Vi testar Canon EF 35/1,4L II USM

När ljusstyrkan behövs. Canon EF 35/1,4 II är främst tänkt för reportagefoto där det både kan krävas hög ljusstyrka och ett objektiv som tål tuffa tag. (35mm, f/1,4 1/200s ISO 25 600)

Sedan Sigma 35/1,4 Art lanserades 2012 och visade sig prestera bättre än Canons motsvarighet har pressen varit stor på Canon att komma med en ny 35/1,4. Nu är Canon EF 35/1,4L II här och förväntningarna är höga.

Canon EF 24/1,4L och 35/1,4L lanserades på 90-talet. 24:an ersattes av en ny version 2008, så förväntan på en ny 35/1,4 har funnits länge.

Under tiden vi väntat har Canon utvecklat ett nytt optisk material som kallas BR (Blue Spectrum Refractive) och som ska ger lägre kromatisk aberration (missfärgning vid konturrer). Våra testbilder visar inte någon kromatisk aberration, så BR-materialet verkar göra jobbet. Flera befintliga Canon-objektiv som EF 24/1,4L II, EF 50/1,2L och EF 85/1,2L II uppvisar tydlig kromatisk aberration vid stor bländaröppning. Det kan alltså bli aktuellt med nya versioner av dessa objektiv med BR-glas.

Klassisk brännvidd. 35 mm är den klassiska brännvidden för gatufoto. Men en så här pass ljusstark trettiofemma blir lätt lite otymlig om man ska långa promenader i stan. Canon EF 35/2 IS och Tamron 35/1,8 VC ett lättare alternativ som dessutom har inbyggd bildstabilisering. Från f/2,8 och med mindre bländaröppningar är det svårt att skilja skärpan åt mellan dessa objektiv och Canon EF 35/1,4L II. Bilddata: Canon Eos 6D, 1/320s, f/8, ISO 200.

Svårt att hitta brister

Förutom viss vinjettering vid de största bländaröppningarna så är det svårt att hitta några optiska brister hos Canon EF 35/1,4L II. Distortionen är nära nog obefintlig - objektivet kan sägas vara helt raktecknande. Och som sagt ser vi ingen kromatisk aberration.

Vi har fotograferat mot solen och kan konstatera att motljusegenskaperna är mycket bra tack vare så kallad SWC antireflexbehandling.

Skärpan är naturligtvis viktigast och här kan man inte vara annat än helnöjd. Vi har jämfört med Sigma 35/1,4 Art som hittills ansetts vara skarpast. Canon EF 35/1,4L II är ännu skarpare, men skillnaden är så liten att det mer är av akademiskt intresse.

Jämför vi med föregångaren 35/1,4L från 1998 så är skillnaderna vid f/1,4 mycket tydliga. Vid f/2 är skillnaderna betydligt mindre. Vi kan också jämföra EF 35/2 IS och vid samma bländaröppningar blir inte skillnaderna jättestora, men nya EF 35/1,4L II presterar alltid bäst.

Föregångaren saknar vädertätning. Den nya versionen har fått vädertätning – en ovanligt kraftig sådan. Även om föregångaren var rejält byggd har Canon gått ”all-in” och gjort den nya versionen extremt tåligt. Det visar en isärplockning av objektivet som vi tagit del av.

Tydlig förbättring. Vid f/1,4 är skillnaden stor mellan Canon EF 35/1,4L II (mitten) och föregångaren (till vänster), men redan vid f/2 presterar de ganska lika. Jämför vi med Sigma 35/1,4 Art (till höger) vid f/1,4 ser vi att det nya Canon-objektivet ger marginellt bättre skärpa och mindre kromatisk aberration. Skillnaderna är mycket små och syns bara vid en direkt jämförelse i stor förstoring.

SLUTSATS

Canon EF 35/1,4L II är objektivet för den som vill ha det bästa utan kompromisser. Det är en av de mest felfria vidvinklar vi någonsin testat. Men jämfört med Sigma 35/1,4 Art är det svårt att se skillnader i bildkvalitet, samtidigt som prisskillnaden är mycket stor. Sigmat är också välbyggt, men saknar vädertätning. Sigma är det klokaste valet för de flesta.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-04-07. Läst av 9690 personer.


2016-04-07 14:32   reim
Har ni gjort någon jämförelse av autofokusens träffsäkerhet mellan objektiven? Är ju av ganska stor vikt med tanke på det korta skärpedjupet och vissa Sigma-objektiv fått kritik för att inte fungera lika bra ihop med kamerahusen som Canon-motsvarigheterna i detta avseende.
Grevture   2016-04-07 15:25
Vi har pratat om sådana tester, men tyvärr varierar fokusnoggrannhet med individuella kameror och med individuella objektiv vilket innebär att man skulle behöva testa med många objektiv och många kamerahus för att få någorlunda säkra resultat. Som om inte det räckte så fungerar dessutom olika kamera-/objektivkombinationer olika bra med olika motiv och i olika ljus ...

En person som har unika möjligheter (och utrustning + tålamod) att verkligen mäta med många kamerahus och objektiv är ju übertekniknörden Roger Cicala på Lensrentals. Han har bland annat skrivit en serie blogginlägg om fokusnoggrannhet och just det här avsnittet illustrerar lite av problemen med att testa det:
https://www.lensrentals.com/blog/2012/08/autofocus-reality-part-3b-canon-cameras
reim   2016-04-11 15:58
Intressant information och länk, tack så mycket! Synd att det är så här; det blir så mycket hörsägen vad gäller autofokusens prestanda, som ju trots allt är en mycket viktig parameter vid val av objektiv.

Merläsning

Fotosidan-medlem vinner fotografins fredspris

19 000 bilder från 165 länder hade skickats in till Alfred Fried Photography Award på temat "Hur ser fred ut?". Fotosidan-medlemmen Cletus Nwadike fick ta emot medalj och 10 000 euro under en ceremoni i Österrike nyligen. Läs mer... 4

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 13

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Mindepartementet stänger för gott

Mindepartementet Art and Photography på Skeppsholmen i Stockholm öppnade för 1,5 år sedan med stora ambitioner. Nu behöver eldsjälarna bakom koncentrera sig på annat och Kungliga Konsthögskolan tar över lokalerna. Läs mer... 9

Är kvinnliga fotografer sämre än manliga?

När en stor kameratillverkare utser 32 ambassadörer och alla är män, innebär det att män är bättre fotografer än kvinnor? En del hävdar att det ligger något i det. Anders F Eriksson bloggar om saken. Läs mer...

Tamron 100-400/5-6,3 Di VC USD - tätad telezoom

Efter framgångar med sina 150-600-zoomar kommer nu Tamron med en kompaktare telezoom som är lättare att ha med sig på resan: Tamron 100-400 mm f/5-6,3 Di VC USD. Läs mer... 7

Så fungerar sensorer

Plus Bland alla teknikdiskussioner kring kameror så finns det en kategori som dyker upp hela tiden: sensorer. Hur bra olika sensorer är, hur viktiga olika egenskaper är, hur de fungerar och vilken storlek man bör ha. Här får du en rejäl genomgång från grunden. Läs mer... 9

Projekten i fokus på fotofestivalen Spegla

Årets upplaga av fotofestivalen Spegla i Norrköping hålls den 20-22 oktober och fokuserar på olika fotografers pågående projekt. Programmet innehåller en lång rad utställningar, workshops och föreläsningar. Läs mer...

Polaroid gör comeback

Direktbilder är extremt trendigt idag. För många är detta synonymt med Polaroid. Därför gör Polaroid nu comeback med ny film och en kamera. Läs mer... 5

Phottix Mitros Plus Speedlight