TEST: Nikon AF-S DX 16-80/2,8-4E VR

Många gillar en hyfsat ljusstark normalzoom med lite extra omfång som ändå är tillräckligt smidig att gå runt med en hel dag. Alla tillverkare har en eller ett par modeller, vi har kikat på Nikons nya modell för APS-C-kameror, eller DX på Nikon-språk.

Många Nikon-fotografer med småbildskameror trivs med 24-120-zoom. Det blir en bra och smidig kompromiss mellan en 24-70 och en 28-300. Motsvarigheten till 24-120-zoomen för Nikons aps-c-modeller (DX) har hittills varit DX 16-85/3,5-4,5G . Men när de billiga paketzoomarna har blivit såpass bra har det objektivet känts lite poänglöst. Nu i somras introducerade Nikon istället den mer påkostade och ljusstarkare AF-S DX 16-80 mm f/2,8-4E VR.

Trots ljusstyrkan är det här ett kompakt objektiv, rejäl diameter, men kort. Motljusskyddet är däremot oväntat stort. Men det sitter rejält fast, har till skillnad från en del äldre Nikon-motljusskydd en tydlig låsmekanism och insidan är så rymlig att du kommer åt att skruva i och ur filter eller vrida ett polarisationsfilter.

Påtaglig distorsion. Vid 16 mm har AF-S DX 16-80 mm f/2,8-4E VR en rätt kraftig tunnformig distorsion. Den går förstås att kompensera bort i efterbearbetningen, men då tappar du lite av bildvinkeln. Denna bild är tagen med full bländaröppning f/2,8. Med nedbländning blir kantskärpan bättre. (16 mm f/2,8 1/1600s ISO 400)

Rätt snabb fokus

Fokuseringen är snabb och inte helt ljudlös, men inte lika blixtrande snabb som hos den mer än dubbelt så dyra 24-70/2,8E VR. Zoomringen är lagom trög, ingen självzoomning och är placerad så objektivet är lättjobbat. Stabiliseringen är effektiv.

Skärpan beter sig likadant genom hela zoomomfånget. Den är bra i mitten och blir riktigt bra med ett stegs nedbländning. Kanterna är en aning mindre skarpa, där krävs minst ett par stegs nedbländning för riktigt bra skärpa. Objektivet ger bara lite kromatisk aberration. Det har nano-coating som verkar hjälpa mot flare, objektivet är mycket bra i motljus med bara små reflexer. Du ser en tydlig tunnformig distorsion vid 16 mm, men vid 24 mm har den växlat till svagt kuddformig något den sedan håller hela vägen till 80 mm.

Närgränsen är riktigt bra, 35 centimeter genom hela zoomomfånget vilket ger ganska trevlig förstoringsgrad vid 80 mm. Oskärpeteckningen är bra, men med 7 bländarblad kan oskarpa högdagrar bli lite kantiga.

Snygg oskärpa. För en ljusstark normalzoom har DX 16-80/2,8-4 snygg oskärpeteckning och hanterar motljus fördeömligt. Här syns vinjetteringen, men den är enkel att justera bort. (16 mm f/2,8 1/2500s ISO 500)

Slutsats

Nikon AF-S DX 16-80 mm f/2,8-4E VR är har bra prestanda, det är smidigt att gå runt med och zoomomfånget gör det mångsidigt. Men det är ett relativt dyrt objektiv. Fotar du action och inte behöver stabiliseringen är en begagnad DX 17-55/2,8G ett bättre köp.



Martin Agfors
Publicerad 2016-04-19. Läst av 13286 personer.
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2016-04-19 13:29   Der Steppenwolf
För 10 300 kunde man gott ha slängt in 2 bländarblad till. Hade gärna sett några fler testbilder också i artikel. Vid 50 och 80mm vidöppet då.
2016-04-20 12:03   Photocon
Säkert ett mycket användbar glugg. Fast jag reagerar på priset. Verkar som om många nya APS-C-objektiv plötsligt blivit väldigt dyra. Hade det handlat om f/2.8 genom hela zoomområdet hade jag förstått priset bättre.

Med 7 bländarblad och f/4 vid 80 mm blir vinkeln 120mm och skärpedjupet motsvarande f/5.6 c:a vid jämförelse med en FF och lite halvtaskig bokeh. Knappast idealiskt vid porträtt.

Tror inte den här gluggen blir någon kioskvältare.
Svar från Grevture   2016-04-21 23:13
Det har ju generellt skett en prishöjning av både kameror och objektiv de senaste två-tre åren. Ofta just genom att släppa en ny - dyrare - variant på ett befintligt objektiv.

Hade de gjort objektivet f/2,8 genom hela omfånget hade det dels blivit ännu dyrare, men också märkbart större. Som vanligt, tillverkarna väger olika kompromisser hit och dit och hoppas att de hittar en bra kombo. Men jag kan hålla med Elvir att det känns snålt att inte köra nio bländarlameller i ett så pass dyrt objektiv.
Photocon   2016-04-22 11:50
Är fullt medveten om att objektivet blivit större vid högre ljusstyrka samt priserna ökat senaste åren. Icke desto mindre anser jag det vara överprissatt. Och som du skriver känns det extra snålt med så få bländarlameller.
2016-04-27 22:08   Mats Lillnor
Det här omfånget är trevligt för APS-C om det är lite som ett ljusstarrk normalzoom plus tillägget av lite mer tele med F/4. Fast det gäller ju bara om bländarminskningen ske något sånär linjärt över brännviddsområdet eller uppemot de längre brännvidderna. Jag har haft liknande objektiv som på papperet var 2,8, men redan efter en mm zoomning så var det på 3,5 och 5 mm till på 4 osv. Då är ju vitsen borta tycker jag.

Därför tycker jag det är intressant i ett sånt här test att redogöra för vid vilka brännvidder bländaren slår om till nästa steg.

I övrigt håller jag med föregående skribenter att priset verkar väl saftigt för en sådan kompromiss och att man då hellre går upp ett steg i prestanda.
Svar från Grevture   2016-04-27 23:38
Tyvärr är det lite som du är inne på, jag minns inte exakt, men jag har för mig att maxbländaren rätt snabbt blir f/3,5 och är f/4 i alla fall vid 50 mm, troligen lite tidigare.
2016-05-20 19:18   fyrman
Högt pris för ett "ok" objektiv. Har själv en Sigma 18-50/2.8 som ger hög kvalitet för under halva priset. Givet att det har mindre zoom men fungerar utmärkt för allround/resefoto.

Merläsning

Fotosidan-medlem vinner fotografins fredspris

19 000 bilder från 165 länder hade skickats in till Alfred Fried Photography Award på temat "Hur ser fred ut?". Fotosidan-medlemmen Cletus Nwadike fick ta emot medalj och 10 000 euro under en ceremoni i Österrike nyligen. Läs mer... 4

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 13

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Mindepartementet stänger för gott

Mindepartementet Art and Photography på Skeppsholmen i Stockholm öppnade för 1,5 år sedan med stora ambitioner. Nu behöver eldsjälarna bakom koncentrera sig på annat och Kungliga Konsthögskolan tar över lokalerna. Läs mer... 9

Är kvinnliga fotografer sämre än manliga?

När en stor kameratillverkare utser 32 ambassadörer och alla är män, innebär det att män är bättre fotografer än kvinnor? En del hävdar att det ligger något i det. Anders F Eriksson bloggar om saken. Läs mer...

Tamron 100-400/5-6,3 Di VC USD - tätad telezoom

Efter framgångar med sina 150-600-zoomar kommer nu Tamron med en kompaktare telezoom som är lättare att ha med sig på resan: Tamron 100-400 mm f/5-6,3 Di VC USD. Läs mer... 7

Så fungerar sensorer

Plus Bland alla teknikdiskussioner kring kameror så finns det en kategori som dyker upp hela tiden: sensorer. Hur bra olika sensorer är, hur viktiga olika egenskaper är, hur de fungerar och vilken storlek man bör ha. Här får du en rejäl genomgång från grunden. Läs mer... 9

Projekten i fokus på fotofestivalen Spegla

Årets upplaga av fotofestivalen Spegla i Norrköping hålls den 20-22 oktober och fokuserar på olika fotografers pågående projekt. Programmet innehåller en lång rad utställningar, workshops och föreläsningar. Läs mer...

Polaroid gör comeback

Direktbilder är extremt trendigt idag. För många är detta synonymt med Polaroid. Därför gör Polaroid nu comeback med ny film och en kamera. Läs mer... 5

Elinchrom Deep Umbrella Promotion