TEST: Panasonic Lumix GX8

Panasonic Lumix GX8 är en vidareutveckling av GX7-konceptet med inbyggd bildstabilisering och rörlig elektronisk sökare. GX8 är också den första Micro Four Thirds-kameran som tar steget upp från 16 till 20 megapixel.

Panasonic Lumix GX8 må likna GX7, både fysiskt och konceptuellt, men GX8 är en helt nykonstruerad kamera. Och tittar vi närmare på GX8 så ser vi att kameran är en storlek större än GX7. Det har tillkommit ett kraftigare grepp och rejälare knappar, rattar och reglage. Att Panasonic tillåtit kameran att växa har helt klart gynnat ergonomin.

GX8 har liksom GX7 en vinklingsbar elektronisk sökare - ytterligare en detalj som sammantaget gör GX8 till Panasonics mest ergonomiska modell. Att kunna vinkla sökaren kan underlätta betydligt vid repro- eller makro­fotografering.

Panasonic delar sensorformat och objektivfattning med Olympus, men de två företagen har olika förhållningssätt till bildstabilisering. Olympus har valt att bygga in bildstabiliseringen i kamerahusen och Panasonic har funktionen i ett flertal av sina objektiv. Med GX7 gjorde Panasonic ett undantag och stoppade in bildstabilisering i kamerahuset eftersom målgruppen är hobbyfotografer som kan tänkas ha ett flertal objektiv från olika tillverkare. Med GX7 och GX8 får man bildstabilisering med alla objektiv.

Bildstabiliseringen i GX8 är förbättrad och kan dessutom samverka med bildstabiliseringen i Lumix-objektiven. Panasonic kallar detta Dual IS. Vi har jämfört GX7 och GX8 sida vid sida och effektiviteten hos bildstabiliseringen skiljer påtagligt.

Låg vinkel. Både skärmen och sökaren kan vinklas så att det blir busenkelt att fotografera i låg vinkel. Bilddata: 14 mm, f/2,5, 1/60s, ISO 1600.

Först ut med ny sensor

Lumix GX8 är något av ett flaggskepp för Panasonic och bjuder därför på en del ny teknik. GX8 har en helt ny sensor på 20 megapixel. Tidigare modeller har legat på 16 megapixel. Vi kan på goda grunder anta att den nya sensorn tillverkas av Sony. Olympus har officiellt sagt att de snart kommer använda en mer högupplöst Sony-sensor.

Vad ger då den nya sensorn? Vänta dig inga stora skillnader. Det krävs betydligt större ökning av antalet pixlar för att ge en påtagligt förbättrad detaljåtergivning. Vi måste titta mycket noga för att några skillnader mot den förra generationens sensorer.

När det gäller brus och dynamiskt omfång har det inte heller hänt så mycket. Det beror på att den faktor som främst påverkar detta är sensorns storlek, alltså hur stor den ljusfångande ytan är, och den är ju oförändrad. En annan orsak är att redan den gamla sensorn är mycket effektiv.

Vi ser ett något snyggare brus när vi tittar på råfilerna - så blir det ofta med fler pixlar. På de hösta ISO-lägena blir jpeg-bilder något mindre brusiga med GX8 än GX7. Kamerans brusreducering jobbar lite hårdare, men det sker på bekostnad av detaljåtergivningen. Men det måste sägas att alla skillnader är mycket små och bara märkbara vid en direkt jämförelse. Mätningar visar också en obetydlig ökning av det dynamiska omfånget.

Gatufoto med förhinder. Bra ergonomi, inbyggd bilstabilisering och elektronisk sökare talar för att använda Panasonic GX8 för gatufoto. Men autofokusen hänger inte riktigt med för snabba ögonblicksbilder. Det är inte utan anledning som många gatufotografer förfokuserar manuellt. Bilddata: 14 mm, f/5, 1/800s, ISO 800.

Frågetecken kring autofokusen

Flera konkurrenter har börjat använda en del av pixlarna på sensorn för att ge kameran en autofokus som kan mäta hur motivet rör sig och på det viset kunna förutsäga var fokus måste ligga när nästa bild tas, så kallad fasdetekterande autofokus.

Panasonic GX8 har bara kontrastdetekterande autofokus som bestämmer var skärpan ska ligga genom att mäta kontrasten i motivet när fokus flyttas. Tekniken ger exakt mätning, men fungerar bäst för stillastående motiv. Tack vare snabbare utläsning av data från sensorn har Panasonic lyckats förbättra autofokusen. Vi har testat att följa en gående person med skärpan och det har fungerat bra.

Vi har däremot upplevt att det tar lite tid att sätta skärpan för den första bilden, så kallad initialfokus. Vid gatufoto och när man vill fånga ögonblick i andra sammanhang kan detta bli problematiskt.

Som tillverkare av TV-apparater vill Panasonic vara föregångare när det 4K-video, och GX8 har sådan. Jämfört med storebror GH4 saknas en del proffsfunktioner, men för de flesta räcker både GX8 och G7 (som vi testade i nr 6/2015) utmärkt för 4K-video.

Ekvivalens. Att Four Third-sensorn är mindre än sensorer i småbilds- eller APS-C-formatet gör inte så mycket vid gatufoto - skärpedjup och brus blir ändå lika. Det beror på att tillräckligt stort skärpedjup uppnås med större bländaröppning. När f/8 krävs med småbildsformatet klarar sig GX8 med f/4. Då kan lägre ISO användas. Bilddata: 14 mm, f/3,5, 1/800s ISO 1600.

SLUTSATS

GX8 är den Panasonic-modell som är bäst anpassad för den typiske hobbyfotografen tack vare inbyggd bildstabilisering, och stora knappar och reglage. Tyvärr har priset åkt hiss uppåt i skiftet från GX7 till GX8.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-03-22. Läst av 6317 personer.

2016-03-24 08:03   Peter Eskilsson
Ser ingen anledning att byta från GX7, som är en perfekt kompromiss för mig. Speciellt åker man ju på ett rejält värdetapp när man byter. Synd att det inte händer mer med dessa uppgraderingsmodeller. Fasdetekterade punkter på sensorerna kommer ju mer och mer, men inte hos Panasonic. Sedan är det också mycket tjafs kring att kamerorna inte hänger med. Visst kan det hända i extrema fall, men jag har inga problem med detta, men jag plåtar ju inte sport, men i gatufoto (som ni tog upp som ett problem) flyter det på fint.

Merläsning

Är en av de bästa analoga kamerorna på väg tillbaka?

Ihärdiga rykten på nätet påstår att en av världens kanske bästa analoga kameror är på väg att göra comeback. Läs mer...

Bildmanipulering - vad är det?

Fotosidan har sedan starten ett dokument som beskriver vad vi menar med manipulation. Ordet i sig är negativt laddat och ramarna för det är alltid debatterat. Ansel Adams ansåg skapa rena bilder ("pure photography") men manipulerade han bilder enligt vår definition? Läs mer... 13

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 7

Adobe gör rekordvinst

Adobe har återigen kommit med en kvartalsrapport med rekordvinst. Omsättningen ökade 26 procent och vinsten har ökat cirka 50 procent. Läs mer... 12

Vinn workshop med Magnus Nyman/N

Tillsammans med Olympus anordnar Fotosidan en fototävling med tema rovfågel, där vinsten är att få åka på workshop med Magnus Nyman/N, redovisa bilder och bli publicerad på Fotosidan. Tävlingen är öppen och sista dag att ladda upp är 31 oktober. Läs mer...

Loppis och internationell fotografi på Uppsala Fotofestival

Årets upplaga av Uppsala Fotofestival bjuder på ett brett program med allt från kameraloppis till paneldebatt till utställningar av etablerade utländska konstfotografer. Festivalen pågår 21-24 september. Läs mer... 1

Fotosidan-medlem vinner fotografins fredspris

19 000 bilder från 165 länder hade skickats in till Alfred Fried Photography Award på temat "Hur ser fred ut?". Fotosidan-medlemmen Cletus Nwadike fick ta emot medalj och 10 000 euro under en ceremoni i Österrike nyligen. Läs mer... 10

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 17

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Lastolite Ezybox SpeedLite 2 Joe Mc Nally