är nog i så fall viktigare.

Både Pentax K100D och k10D har mindre färgfel och bättre dynamiskt omfång än tex Canon 5D på låga ISO i hög kvalité, bra egenskaper för reklamfoto.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/K10D/K10DIMATEST.HTM

Senast ändrad:
Bättre förr?

Man skall ha klart för sig att många kultbilder egentligen är ganska misslyckade. Att dom ändå blev "berömda" beror på att fotograferingen var smalare förr.
Idag får man köra in filerna i photoshop och medvetet misshandla dom för att få fram samma resultat.
...och för att möta i bäcken, jag säger inte att det alltid är så..

Lothar Marunga

Misslyckade?

Lothar Marunga skrev:
Man skall ha klart för sig att många kultbilder egentligen är ganska misslyckade. Att dom ändå blev "berömda" beror på att fotograferingen var smalare förr.
Idag får man köra in filerna i photoshop och medvetet misshandla dom för att få fram samma resultat.
...och för att möta i bäcken, jag säger inte att det alltid är så..

Lothar Marunga
Är bilder med korn, distorsion och lite svag skärpa dåliga bilder?
En bild består av mer...
Jag hävdar att det tom kan vara tvärt om ibland.

...och vad säger att en yrkesfotograf alltid levererar tekniskt överlägsna bilder? Det är inte alltid yrkesfolket är duktigare fotografer än intresserade hobbyfotografer (som ibland kan lägga nästan obegränsat med tid och möda på en bild, och vars fotointresse ibland gränsar till mani).
Men däremot är yrkesfolket bättre på att sälja sig själva och sina bilder.

Erland Huledal (ErlandH) skrev:
PS till Björn Virebrand: DS och XM är bilar

Roland Mabo (FotoZ) skrev:
Jasså, jag har en Pentax DS och det är en kamera. :)
Nå, jag menade förstås vad som gällde just när jag använde beteckningarna i mitt inlägg. I andra sammanhang kan de givetvis betyda något annat.

ErlandH skrev:
Nå, jag menade förstås vad som gällde just när jag använde beteckningarna i mitt inlägg. I andra sammanhang kan de givetvis betyda något annat.
Men vissa likheter finns det...Citroen lyser och Pentax blixtrar...och låter gör dom oxå.

ANNONS
Götaplatsens Foto